Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Alfas suv satser på design og sport

Sportslige køreegenskaber er i højsædet, selv om der heldigvis også er en vis portion komfort i behold. Foto: Chritian Schacht

Alfas suv satser på design og sport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Det er lykkedes Alfa Romeo at overføre de sportslige køreegenskaber fra den berømmede Giulia til mærkets første suv, den nye Stelvio, men bilen er langtfra perfekt.

En suv fra Alfa Romeo ... Det er jo næsten at sammenligne med pizzafyld som bearnaisesovs, rejecocktail og kebab, som italienerne betragter som en hån mod de originale og simple pizzaer fra Napoli. Men præcis som med pizzafyldet så kan det fungere overraskende godt. Som en mørkhåret italiensk skønhed forfører Alfa Stelvio i hvert fald forbipasserende.

Konstruktørerne har selvfølgelig forstået, at Alfa også handler om fart og følelser. Det giver sig udslag i en køreglad bil med temperament og den helt rigtige udstråling. Man kan næsten fornemme stemningen, når den elegante vogn smyger sig igennem de krogede italienske bygader.

Herhjemme må vi nøjes med at drømme os hen til støvlelandets specielle atmosfære, men kan i mellemtiden nyde Alfaens evner, som vi tester med firehjulstræk og dieselmotor med 210 hk. Med den dybe Alfa-karakteristiske V-udskæring trækker den faktisk mindelser helt tilbage til 1940'erne. Designet er på samme tid potent med buler og elegant med lange, lave kurver.

Fakta
Alfa Stelvio 2,2 Diesel, 210 Aut. Q4 SuperPris: 702.365 kr. plus lev.

Beskatningsmæssig værdi: 550.000 kr.

Stelvio fra: 565.000 kr. (150 hk)

Forbrug: 20,8 km/l, EU-snit

CO2 per km: 127 g

Motor: 2,2 diesel

Hk: 210

Nm: 470/1.750 o/min.

Topfart: 215 km/t.

0-100 km/t.: 6,6 sek.

Maks. anhængervægt: 2.300 kg.

3 stjerner ud af 6

Det handler om at se ud

Design er blevet salgsargument nummer ét i en tid, hvor individualismen går sin sejrsgang. Og når der nu heller ikke produceres rigtige møgspande mere, kan du jo lige så godt købe en bil, der får dig til at ligne en million. Så dyr er den heldigvis ikke. Testbilen koster 702.000 kr. og har en skatteværdi ved erhvervsleasing på 510.000 kr. Er du i markedet efter suv, hvor sport er i højsædet, leverer Stelvio i den grad varen.

Præcist styretøj

Jeg elsker det præcise styretøj, den kompetente undervogn, som sikrer rimelig komfort, men først og fremmest tilgodeser de sportsligt indstillede bilister, der ikke behøver at frygte mødet med bilferiens hårnålesving i bjergene. Stelvio æder sving, som danskerne fortærer pizza søndag aften. Og med samme appetit. Den kører med smittende appetit, og styringen er en gokart værdig: Et lille vrid på rattet, og bilen dykker ind i sving, som var der udlagt skinner på vejen. Alfaen krænger næsten ikke, selv om den vejer næsten 1,7 ton.

Der er udmærket plads, men i forhold til konkurrenterne er Stelvio ikke udhulet særlig godt. Kabinen oser af god stil, selv om kvaliteten ikke helt når de sydtyske konkurrenter, samtidig med at infotainmentsystemet heller ikke er alt for overbevisende - skærmen er lidt gnidret. På bagsædet kunne der også godt være mere plads til benene, og Stelvio er langtfra at være den rummeligste vogn i klassen, bagagerummet er dog fornuftigt, og her er der også plads til mere end parmaskinke og en flaske Barolo.

Har man temperament som en forladt italiensk ungmø, bliver man heller ikke skuffet med den kraftige dieselmotor, selv om den bestemt ikke er den mest støjsvage af slagsen. I øvrigt kan man sagtens nøjes med den mindste dieselmotor med 180 hk, der dog så kun har baghjulstræk. Her er der lige godt 70.000 kr. at spare. Alfa Stelvio er ikke perfekt, men jeg er dog tilbøjelig til at tilgive Alfa, for det er befriende, at de er gået så rendyrket efter det sportslige islæt.

Alfas suv satser på design og sport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.