Audi A6 - nu med ægte køreglæde

Audis nye digitale cockpit er også flyttet ind i den nye A6'er. Foto: Audi

Audi A6 - nu med ægte køreglæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Audi A6 ligner måske nok sig selv, men designet er alligevel strammet tilpas op. Og under de fortsat diskrete linjer disker den op med alverdens ny teknik.

"If it ain't broken, don't fix it."

Sådan synes Audi at have tænkt med den nuværende A6-model, som har været på markedet siden begyndelsen af 2011. Syv års levetid er en evighed for en moderne bil - men igen: Hvis den virker og kan sælges, hvorfor så ændre opskriften?

Der er ingen tvivl om, at kunderne har elsket A6 for dens flotte linjer og lækre interiør, men i direkte sammenligning med nyere modeller fra Audi - A4, A5 og senest A7 og A8 - virker den nuværende A6 bedaget.

Og hvis ikke du kunne eller kan mærke det i måden, som bilen kører på, så bliver du i det mindste mindet om alderen på A6, når du skal tune ind på radioen eller finde rundt i navigationen.

Den nye Audi A6 ser ny ud, men lur mig, om der ikke vil være folk, som ikke vil kunne kende forskel. A6 ligner en A6.

Under huden mønstrer A6 selvfølgelig en masse ny teknik, nye motorer osv. Og vel indenfor bliver du mødt af en kavalkade af touchskærme kombineret med et absolut minimum af fysiske knapper og drejeknapper.

Som standard har den to skærme. Giver du den gas på udstyrslisten, er der tre store skærme - en i instrumenthuset og to i midterkonsollen - og sådan mener Audi, at det skal se ud i 2018.

Begge skærme er designet til at minde om de Iphones eller Ipads, som de fleste Audi-ejere har alligevel, fortæller en ingeniør mig.

Da jeg spørger ham, hvorfor skærmene er blanke og reflekterer selv det blideste solstrejf, trækker ingeniøren lidt undskyldende på skuldrene:

- Det er sådan, kunderne forventer det. Også vi er nødt til at indgå kompromisser, når vi bygger biler, lyder det meget pragmatisk fra den tyske Audi-repræsentant.

AUDI A6 40 TDI 204 HK
Pris: Cirka 600.000 kroner.Beskatningsmæssig værdi: Cirka 470.000 kroner.

Forbrug: Cirka 20 km/l.

Motor: 2,0 diesel med fire cylindre.

Hk: 204.

Nm: 400.

Lidt bedre plads

Audi A6 er stor set ikke vokset udvendigt. Den er en centimeter bredere og har fået en anelse mere plads i kabinen.

Ude foran er der foreløbig to motorer at vælge imellem. En 3,0 TDi 286 som den mindste og en 3,0 benzin med 340 hk. Senere på året giver Audi mere gas på motorprogrammet med en 2,0 diesel og en 2,0 benzin. Jeg kørte den lille diesel med 204 hk, og kort fortalt: Du har ikke brug for flere kræfter. Den store 340-benzinmotor er selvsagt lynhurtig med en 0 til 100-tid på 5,1 sekunder og en topfart på 250 kilometer i timen (begrænset).

Den eneste sten i skoen ved at vælge en af de små motorer er, at du ikke samtidig kan vælge det system, som jeg mener gør den nye A6 til en helt særlig bil: Mod en merpris på rundt regnet 40.000 kroner (den nøjagtige pris kender vi ikke endnu) får du styring på alle fire hjul og et styretøj med variabel udveksling - ud over at det ændrer bilens karakter fra tilbagelænet flyder til noget, der er en GT-bil værdig, giver det også bilen en venderadius, som kun er marginalt større end i en Audi A3. Det er med andre ord ekstraudstyr, som gør, at du nærmest får to biler i en bil - en luksusflyder og en sportslimousine.

Har du råd, skal du vælge dét.

Tung

A6 er blevet stivere og sikrere i karosseriet, men i forhold til eksempelvis BMW 5-serie er A6 en noget tungere bil - omkring 125 kg.

Forklaringen er blandt andet, at Audi har været fedtet med brugen af aluminium i karosseriet i modsætning til BMW, hvor hele for- og bagenden er opbygget i aluminium.

Audi siger selv, at den nye A6 vejer så meget, fordi den har en masse nye systemer. Min påstand er, at det har en BMW 5-serie altså også. Men sandt nok: Du går ikke ned på udstyr i den nye A6, hvis du da ellers har formuen til at købe den med alle systemerne, som giver sikkerhed og hjælper dig med at køre bilen.

Og her er Audi i forreste række: Du kan blandt andet købe et system, som hjælper dig med at styre bilen igennem et snævert forløb, for eksempel ved vejarbejder. To andre superbrugbare systemer er drejeassistent, som bremser bilen, hvis du er i gang med et venstresving, og en modkørende kommer for tæt på, og et system, der bremser bilen op, hvis du bakker ud i trafikken og har overset en bil eller en cyklist.

En ting, som Audi har, som BMW i hvert fald ikke har - og som naturligvis gør bilen tungere - er et 48-volt-system med tilhørende lithium-ion-batteri, som gør A6 til en slags hybridbil. Batteriet driver aldrig bilen fremad som i en Suzuki Swift med et tilsvarende system, men det samler strøm op, når bilen motorbremser, og afleverer efterfølgende strømmen til bilens systemer, når der er behov for det - for eksempel når stop-start-systemet er aktiveret, og der er stort behov for energi.

Det nye batteri erstatter ikke 12-volt-batteriet, men skal ses som et supplement, der hjælper til at gøre bilen mere økonomisk - op til syv procent, siger Audi selv. Selvfølgelig fås den også med lyd fra B&O.

Sedan-modellen er i Danmark allerede her i juni, og Avant-modellen - A6 stationcar - lander i butikkerne til august.

Den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing begynder ved 470.000 kroner, sandsynligvis for en 204 hk TDI med S tronic-automatgear, fire cylindre og 2,0-liters slagvolumen - og hedder i øvrigt Audi A6 40 TDI efter det nye betegnelsessystem.

Langt hovedparten af A6-kørerne har også erhvervsleaset deres bil, og her vil det sikkert glæde dem, at den nye A6' er koster omtrent det samme som konkurrenterne fra BMW og Mercedes.

Avisen var inviteret til Portugal af Audi.

Audi A6 - nu med ægte køreglæde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce