Danskerne køber færre små og flere høje biler

Peugeot 208 sidder suverænt på tronen som Danmarks mest solgte bil første halvdel af året. Foto: Christian Schacht

Danskerne køber færre små og flere høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peugeot 208, Nissan Qashqai og VW Golf sidder solidt på toppen af salgslisten for første halvdel af 2018, hvor salget af mikrobiler falder, mens vi køber fortsat flere crossovere og suv'ere.

Danskerne har nogle klare favoritter. Det viser top 20-listen over bilsalget i det første halvår af 2018. Her stikker Peugeot 208, Nissan Qashqai og VW Golf, som placerer sig på de tre første pladser, nemlig af fra de andre biler på listen. Det er et billede, som meget godt illustrerer, at danskerne i stadig stigende grad vælger biler, der er lidt større og højere, mens salget af mikrobiler er nede på lavt blus. Mens tæt på hver femte bil i samme periode i fjor var en mikrobil, er andelen nu nede på hver 10. Her er den højest placerede model, VW Up, der ligger på listens 8. plads.

Bag succeserne i toppen gemmer der sig nogle klare forklaringer. Peugeot har løbende kampagner på især diesel-versioner af 208, Nissan kører tilbud på udstyrs-varianterne af Qashqai, der som høj bil i forvejen er eftertragtet, mens en prispolitik om fornuftige priser på Golf, der også har nydt godt af de senest afgiftssænkninger, har fået flere kunder indenfor hos VW.

Bilsalget jan-juni 2018
1. Peugeot 208: 57132. Nissan Qashqai: 4835

3. VW Golf: 3313

4. VW Polo: 2872

5. Renault Clio: 2699

6. Toyota Yaris: 2672

7. VW Passat: 2664

8. VW Up: 2514

9. Citroën C3: 2512

10. Skoda Fabia: 2209

11. Skoda Octavia: 2187

12. VW Touran: 2153

13. Toyoat Aygo: 2089

14. Ford Fiesta: 1940

15. Peugeot 308: 1871

16. Peugeot 2008: 1741

17. Renault Captur: 1728

18. Mercedes C-klasse: 1682

19. Peugeot 3008: 1543

20. Suzuki Baleno: 1497

Kilde: De Danske Bilimportører
Nissan Qashqai er den mest solgte af de høje biler og nærmest indbegrebet af tendensen hen mod flere crossovere og SUV'ere. Foto: Nissan
Nissan Qashqai er den mest solgte af de høje biler og nærmest indbegrebet af tendensen hen mod flere crossovere og SUV'ere. Foto: Nissan

Enkelte modeller trækker

Med i udviklingen spiller de seneste års afgiftsjusteringer, hvor den seneste i efteråret 2017 gjorde mikrobilerne uforholdsmæssigt dyre og de lidt dyrere biler billigere. Et nærmere kig på udviklingen viser, at salget af de klassiske modeller i mini- og mellemklassen faktisk er gået en tand tilbage, mens den klasse, som De Danske Bilimportører angiver som "SUV", nærmest er eksploderet fra en andel på 17 pct. i fjor til 27 pct. i år. Betegnelsen dækker dog over en række suv- og crossover-modeller i alle størrelser.

Her er Nissan Qashqai, som faktisk blev nummer et i juni, en af de helt store trækheste, godt hjulpet af Renault Captur, Peugeot 2008, Peugeot 3008 og VW T-Roc.

Fortsat efterspørgsel

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, forudser, at udviklingen hen mod fortsat flere høje biler bliver ved:

- Nu hvor bilafgifterne er sat ned ad flere omgange de seneste par år, fortsætter tendensen med, at danskerne køber lidt større biler, og flere har fået mulighed for at rykke et nummer op i bilstørrelse for de samme penge. Det betyder også, at flere går efter de mere rummelige biler, hvor der er plads til hele familien, også når der skal køres længere ture, siger Gunni Mikkelsen og fortsætter:

- Det ser vi som en meget naturlig udvikling, da danskerne traditionelt har kørt i mindre biler end vores europæiske naboer. Nu har de så fået mulighed for at vælge de biler, der rent faktisk passer til deres behov, nemlig de større, mere sikre og miljøvenlige biler, lyder det fra direktøren for bilimportørerne.

Der er dog ingen tvivl om, at en del bilkøbere har opgraderet fra mikro- til miniklassen, mens tidligere købere af en minibil er steget yderligere en eller flere klasser op. Firmabilsklassen kan også konstatere en let fremgang. Under en kam ligger antallet af indregistrerede biler med godt 121.000 stk. små tre pct. under samme periode i fjor - men over tallene fra 2015 og 2016.

Salget i juni endte på 22.500 biler, hvilket er seks pct. under samme måned i fjor.

Danskerne køber færre små og flere høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce