Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


De nye bilafgifter

Den nye Kia Picanto stiger cirka 5.000 kr., som det er tilfældet med de fleste mikrobiler. Foto: Jens Overgaard

De nye bilafgifter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toppen bliver skåret af priserne på familiebiler. Enkelte bliver dyrere, men de fleste danske vil få adgang til billigere biler. Vi bringer her en stor oversigt over konsekvenserne.

Det bliver i mange tilfælde billigere at anskaffe sig en ny bil. Og særligt biler fra den lille mellemklasse og opefter falder i pris. Jo længere bilen kører per liter, jo billigere - og fem stjerner i crashtest bliver særligt belønnet. Mens brændstofslugere og mindre sikre modeller bliver dyrere.

Prisfaldet har medført stor travlhed hos danske bilimportører og forhandlere, som lynhurtigt har beregnet nye priser, samtidig med at mange forretninger melder om stort rykind af kunder.

Jan Lang, som er analytiker hos Bilbasen, mener, at sænkningen vil få nogle klare konsekvenser.

- Jeg er sikker på, at de nye afgifter vil animere danskerne til at købe større, mere sikre og mere brændstoføkonomiske biler. Mange vil gå en klasse op fra mini- til mellemklassen, og vi vil også se, at flere private kunder begynder at købe biler i firmaklassen, siger Jan Lang.

Langt de fleste biler bliver billigere, men der er store forskelle. Visse modeller falder kun få hundrede kr., mens de største fald er lige under 60.000 kr. Den dårlige nyhed er, at kigger du efter en mikrobil, bliver de generelt dyrere.

 

Fakta
Den nye aftale betyder følgende: Den laveste afgiftssats på 105 pct. sænkes til 85 pct. Den høje afgiftssats på 150 pct. bevares på sit nuværende niveau. Skalaknækket for, hvornår den høje sats træder i kraft, hæves fra de nuværende 106.600 kr. til 185.000 kr.Et tidligere fradrag for sikkerhedsudstyr som airbags, ABS og ESC på i alt 11.370 kr. fjernes, mens der gives et fradrag på 8.000 kr. til biler, der har de maksimale 5 Euro NCAP-stjerner. Det var tidligere på 2.000 kr. Desuden er der et fradrag på 3000 kr. til biler med selealarm.

Biler med dårlig brændstoføkonomi får et øget afgiftstillæg, der stiger fra 1000 til 6000 kr. per km/l. Her får benzinbilerne et afgiftstillæg på 6.000 kr. per km/l, de kører under 20 km/l, og dieselbiler med et tilsvarende beløb for hver km/l under 22 km/l. De tal var tidligere henholdsvis 16 km/l og 18 km/l. Mens de belønnes med 4.000 kr. per km/l for det, som ligger over.

Mikrobilerne

Den mest udbredte mikrobil, VW Up, stiger således fra 89.995 kr. i den billigste udgave til 92.746 kr., mens den mere populære femdørs udgave stiger med beskedne 604 kr.

Værre ser det ud for flere af de øvrige mikrobiler på markedet. Tag nu den helt nye Kia Picanto 1,0 Advance, der ryger op med 4.997 kr. til i alt 119.996 kr., mens Hyundai i10 Touch 1,0 ECO stiger 5.720 kr. til 115.715 kr. Toyota Aygo stiger som følge af de nye bilafgifter op til 7.000 kr. og Citroën C1 Feel med 82 hk vil stige med 8.000 kr. fra de nuværende 89.900 kr.

Den primære årsag til, at VW Up stiger forholdsvis lidt er, at den får et fradrag for sine fem stjerner i Euro NCAP crashtest, som ingen af de øvrige biler har, ud over de teknisk identiske Seat Mii og Skoda Citigo.

 

Minibilerne

I den større miniklasse, der over de seneste år klart har vundet flere bilkøbere, er der generelt nogle få tusinde kroner at spare. Den klassiske Peugeot 208 i versionen Desire Sky 1,6 hdi falder 5.000 kr. til 154.990 kr. Selv den lille charmerende Mini Cooper er blevet billigere, så basisversionen nu koster 231.693 kr. mod før 244.500 kr., og Audis A1'er nu er nede i 205.570 kr. med 95 hk benzinmotor - det er 12.068 kr. mindre end tidligere.

Bemærk dog, at den helt nye Suzuki Swift slet ikke får gavn af de nye afgifter, hvilket skyldes, at den ikke får adgang til sikkerhedsfradraget for fem stjerner i crashtest, fordi den kun har fire af slagsen.

På Fords helt nye Fiesta betyder afgiftsændringen et prisfald på op til 7.870 kroner (Fiesta Vignale). En Ford Fiesta Titanium 1,0 med 100 hk koster nu 164.540 kr. - en besparelse på 4.230 kr. Bevæger man sig ned i basismodellerne, der typisk koster omkring 130.000 kr. er der stort set ingen besparelser på nogen af minibilerne.

 

Lille mellemklasse

Det er der til gengæld i den større klasse af biler, som vi ofte kalder den lille mellemklasse, eller Golf-klassen. Og apropos Golf, så falder en 1,4 Comfortline med 125 hk og 7-trins DSG-automatgear med 25.493 kr., mens der er 43.000 kr. at spare på en 2,0 TDI Highline DSG7, der stryger ned i 310.218 kr.

Den fine nye Hyundai i30 er faldet 13.928 kr, for en Trend 1,0 T-GDI, der nu kan fås til 226.067 kr., mens Opel Astra 1,0 T Enjoy koster 190.423 kr. mod før 214.000 kr.

Peugeot er aktuel med den faceliftede 308, der falder 25.000 kr. i udgaven Allure+ 1,2 med 130 hk til 254.990 kr. Premiummodeller som Audi A3 og BMW 1-serie er også blevet mere opnåelige: Tag nu en A3 1,6 TDI Sportback, som før stod til 306.528 kr. men nu vil kunne erhverves for 272.181 kr., mens den faceliftede 120 d fra BMW efter den 3. oktober koster 325.472 kr., hvilket er hele 52.228 kr. lavere.

 

Crossovere

Danskerne står jo nærmest i kø efter de nye og smarte crossovere, og den tendens kan meget vel blive forstærket med de nye afgifter. De fleste modeller har nemlig sikkerheden og økonomien i orden, så de virkelig får gavn af afgiftsændringerne, og det gælder bla Årets Bil i Danmark, Peugeot 3008, der falder med 32.000 kr. for den populære 120 hk dieseludgave med det ganske generøse udstyrsniveau, Allure. Den kan nu fås til 316.990 kr., mens lillebror, 2008, er faldet mellem 7.000-10.000 kr., eksempelvis en 100 hk diesel fra 209.990 til 199.990 kr.

Audis Q2 med 116 hk diesel kostede før 319.170 kr., men vil nu komme ned på 283.928 kr., og det er en besparelse på 35.242 kr.

Der er en lang række øvrige eksempler: F.eks. Ford Kuga 1,5 Ecoboost, som fremadrettet vil koste 314.240, mod ellers 343.132 kr. Også en bil som VW Tiguan 1,4 150 hk er blevet billigere, nemlig til 354.878 kr., og det er godt 48.000 kr. mindre end tidligere, mens et fald på 41.065 kr. måske kan sætte gang i salget af Kia Sportage, som i udgaven, 1,7 Advance Edition, koster 41.000 kr. mindre nu.

 

Stor-familiebilerne

Generelt er de lidt dyrere biler blevet billigere, og det gælder også større syv-personers modeller som VW Touran, hvor en 1,4 Comfortline vil koste 324.718 kr. imod før 365.995 kr. Når vi taler om de større modeller, som for eksempel Ford S-MAX vil der være endnu mere at hente. Ford S-MAX Titanium 2,0 TDCi med 180 hk og Powershift kan fås til 482.098 kr. - det er en besparelse på 54.605 kr. eller fald på over 10 pct.

 

Hybriderne

Mens elbilerne ikke er berørt af ændringerne, får både hybridbilerne og de mere avancerede plug-in hybrider gavn af den nye måde at beregne afgift på. De bliver nemlig både belønnet for at køre langt på literen, høj sikkerhed, fordi de oftest har fem stjerner i crashtest, og så er de typisk dyrere end de mere almindelige udgaver, og dermed drager de nytte af, at afgifterne generelt er sænket.

Volkswagen Golf GTE og Passat GTE falder 57.000 kr., så Golfen nu lander på kun 307.000 kr. For to år siden var prisen hele 426.000 kr. Også Toyotas klassiske hybrider får reduceret priserne, her stryger en C-HR Hybrid med topudstyr ned med 57.000 kr. og fås nu til 280.000 kr. Også de mindre Auris- og Yaris hybrider falder ganske pænt i pris.

 

Større biler

De klassiske firmabiler nyder også godt af flere fradrag og lavere afgifter som nu Audi A4 Avant 190 hk TDI, der i dag koster 549.285 kr., hvis man køber den uden rabat, men vil falde til 490.980 kr. Købere til Opels nye Insignia Grand Sport Dynamic 1,6D 136hk kan se frem til, at den bliver markant billigere end i dag, nemlig 351.695 kr. (før 410.000 kr.)

De glade stunder fortsætter i de lidt større klasser, hvor chefbiler som bl.a. Audi A6 og BMW 5-serie fremover kan anskaffes til lavere priser. Godt nok gælder det, at langt de fleste erhvervsleaser deres køretøj her, men det kan måske få lidt flere til at købe selv, når en Audi A6 2,0 TDI med 190 hk og automatgear falder fra 632.225 kr. til 573.920 kr. og den tilsvarende BMW 520d bliver 58.305 kr. billigere - fra 664.300 kr. til 605.995 kr.

Til gengæld er der så heller ikke mere at hente, jo dyrere biler, vi taler om. Den store ministerbil, BMW 730d falder med 49.305 kr., men koster trods alt alligevel 1.569.595 kr., men Audis Q7 stryger ned med 43.605 kr. til 1.151.253 kr.

Til sidst kan vi lige nævne, at en Lamborghini Aventador (LP 750), der i dag koster 7.984.000 kr. faktisk kun bliver 7.000 kr. dyrere fremover. Det skyldes, at den har et højt benzinforbrug, og at Lamborghini, på linje med andre sportsvognsproducenter, ikke lader sine biler crashteste hos Euro NCAP, og derfor kan bilen ikke få fradrag her.