Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den første Årets Bil var en sportsvogn

Lang front, kort udhæng bagtil og en sjælden elegance. Her er det en Capri mrk3 2,8 Injection fra 1981, og som i dag er en eftertragtet vare. Foto: Ford

Den første Årets Bil var en sportsvogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 1969 kunne Ford Capri bryste sig af at være den første Årets Bil i Danmark. Den lave coupé var bygget til dem, der måske havde fået børn, men alligevel gerne ville have en smart og hurtig bil.

De fleste mener nok, at den største begivenhed i 1969 var månelandingen 20. juli, men for bilentusiaster vil Ford Capri nok også gå over i historien. Således var den første Årets Bil nemlig en Ford Capri, et udslag af de glade tressere, hvor juryen belønnede en sportsvogn med titlen.

Ford Capri blev i 1969 introduceret som "Bilen, du altid har lovet dig selv", og designet, der var direkte målrettet den mere designbevidste generation, solgte i mere end to millioner eksemplarer i de 18 år, den eksisterede, og den opnåede derved status som et ikon. Ford Capri var det europæiske svar på den amerikanske Ford Mustang.

I slutningen af 1960'erne var det, som om den sportsligt indstillede bilist var begyndt at stille nye krav. Mange havde fundet ud af, at en åben MG ikke lige var sagen, i hvert fald ikke året rundt. Og nogle havde måske fået børn, men ville alligevel gerne have en bil, der var smart og hurtig.

NY SERIE OM ÅRETS BIL
Til næste år er det 50 år siden, at den første Årets Bil blev kåret i Danmark. I en ny serie går vi tæt på vinderbilerne gennem årene.

Sportslige linjer

Kunderne var nemme at overbevise, for coupékarrosseriet var smukt og sportsligt med en motorhjelm, der er lang som på et slagskib. En startpris på 25.581 kroner for en 1,3-liters version var godt nok ikke decideret billigt, men gjorde alligevel Capri til en sportslig indgangsbillet for langt flere end tidligere. Man skulle dog lidt højere op i motorprogrammet, før præstationerne kunne yde bilens design retfærdighed, for basisudgaven var blot med en motor på 1,3 liter, mens der selvfølgelig også var kraftigere varianter på programmet.

Nogle husker måske også modellen fra banerne og i rallyer. På banerne blev det til et hav af sejre og mesterskaber med navne som Dieter Glemser, Manfred Winkelhock, Hans-Joachim Stuck og Jochen Mass, der kørte den kraftigste Capri af alle, turboversionen med 560 hk.

Men også de almindelige udgaver fik chaufførerne med benzin i blodet til at trykke på speederen. Kunderne elskede den, og forsikringsselskaberne hadede den. Capri var nemlig i en periode procentvis den bil, der var involveret i flest trafikuheld. Årsagen var selvfølgelig, at det sporty look tiltrak kørere med blod i speedersålen.

FORD CAPRI
I marts 1969 præsenterede Ford sin Capri-serie på biludstillingen i Genève, der satte diskussionerne i gang overalt. Bilen med den lange snude, det anderledes design og ikke mindst efter et par år også stor succes på banerne. Frem til 1986 blev der fremstillet 1,9 millioner enheder.Det var anderledes tider dengang, hvad man også får en fornemmelse af, når man hører, at basisversionen kun havde 1,3-liters motor, der ydede sølle 50 hk. 1,5-liters motoren havde 60 hk. Topversionen var den 108 hk kraftigere 2300 GT og R-versionen med 125 hk.

Simpel teknik

Landets motorjournalister var dog dengang ikke så imponerede over, at Capri rent teknisk var så konventionel. Som for Mustang blev der benyttet gammelkendt teknik i et nyt karosseri fra Taunus og den engelske Cortina. Alligevel fik den generelt ros for sine køreegenskaber, der blev beskrevet som nogle af de bedste på markedet.

Instrumenteringen og sæderne var designet specielt til Capri, så standardkomponenterne var både udvendigt og indvendigt godt gemt bag den sporty udstråling. Trods det tilnærmede 2+2-karrosseri havde bilen efter den tid forbavsende god plads.

Årets Bil i Danmark gennem tiderne
1969: Ford Capri1970: Fiat 128

1971: Citroën GS

1972: Fiat 127

1973: Audi 80

1974: Fiat 126

1975: VW Golf

1976: Simca 1307

1977: Ford Fiesta

1978: Alfa Guilietta

1979: Fiat Ritmo

1980: Opel Kadett 1.3

1981: Ford Escort 1.3 L

1982: VW Polo

1983: Ford Sierra

1984: Fiat Uno

1985: Opel Kadett

1986: Ford Scorpio

1987: Peugeot 309

1988: Peugeot 405

1989: Fiat Tipo

1990: Renault 19 GTX

1991: Nissan Primera

1992: Citroën ZX

1993: Mazda 626

1994: Citroën Xantia

1995: Fiat Punto

1996: Fiat Bravo/Brava

1997: Skoda Octavia

1998: Alfa Romeo 156

1999: Ford Focus

2000: Fiat Multipla

2001: Skoda Fabia

2002: Peugeot 307

2003: Citroën C3

2004: Mazda 3

2005: Mitsubishi Colt

2006: Seat León

2007: Opel Corsa

2008: Mazda 2

2009: Honda Jazz

2010: VW Polo

2011: Ford C-Max

2012: Opel Ampera

2013: VW Up

2014: Skoda Octavia

2015: Citroën C4 Cactus

2016: Opel Astra

2017: Peugeot 3008

2018: Seat Arona

Tyske Capri var bedst

I begyndelsen kom kun de engelske modeller til Danmark, men den engelske bilindustri var netop inde i sin værste krise med total ligegyldighed over for arbejdets udførelse og langvarige strejker. Da de tyske modeller kom til Danmark, var forskellen i kvalitet direkte synlig.

Med Capri gentog Ford det kunststykke, der havde gjort Mustang til et kæmpehit på den anden side af Atlanten. Sporty linjer til overkommelige penge var lige præcis det, som mange europæere havde ventet på, da den oprindelige Capri debuterede for snart 50 år siden.

Den første Årets Bil var en sportsvogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.