Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den kompetente klassiker er bedre end nogensinde

Man sidder godt, instrumenteringen er overskuelig, og den store skærm er standardudstyr i alle Poloer.

Den kompetente klassiker er bedre end nogensinde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Den nye Volkswagen Polo er så fremragende, at den reelt er uden svagheder, altså bortset fra de høje priser.

Hele dens måde at være på har næppe nogensinde før lignet den større VW Golfs i så høj grad som nu. Den nye generation af VW Polo har så åbenlyse Golf-kvaliteter, at den kunne tiltrække købere, som ellers ville være gået efter Golf. Men den er dyr, Poloen. VW forærer ikke de fine biler væk, men ret beset er der god økonomi i at investere sine penge i en Polo.

Dette er nemlig historien om en minibil, der føler sig lidt finere end de fleste. Se bare på dens pris, der starter ved 157.571 kr. for en 1,0 Trendline med kun 75 hk, ingen turbo og ingen aircondition, mens vores testbil, der traditionelt har været den mest populære variant, 1,0 tsi 95 Comfortline, står til 184.995 kr. Nok til at få gennemsnitsdanskerens bankrådgiver til at løfte en advarende pegefinger, men med Poloens notoriske ry for at være mange penge værd som brugt kører Polo en førsteplads i land. Her er forklaringen.

Volkswagen Polos design er - efter temperament - forudsigeligt eller klassisk. Ikke ligefrem stor kunst, men nydelig det er den. Prøv selv at se efter de tusindvis af forgængeren, der kom i 2008. Den er fortsat en pæn og nydelig minibil, mens hovedparten af konkurrenternes mere flygtige designstil begynder at se gamle ud. Tilmed er den vokset markant i forhold til forgængeren - næsten syv centimeter bredere, otte centimeter længere og 9,4 cm mere mellem akslerne.

 

Fakta
VW Polo 1,0 TSI 95 ComfortlibnePris: 184.995 kr. plus lev. Polo fra: 157.571 kr.

Forbrug: 22,7 km/l, EU-nit

Motor: 1,0 med tre cylindre og turbo

Hk: 95

Nm: 175

Topfart: 187 km/t.

0-100 km/t.: 10,8 sek.

5 stjerner ud af seks

Lækkert interiør

Inden døre fornægter den tyske ordenssans sig heller ikke. Kontakter og greb sidder, så man som en knivkaster kan ramme dem med bind for øjnene. Alle Poloer har også automatisk nødbremse og en velfungerende skærm på hele otte tommer som standard - den kombination er der ingen af konkurrenterne, der kan mønstre. Med Comfortline følger detaljer som el-indstillelige sidespejle med varme, midterarmlæn, elruder hele vejen rundt, sædevarme foran og et læderbeklædt multifunktionsrat.

Alle udgaver med TSI-benzinmotoren har i øvrigt en effektiv adaptiv fartpilot, der kan holde afstand til den forankørende. Kørestillingen er perfekt. De store forsæder støtter godt med polstring så fast som lægmusklerne på en linedanser. Det holder blodomløbet i gang på langturen.

Helbredet tager heller ikke skade af et ophold på bagsædet. Her er højt til loftet og benplads i den pæne ende i forhold til konkurrenterne. Samtidig er bagagerummet godt og anvendeligt.

 

Komfortabel

På de lange stræk er Polo dog uovertruffen og den bil, som testholdet helst vil køre langt i, ikke mindst fordi undervognen fjedrer ubesværet over ujævnheder. Bilen er ikke inciterende at svinge rundt med som Fiesta, men føles til gengæld mere voksen.

Kræfter har den rigeligt af. De 95 heste klæder bilen, og motoren trækker flittigt fra lave omdrejninger. Støj hører man ikke meget til. Hverken fra maskineri, dæk eller vind. Kører du langt, er det værd at overveje versionen med 115 hk, der også har seks gear, mod fem, men den udgave fås med i forbindelse med topudstyret Highline, og så er vi oppe på 202.000 kr.

Men der er generelt mange fristelser i Polo-programmet, der indeholder et hav af lækkert ekstraudstyr: tag nu DSG-automatgear til 15.000 kr., komplet digital instrumentering, der leveres formedelst 7.000 kr. eller måske full LED-forlygter til 11.464 kr., mens der er fed lyd med højttalere fra Beats til små 6.000 kr.

 

Konklusion

Det kan næsten lyde arrogant at hævde, at den er pengene værd - al den stund, at man kan få konkurrenterne i lignende størrelse for langt mindre. Men Poloen har som den større Golf udviklet sig til et begreb, et stykke god smag, som man kan vise sig i overalt. Dette i kombination med et meget højt kvalitetsindtryk retfærdiggør delvis den høje pris.

 

Den kompetente klassiker er bedre end nogensinde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.