Elektrisk Porsche-sportsvogn skal hedde Taycan

Instrumenteringen i Porsche Taycan bliver fuldt digital og stilfuld. Foto: Porsche

Elektrisk Porsche-sportsvogn skal hedde Taycan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den kommende elektriske superbil fra Porsche, der får mere end 600 hk og en rækkevidde på over 500 kilometer, er døbt Taycan.

Der er lagt op til noget stort, når Porsche til næste år lancerer den første elbil i mærkets historie. Den nye model, som tager udgangspunkt i konceptbilen Mission E, vil i bedste sportsvognsstil få mere end 600 hk at gøre godt med, og nu har den tyske fabrik afsløret flere detaljer om modellen, der skal produceres på hovedfabrikken i tyske Zuffenhausen.

Det står nu fast, at coupéen får navnet Taycan. Det er en betegnelse, som stammer fra det orientalske sprogområde, betyder "livlig, ung hest" og trækker en klar tråd til Porsches logo med en springende hest, der har rødder tilbage til 1952.

Taycan
I forbindelse med navngivningen af Taycan opridser Porsche navnene for en række af de andre modeller. De har ifølge producenten konkret forbindelse til den pågældende model og dens egenskaber. Navnet Boxster skal således beskrive kombinationen af boxermotor og roadster, Cayenne står for noget stærkt, Cayman er bidsk og adræt, en Panamera er mere end en gran turismo og ville også kunne vinde udholdenhedsløbet Carrera Panamericana. Endelig er navnet Macan afledt af det indonesiske ord for tiger og kombinerer smidighed, kraft, fascination og dynamik.
Modellen, der først blev præsenteret som Mission W, kan klare 0-100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder. Foto: Porsche
Modellen, der først blev præsenteret som Mission W, kan klare 0-100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder. Foto: Porsche

Afventer endelig rækkevidde

Systemydelsen kommer fra to aktive synkron-motorer, som accelererer den eldrevne sportsvogn fra 0 til 100 kilometer i timen på under 3,5 sekunder og fra 0 til 200 på under 12,0 sekunder.

Ifølge fabrikken har bilen en uset holdbarhed, når det handler om præstationerne. Det betyder, at der kan foretages flere accelerationer efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen. Porsche har dog ikke opgivet en topfart for modellen.

Den maksimale rækkevidde beskriver fabrikken kryptisk som "over 500 kilometer". Men det er angivet efter den gamle NEDC-skala, som er på vej ud, og ikke den nye WLTP, som er mere retvisende og måske ligger 10 procent under. Hvor meget længere bilen kan køre over de 500 kilometer er dog uvist.

I øjeblikket forgår der dog et kapløb omkring batteri-teknologien. Således kan den nye Jaguar I-Pace klare 520 kilometer efter NEDC-skalaen og 480 kilometer efter WLTP-skalaen, og Porsche holder formentlig kortene tæt til kroppen så længe så muligt.

Den nye elektriske sportsvogn med 600 hk fra Porsche døbes Taycan. Rækkevidden ligger i den pæne ende. Foto: Porsche
Den nye elektriske sportsvogn med 600 hk fra Porsche døbes Taycan. Rækkevidden ligger i den pæne ende. Foto: Porsche

Superlader

Den firehjulstrukne Porsche Taycan har en kraftig 800-volts-arkitektur, så den kan lynoplades på fire minutter til 100 kilometers kørsel - igen efter NEDC. Hvor store ladestandere det kræver er endnu ikke offentliggjort. Men ifølge udenlandsk motorpresse kan det være med effekter på op mod 350 kW. I øjeblikket rulles der offentlige ladenetværk på 100-150 kW ud over Europa, men effekterne kan meget vel stige i fremtiden.

Inden døre er der lagt op til en fuldt digital instrumentering i en enkelt layout, og frem mod 2022 investerer Porsche 45 milliarder kroner i elektriske modeller, lige fra rene elbiler til plug-in-hybrider.

Elektrisk Porsche-sportsvogn skal hedde Taycan

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce