En federe fornemmelse i Citroëns karakteristiske bil

Foto: Citroën

En federe fornemmelse i Citroëns karakteristiske bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Citroën C4 Cactus er fornyet med ændret affjedring og mere støjdæmpning. Resultatet er en mere voksen bil. Bedre dæmpet i lyden og som skabt til veje, der mangler vedligeholdelse.

Citroën har historisk været god til at skrue hyggelige og komfortable biler sammen. Et kig i historiebøger afslører alt fra 2CV'ere til DS'ere med det, der der var verdens mest avancerede affjedring og finurlige detaljer i deres tid. Heldigvis er Citroën på vej tilbage til de historiske rødder tilsat et moderne, uhøjtideligt stænk.

Det ses tydeligt i den nye Citroën C4 Cactus, der netop er lanceret. Citroën er helt ærlig og forsøger ikke at bilde nogen ind, at her er en helt ny bil. Det tjener dem til ære, for alt for mange producenter misbruger ordet nyt i kvalmende og selvrosende marketing. Citroën konstaterer blot, at 90 procent af de udvendige plader er nye, og beder i stedet om, at forbrugerne tænker komfort, når de tænker Citroën. Designet er blevet mere anonymt, især fordi de praktiske gummiplader på dørene er forsvundet helt på dørsiderne og gjort betydeligt mindre synlige.

CITROËN C4 CACTUS
De to væsentligste elementer ved faceliftet i forhold til den markant forbedrede komfort er den nye affjedring med tokammerstøddæmpere (Progressive Hydraulic Cushions) og Advanced Comfort-sæderne med tyk polstring.
Bilen fås med en ny type forsæder kaldet Advanced Comfort Seats. De er superkomfortable, men er ikke standard på ret mange modeller. Foto: Citroën
Bilen fås med en ny type forsæder kaldet Advanced Comfort Seats. De er superkomfortable, men er ikke standard på ret mange modeller. Foto: Citroën

Støddæmpere er ændret

I den nye, opdaterede Cactus er det første gang, Citroën benytter en ny type støddæmpere, som tillader længere fjedervandring. Systemet blev udviklet til motorsport i 1994 og skulle betyde bedre komfort. Stort set alle modeller på det danske marked har de nye støddæmpere, og de virker. Cactus fjedrer behageligt over ujævnheder, og det klæder den nu også bedre støjdæmpede bil.

At forskellen skulle være stor i forhold til de almindelige støddæmpere ville nok være at bruge for positive vendinger, men bilen tilbyder mere komfort end de andre biler i klassen, uden at den krænger så faretruende, som de gamle 2CV'ere gør, når du kører hurtigt i et sving.

PRISER
BenzinversionerPureTech S&S 82 Live: 175.000 kr.

110 Aspire: 200.000 kr.

110 Iconic (introtilbud): 200.000 kr.

110 EAT6 Iconic: 230.000 kr.

110 Skyline: 225.000 kr.

EAT6 Skyline: 260.000 kr.

130 Skyline: 240.000 kr.

Dieselversioner

BlueHDi 100 Aspire: 195.000 kr.

Iconic (introtilbud): 195.000 kr.

Skyline: 220.000 kr.
Foto: Citroën
Foto: Citroën

Superbløde sofasæder er ikke for alle

Citroën gør meget ud af at forklare, at komfort er mere end støddæmpere, så derfor fås bilen med en ny type forsæder kaldet Advanced Comfort Seats. Sæderne er med til at understrege den sofa-fornemmelse, bilen tilbyder. Man sidder lidt som i en lænestol i meget brede sæder. Polstringen er blevet tykkere, men sæderne har ikke meget hold, hvis man skulle finde på at køre hurtigt i et sving. Man kurer fra side til side, og sæderne i Cactus er noget, man skal prøve, inden man bestiller bilen.

De superbløde sofasæder er ekstraudstyr, medmindre man vælger topudgaven Skyline. Her er bilen meget anderledes end konkurrenterne, men det er godt, for så er der noget til enhver smag. Er du til lounge-stemning, blødhed i affjedringen og et pænt lavt støjniveau, så er du potentiel Cactus-ejer.

Selve instrumentbordet er opdateret med en bedre skærm og med Apple CarPlay, men ligner ellers sig selv. Fint med nødbremse, men hvad med fartpilot? Med det omfattende facelift følger også en automatisk nødbremse, der kan bremse for både biler og fodgængere, men en adaptiv fartpilot må man kigge langt efter.

Bag rattet er det fortsat skærmen, som dominerer, men den er ny og mere velfungerende. Foto: Citroën
Bag rattet er det fortsat skærmen, som dominerer, men den er ny og mere velfungerende. Foto: Citroën

Samme motor

Den opdaterede Citroën leveres med samme motorer som tidligere. Det vil sige 130 hk eller 110 hk trecylindret benzinmotor, mens den lille 82 hk-version også fås. Sværger du til diesel, er der 100 hk med fire cylindre. Samtidig er det også muligt at bestille et sekstrins automatgear på udvalgte motorvarianter, og den nye mulighed er på alle ledder og kanter en velkommen og stor forbedring i forhold til den gamle.

Som altid hos Citroën er der tale om såkaldte introduktionspriser, men man skal ikke have gået ret længe i skole for at vide, at priserne er de samme, når den såkaldte introduktionsperiode er overstået. Prisen for en basisudgave uden de nye støddæmpere fås fra 175.000 kr., men da den samtidig kun har 82 hk, virker den som et dårligt køb.

Kig i stedet i retning af Aspire-udgaven, der oven i den behagelige affjedring også har fartpilot, varme i sæderne og en kraftigere benzinmotor med 110 hk til 195.000 kr. Dieseludgaven er 5000 kr. billigere. Aspire mangler dog blandt andet en parkeringssensor bag og lidt større hjul til at fylde skærmkasserne. Det udstyr har topmodellen Skyline, der også byder på et tag af glas samt automatisk klima og navigation til en pris på 225.000 kr. og inklusive de superbløde sæder.

Den nuværende Cactus blev i 2015 kåret som Årets Bil i Danmark.

Også bagtil er designet gjort lidt mere klassisk, og nydelig, det er den. Foto: Citroën
Også bagtil er designet gjort lidt mere klassisk, og nydelig, det er den. Foto: Citroën
Den opdaterede Citroën leveres med samme motorer som tidligere. Foto: Citroën
Den opdaterede Citroën leveres med samme motorer som tidligere. Foto: Citroën

En federe fornemmelse i Citroëns karakteristiske bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce