En gylden Nissan for de få

Den sjældne dobbelte jubilæums-udgave af Nissan GT-R har masser af detaljer med guldlakering og er optimeret fra inderst til yderst. Foto: Italdesign

En gylden Nissan for de få

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilskrædderne fra Italdesign har skabt speciel jubilæumsudgave af den i forvejen ekstreme Nissan GT-R Nismo.

Det er sjældent, at et bilfirma og et designhus kan skabe en bil nærmest uden begrænsninger. Men det er tilfældet for den ekstreme Nissan GT-R50 by Italdesign.

Bag den lange titel gemmer der sig en jubilæumsversion af den i forvejen sjældne GT-R Nismo 2018 sportsvogn.

Den specialudviklede GT-R markerer nemlig, at både GT-R-modellen og Italdesign har 50-års jubilæum i år. Her har teknikerne optimeret den håndbyggede 3,8-liters V6-motor til en ydelse på 720 hk og et drejningsmoment på 780 Nm, der hentes fra 3600 til 5600 omdrejninger.

Nissan har ikke opgivet topfart eller acceleration. Men du skal nok forvente voldsomme værdier.

Ændringerne af motoren omfatter blandt andet forbedrede dobbelte high-flow-turboladere med stor diameter, store intercoolere og ændrede indsugnings- og udstødningssystemer. Men også en forstærket seks-trins sekventiel dobbeltkoblingsgearkasse hjælper til med at overføre kraften til hjulene. Desuden er en ændret undervogn blevet udviklet med Bilstein trinløs variabel støddæmpning og Brembo-bremser på de bageste bremser, så bilen kan stå fast, når det gælder.

Bilskrædderne fra Italdesign har bl.a. ændret bagenden og udstyret sportsvognen med en stor bevægelig bagspoiler med lodrette elementer. Foto: Italdesign
Bilskrædderne fra Italdesign har bl.a. ændret bagenden og udstyret sportsvognen med en stor bevægelig bagspoiler med lodrette elementer. Foto: Italdesign

Masser af guld

På de ydre linjer kan jubilæumsbilen kendes på guldfarvede elementer, mens den skræddersyede taglinje er sænket med 54 millimeter og har en midtersektion, som er sænket yderligere, hvilket ifølge designerne giver en muskuløs fremtoning.

Agterude er bagrudelinjen trukket dybere og længere end på standardbilen, mens en stor bevægelig bagspoiler med to lodrette elementer afslutter på den kant. Superbilen rundes af med specialdesignede fælge med Pilot Super Sport dæk i 255/35 R21 foran og 285/30 R21 agterude.

Indvendig byder specialmodellen på indtræk i sort alkantara, masser af detaljer i kulfiber eller med guldlakering og blandt andet racerinspireret gearvælger og ratnav i kulfiber.

Markedet for ekstreme og specielle biler er i vækst, hvor det især tæller at kunne referere til en forhistorie, som det også er tilfældet hos Nissan, selv om modelserien var mere beskeden tilbage i 1968 og ikke går så langt tilbage. Den helt specielle Nissan GT-R lanceres i Europa efter sommerferien. Der foreligger ikke oplysninger om priser. Men regn med, at de bliver høje.

Kabinen er skabt i en high performance-ånd med detaljer i kulfiber eller guldlak, der matcher det ydre. Foto: Italdesign
Kabinen er skabt i en high performance-ånd med detaljer i kulfiber eller guldlak, der matcher det ydre. Foto: Italdesign

En gylden Nissan for de få

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce