Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Enkelte modeller trækker salget af høje biler

Den nye VW T-Roc er også kommet godt fra land, og importøren har kunnet skaffe biler hjem. Foto: Christian Schacht

Enkelte modeller trækker salget af høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nissan Qashqai, Peugeot 2008 og 3008, Renault Captur og VW T-Roc vejer tungt i toppen af salgslisterne for de høje biler.

Danskerne hopper ikke på hvad som helst. Vores lange tradition for høje afgifter betyder nemlig, at vi lige klapper hesten og venter på de gode tilbud, uanset om resten af de europæiske bilkøbere for alvor er steget om bord i de høje biler i alle klasser.

Nu er der imidlertid for alvor kommet gang i salget af såvel crossovere som SUV'er, godt hjulpet af gode tilbud og nedsættelsen af afgifterne på biler, der over tre omgange har sænket priserne.

Således er en Nissan Qashqai fra 2015 til 2018 faldet med 37.000 kroner i afgift i gennemsnit, mens den mindre Renault Captur er faldet med 7000 kroner. Det viser beregninger fra Skatteministeriet. Generelt er det nemlig de større biler, som har nydt godt af afgiftsnedsættelsen.

Salg af høje biler
Mellemklasse-toptre:1. Nissan Qashqai: 3822

2. Peugeot 3008: 1244

3. VW T-Roc: 1162

Miniklasse-toptre:

1. Peugeot 2008: 1334

2. Renault Captur: 1239

3. Opel Crossland X: 634

Tallene er for de første fem måneder af 2018.

Kilde: De Danske Bilimportører

Sikkert danskerhit

Da de fleste danskere holder samme budget, har en sund økonomi og gerne vil prøve noget nyt, falder flere for de høje biler, der byder på attitude, bedre udsyn og ofte muligheden for indbydende ekstraudstyr. Således ligger netop Nissan Qashqai da også højt. Modellen har de senere år bidt sig fast, og det er også tilfældet i de første fem måneder af 2018, hvor Qashqai med godt 3800 biler placerer sig langt foran Peugeot 3008, der med 1200 biler er nummer to i mellemklassen for de høje biler. Nummer tre er VW T-Roc, som også rammer knap 1200 biler.

I den mindre klasse besætter Peugeot 2008 førstepladsen med godt 1300 biler fulgt af Renault Captur med ligeledes 1200 biler og Opel Crossland X med 600 biler.

Ann Strøby, der er kommunikationskonsulent hos Nissan, ser klart, at danskerne køber større og mere veludstyrede biler som følge af de lavere afgifter.

- Tallene taler næsten for sig selv. I fjor var Qashqai den tredjebedst sælgende bil i Danmark, og i år har den ligesom i fjor ligget nummer et flere gange. Det er længe siden, at en så stor bil har solgt så godt, siger hun og fortsætter:

- Halvdelen af vores salg er Qashqai med højeste udstyrsniveau. Vi ser, at folk bruger afgiftsbesparelsen til at købe mere komfort- og sikkerhedsudstyr.

Mere sikre biler

I forvejen har Qashqai en omfattende sikkerhedspakke med blandt andet automatisk nødbremse, og de højere udstyrsversioner har mere på den front. Ann Strøby peger på udstyr som 360-graders kameraer, der er med til at øge udsynet.

- Vi kan samtidig se, at salget af mikrobiler falder, og det er også med til at øge sikkerheden, da større biler er mere sikre end de mindre, siger hun.

Lange ventetider har til gengæld negativ indflydelse på antallet af indregistreringer hos flere mærker. Således er der for tiden ni måneders leveringstid på Årets Bil i Danmark 2018, Seat Arona, en tilsvarende leveringstid på Skoda Karoq, mens den større Skoda Kodiaq slet ikke kan bestilles.

Volkswagen T-Roc ville også have en højere placering på salgslisten, hvis det ikke var for leveringstider på over et halvt år.

Enkelte modeller trækker salget af høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.