Er en plug-in-hybrid noget for dig?

Kia Niro PHEV er p.t. Danmarks mest solgte plug-in-hybrid. Den klarer op mod 63 kilometer på ren el. Foto: Jens Høy

Er en plug-in-hybrid noget for dig?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det vælter frem med nye hybrid- og plug-in-hybrid-modeller. Vi fortæller, hvordan du vælger den rigtige teknologi til bilen.

Sjældent har det været mere udfordrende at være bilkøber. Hvis du før kun skulle vælge mellem en benzin- eller dieselmotor, er der nu også for alvor kommet hybrider og plug-in-hybrider med i billedet.

Mens benzinmotoren i en hybrid hjælpes af et lille batteri og en elmotor, som er med til at strække dråberne, giver ekstra acceleration og lader bilen rulle et par kilometer på ren strøm, kan plug-in-hybriden også lades op i stikkontakten og køre op til et halvt hundrede kilometer på el.

Plug-in-hybriderne, der også kaldes opladningshybrider, er blevet mere økonomisk overkommelige efter sidste års afgiftssænkning, hvor de faldt med omkring 50.000 kroner og nu i mellemklassen kan fås fra godt 270.000-330.000 kroner, alt efter model.

Det er ikke alene en jungle at manøvrere rundt mellem modellerne, det kan også være en opgave at skyde sig ind på, om en hybrid eller opladningshybrid skal være et alternativ til en bil med moderne benzinmotor, eller sågar en dieseldrevet bil.

Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM's blad, Motor, har et par klare råd.

- En hybrid eller plug-in-hybrid er mest til dem, der kører meget bykørsel. Hvis du kører meget motorvejskørsel, er det ikke en god idé. Så slæber du rundt på meget ekstra teknologi, der ikke bliver brugt, siger Søren W. Rasmussen, der primært anbefaler en klassisk hybrid til dem, der ikke har mulighed for at lade op derhjemme eller på arbejdet.

Det er biler som Toyotas hybrider, Kia Niro og Hyundai Ioniq.

Opladningshybrid
En plug-in-hybrid kaldes også en opladningshybrid. Mens benzinmotoren i en hybrid hjælpes af et lille batteri og en elmotor, som er med til at strække dråberne, give ekstra acceleration og lade bilen rulle et par kilometer på ren strøm, kan plug-in-hybriden også lades op i stikkontakten og køre omkring et halvt hundrede kilometer på el. Den teoretiske rækkevidde på ren el er typisk 50-60 kilometer, mens topfarten på ren el er 120-130 kilometer i timen.Forbrugstal, der hedder 60-70 km/l, skal tages med et gran salt. Se på bilens forbrug med benzinmotor, som måske er 15-20 km/l. Alt hvad du derudover kan køre på - billigere - strøm er en gevinst. Det kan muligvis betale sig at købe et flatrate-elabonnement til bilen.
Hyundai Ioniq plug-in-hybrid er det nyeste bud på markedet. Foto: Hyundai
Hyundai Ioniq plug-in-hybrid er det nyeste bud på markedet. Foto: Hyundai

Meget udstyr i plug-in

Et næste skridt kan være plug-in-hybriden, hvor især Kia Niro plug-in og VW Golf GTE er populære, mens Toyota Prius og Hyundai Ioniq er lige på trapperne som plug-in.

Og der kan være flere årsager til at prøve kræfter med den nye teknologi. Nogle vælger nemlig bilerne, fordi de har regnet sig frem til, at der er god økonomi i konceptet, andre fordi de vil prøve, hvordan det er at køre elbil uden at risikere at køre tør for strøm, fordi man så slår over på benzinmotoren, mens andre er fascineret af teknologien eller det omfattende og avancerede udstyr, som bilerne ofte er udstyret med.

Således har en Toyota Prius plug-in-hybrid de avancerede matrix full LED-forlygter og head-up-display i forruden som standard, mens en VW Golf GTE med en systemydelse på hele 204 hk og trim med sportsæder nærmer sig den rigtige Golf GTI.

De fleste vil dog i alle tilfælde skæve til driftsøkonomien. Her lyder de specielle tal for plug-in-hybrider på 60-70 km/l. Det er dog ikke tal, der kan bruges til noget. Som udgangspunkt skal du se på, hvad bilen kører pr. liter med benzinmotoren, som typisk i gennemsnit er omkring 15-20 km/l. Batteriet kan så bruges til at supplere med.

- Plug-in-hybriden kan for eksempel bruges til at køre til arbejde i, og måske også hjem igen. Hvis du sammenlagt kører en strækning på 30-40 kilometer, kan det give mening, fordi du så kører på ren el, siger Søren W. Rasmussen.

Derfor handler det meget om dine personlige forhold, om det kan betale sig at købe en plug-in-hybrid. Hvis du kører meget på motorvej, kan bilen meget vel springe over på benzinmotoren, og så bruger den en vis mængde benzin og er i princippet ikke bedre end den almindelige hybrid.

- Hvis det skal give mest mening, er det en forudsætning, at man har mulighed for at lade bilen op hjemme eller ved p-pladsen på jobbet, siger Søren W. Rasmussen.

Der findes offentlige ladestandere, hvor man kan lade bilen op med et abonnement. Men de kan risikere at ligge et stykke fra arbejdspladsen eller bliver oftere optaget i takt med, at der kommer flere opladnings-hybrider og elbiler på vejene.

Ligesom nogle ligger ved en p-plads, hvor du skal betale afgift for at holde parkeret. Du kan måske med fordel købe et flatrate-abonnement, der hos mange udbyder koster 300 kroner om måneden og samtidig omfatter en såkaldt wallboks hjemme i garagen, der for eksempel i en Toyota Prius plug-in-hybrid betyder, at du kan lade batteriet op på to timer mod ellers tre timer og et kvarter.

- Og hvis du kan køre på denne strøm frem og tilbage, bruger du kun 300 kroner om måneden på transporten. Det er billigt, konstaterer Søren W. Rasmussen.

Han kan ikke pege på nogle deciderede ulemper ved plug-in-hybriderne. Der er dog en række ting, som du skal være opmærksom på.

Forskellige muligheder i mellemklassen
Toyota Prius plug-in-hybrid: Teoretisk rækkevidde på strøm, 63 kilometer.Hyundai Ioniq plug-in-hybrid: Teoretisk rækkevidde på 63 kilometer.

Kia Niro PHEV: Teoretisk rækkevidde på 58 kilometer.

Kia Optima PHEV: Teoretisk rækkevidde på 55 kilometer for sedan-modellen og 62 kilometer i stationcar.

VW Golf GTE: Teoretisk rækkevidde på 50 kilometer.

Premium-mærker som Audi, BMW, Mercedes og Volvo har også en række plug-in-hybrider i programmet.
Toyota Prius plug-in-hybrid er med en elektrisk rækkevidde på op mod 63 kilometer et letkørt bud på den nye bølge af denne type biler. Foto: Toyota
Toyota Prius plug-in-hybrid er med en elektrisk rækkevidde på op mod 63 kilometer et letkørt bud på den nye bølge af denne type biler. Foto: Toyota

Tjek rækkevidden

Der kan være forskel mellem den annoncerede rækkevidde og den reelle.

Her på redaktionen har vi for eksempel oplevet, at VW Golf GTE med en lovet rækkevidde på 50 kilometer klarede 35 kilometer, mens Priussen, der har en lovet rækkevidde på 63 kilometer, ligger omkring 50.

Det er især om vinteren med temperaturer ned mod frysepunktet, at rækkevidden daler. Men de kan også hæves ved fornuftig, forudseende og forsigtig kørsel.

Vær især opmærksom på, om bilen henter ekstra strøm eller brændstof til at varme kabinen op i den kolde tid. I en Kia Niro PHEV springer benzinmotoren således i gang i koldt vejr for at producere strøm til varmen i kabinen, selv om bilen samtidig kører på el.

Toyota hævder med Priussen at have en avanceret varmepumpe, der virker fra temperaturer på minus 10 grader, mens batteriet varmes op ved temperaturer fra minus 20 grader.

Nogle bilmærker opgiver den elektriske rækkevidde efter NEDC-normen, andre efter noget, som nærmer sig den mere retvisende WLTP-norm.

Tilbage står opladningshybriden dog som et godt kompromis for mange.

Ifølge Søren W. Rasmussen behøver man ikke være bange for ekstraudgifter på driften eller et unødigt stort værditab, når den skal sælges.

- Plug-in-hybrider har oftest meget udstyr med i prisen, og der vil også i fremtiden være en stor efterspørgsel efter denne slags biler, derfor skal man ikke frygte et stort værditab, siger Søren W. Rasmussen.

Netop udstyret kan være det, som afgør sagen, hvis man er i tvivl om, hvorvidt den næste bil skal være en plug-in-hybrid.

- Alle hybridbiler har som udgangspunkt automatgear. Det gør dem mere letkørte end almindelige benzinbiler, og med plug-in-hybriderne får man en ret lækker teknologi, der gør det mere behageligt at køre bil, siger Søren W. Rasmussen.

En ulempe er dog, at der er lang leveringstid på en række af plug-in-hybrid-modellerne. Det gælder blandt andet VW Golf GTE, Kia Niro og den store Volvo XC60 T8.

Interesse for Kia
Kia er et af de mærker, som kan mærke den stigende interesse. Mens der i fjor blev solgt 614 plug-in-biler på hvide nummerplader, har Kia alene ved udgangen af april solgt 569 biler af typen.Der er flere årsager til, at kunderne vælger opladningshybriderne, konstaterer Lene Mejdal Iversen, som er pressemedarbejder hos Kia Motors. Hun peger på, at sidste års nedsættelser af afgifterne for alvor har kickstartet salget af biltypen.

- Mange har fået øjnene op for, at en plug-in-hybridbil kører som en almindelig bil, og så ligger den i samme prisniveau. Man får det bedste fra alle verdener, nemlig en bil med en bedre driftsøkonomi, der også kan køre som en elbil, siger Lene Mejdal Iversen, som forventer, at interessen fortsætter.
VW Golf GTE er ud over at være opladningshybrid også nærmest en GTI in spe. Foto: Jens Overgaard
VW Golf GTE er ud over at være opladningshybrid også nærmest en GTI in spe. Foto: Jens Overgaard

Er en plug-in-hybrid noget for dig?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce