Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Familiebus med franske fornemmelser

Foto: Christian Schacht

Familiebus med franske fornemmelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peugeot 5008 er en spændende nytænkning af konceptet. Bilen er praktisk, men ser cool ud og er fyldt med ny teknologi.

Storfamilier har 10 gode grunde til at forelske sig i den nye Peugeot 5008. Syv sæder plus et moderne design, der mere signalerer suv end mpv, gedigen komfort og masser af plads. O.k., måske 12 grunde, for kvaliteten virker overbevisende, og interiøret er topmoderne. Kan du på nogen måde hitte de 399.990 kr., som testbilen med 150 hk diesel og det fine udstyrstrim Allure koster, er 5008 ikke til at komme uden om for moderne familier med et konstant svingende antal fraskilte og tilgiftede børn.

I al væsentlighed er 5008 baseret på lillebror 3008, der blev Årets Bil i Danmark 2017. Den store dieselmaskine er så kvik, at den nærmest keder sig på dansk motorvej. Den vil meget gerne sydpå og køre stærkt og langt på Autobahnen, hvilket passagererne sikkert let kan overtales til. Der er nemlig væg-til-væg-komfort med dæmpende fjedre og behagelige sæder, så bedsteforældrene også kan komme med på tur. På visse betingelser. Når alle syv sæder er i brug, er bagagepladsen stærkt begrænset, præcist som i konkurrenterne, bør det indskydes. Så bilen egner sig ikke som feriebus for syv.

Adgangen til de bagerste bagsæder kunne også være bedre. Det er så omstændeligt at klappe midtersæderne ned, at raske, utålmodige unger hellere klatrer ind over mellemsæderne, når de skal om bagi. Benpladsen på bagerste række er heller ikke værd at skrive hjem om. Voksne sidder elendigt deromme. Små teenagere kan til nød være der. Små skolebørn på 120-130 centimeter sidder bedst.

Bagsæderne kan selvfølgelig fældes ned i plan med gulvet, og skal man have surfbrættet med, kan passagerforsædet også lægges ned. En detalje ved 5008 er, at de bagerste to sæder kan afmonteres helt og stilles i carporten, hvis der er brug for mere bagagerumsplads. De vejer omkring 11 kg stykket. På anden sæderække er der virkelig generøs plads, og de tre sæder kan forskydes individuelt frem og tilbage. Farmand skal dog ikke have en racerkører i maven, for ved kvik kørsel i skarpe sving, krænger familiebussen mere end lillebror, 3008, der må nøjes med fem sæder.

Den sekstrins gearkasse, som er standard, skifter udmærket, men er ikke nogen fryd, når det gælder præcision, ligesom koblingen kræver tilvænning. Vi vil til hver en tid foretrække automatgear i så stor en bil som en 5008. Merprisen er 25.000 kr., men sært nok fås det ikke til dieselversionen med 150 hk, men til alle andre motorvarianter.

At pege på noget ufordelagtigt ved Peugeot 5008 er ikke nemt. Det skulle da lige være, at prisen lidt for hurtigt stryger til tops, hvis der skal en ordentlig dieselmotor ud i den elegante snude. Det bringer os videre til det alternative motorvalg, der ikke er så kraftfuldt, men til gengæld markant billigere. Peugeot har nemlig også en aldeles glimrende benzinmotor med 130 hk i modelprogrammet, og den fås til 339.000 kr. med samme udstyr, mens du kan vælge en lige så fin 120 hk diesel til samme pris. Vi vurderer, at begge motorer er tilstrækkelige og i hvert fald støjsvage og økonomiske. Der er altså hele 60.000 kr. at spare.

Til gengæld vurderer vi, at Allure er alle 15.000 kr. værd i forhold til Active, for du får de helt store alufælge, mørke sideruder, parkeringssensorer for og bag (Undværligt i en stor bil) og Apple Carplay med i prisen. Peugeot lokker også med en basisudgave, Access, til 279.990 kr., men den er virkelig skrabet, bl.a. har den stålfælge og mangler den lækre otte-tommerskærm.

Selv om 5008 er en halvstor suv, fås den ligesom 3008 udelukkende med forhjulstræk. Hvis du skal have træk på alle fire, hedder det biler som Nissan X-Trail eller den nye Volkswagen Allspace. Merprisen i forhold til den fempersoners 3008 er cirka 30.000 kr. Er du meget prisfølsom, men elsker franske biler, kan du også kigge i retning af den fine Renault Grand Scenic, der generelt er billigere, ligesom den ældre Grand Citroën C4 Picasso også fås til lavere priser. Ingen af dem er dog cool som Peugeots store familiebil, der ligner en vaskeægte suv.

Fakta
Peugeot 5008 Allure 2,0 Hdi

Pris: 399.990 kr. 5008 fra: 279.990 kr.

Forbrug: 21,7 km/l

CO2 per km: 118 g

Motor: 2,0 dieselmotor

Hk: 150/4.000 o/min.

Nm: 370/2.000 o/min.

Topfart: 206 km/t.

0-100 km/t.: 9,6 sek.

Fire stjerner ud af seks

Fakta
Access-modellen har som standard læderrat, aircondition, 17-tommer stålfælge, fartpilot, fire elruder, aut. nødbremsesystem og radio med Bluetooth.Active-versionen har 17-tommer alufælge, aut. klimaanlæg med to zoner, 8-tommer touchscreen, p-sensorer bag og tagræling.

5008 Allure har 18- eller 19-tommer alufælge (afhængigt af motoren), mørktonede sideruder bag, el-klapbare spejle, p-sensorer for og bag, Apple CarPlay og nødopkaldssystemet Peugeot Connect SOS.