Fiat-produktion på vej ud af Italien

Produktionen af den ikoniske Fiat 500 blev allerede for nogle år siden flyttet til Polen. Foto: Fiat

Fiat-produktion på vej ud af Italien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fiat Panda-produktion kan være på vej fra Italien til Polen, mens produktionen af premium-mærker som Alfa Romeo, Jeep og Maserati holdes i Italien.

Det bliver formentlig snart slut med at forbinde Fiat med lige så italienske ikoner som eksempelvis Benetton og Campari. En stor del af produktionen er nemlig på vej ud af landet. Til gengæld skal de dyrere premium-modeller fra Maserati, Alfa Romeo og Jeep bygges i Italien.

Sådan lyder en plan fra Fiat-koncernens topchef, Sergio Marchionne, som Bloomberg og Automotive News Europe omtaler. Planerne vil betyde et dramatisk skifte for den nationale stolthed og mærket, der med Fiat 500 symboliserede opbygningen efter Anden Verdenskrig.

Det kan snart være slut med at producere Fiat Panda i Italien, mens de dyrere mærker i koncernen fortsat skal bygges i støvlelandet. Foto: Fiat
Det kan snart være slut med at producere Fiat Panda i Italien, mens de dyrere mærker i koncernen fortsat skal bygges i støvlelandet. Foto: Fiat

Industri-eventyr

Rent praktisk er der lagt op til, at produktionen af en model som Fiat Panda rykkes fra Torino til Polen, mens fabrikken i det sydlige Melfi stopper med at producere Punto.

Hvad der skal ske med modellen er uvist, men den kan blive afløst af en ny større Fiat 500, som skal være omdrejningspunkt i det nye Fiat, der omfatter en række el- og hybridbiler, og hvor der også er en ny Panda på vej.

Ifølge medierne vil de historiske fabrikker ved Torino og Napoli således blive omstillet til udelukkende at producere de tre dyrere andre mærker.

På Torinos Mirafiori-fabrik vil der således skulle bygges Alfa Romeo Mito som i dag, mens SUV'en Maserati Levante, som i dag bygges der, suppleres med yderligere en Maserati-SUV.

Den historiske fabrik i Torino beskæftigede hele 50.000 i storhedstiden i 1970'erne, hvor der blev produceret 600.000 biler om året. I dag er tallet 50.000 biler.

Manden i sweater, Sergio Marchionne, der er kendt som manden, der altid optræder i sweater frem for jakkesæt, har været i spidsen for Fiat i 15 år. Han har revolutioneret koncernen ved at købe amerikanske Chrysler for nogle år siden, og den del er blevet en god forretning.

Produktionen af den ikoniske Fiat 500 blev allerede for nogle år siden flyttet til Polen, mens de større 500L og 500X i dag bygges i henholdsvis Serbien og i italienske Melfi, hvor søstermodellen, Jeep Renegade, også produceres.

Den nye billigmodel, Fiat Tipo, produceres i Tyrkiet. Det skal den også fremover. Men i takt med, at der kommer nye og mere krævende krav til blandt andet motorer og sikkerhed, skal denne model ikke længere sælges i Vesteuropa.

Fiat-produktion på vej ud af Italien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce