Fiesta går nye veje for de høje biler

Den nye Ford Fiesta Active har en lidt større frihøjde og større sporvidde end en almindelig Fiesta. Foto: Ford

Fiesta går nye veje for de høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den høje Fiesta Active, som placerer sig mellem en klassisk minibil og en crossover, forener det bedste fra flere verdener. Automatisk nødbremse er dog desværre ikke standard.

Biler er ikke, hvad de har været - og slet ikke den klassiske opdeling i sedan, hatchback og stationcar.

Det gælder også de høje modeller, der både findes som SUV'er med rustikt design og mulighed for firehjulstræk, crossovere, som fører sig frem med et nyt karrosseri på en forhjulstrukken undervogn, og de let forhøjede skovmandsskjortemodeller, der byder på et kendt karosseri med større frihøjde, spoilere og optrukne skærmkanter.

Nu byder Ford ind med en fjerde modelvariant, der hos mærket med ovalen kaldes Active, og hvor skovmandsskjorten snarere er en svedabsorberende, tætsiddende løbetrøje.

Vi kører miniklassemodellen Fiesta Active, som er den første i rækken, ved den internationale præsentation i Nice.

Med en startpris fra knap 182.000 kroner for Fiesta Active med en trecylindret 1,0-liters Ecoboostbenzinmotor på 100 hk placerer modellen sig midt i feltet af de mange nye crossovere.

Vi tester den høje Fiesta i den bedst udstyrede Active II-variant, der med sin 140 hk 1,0-liters Ecoboostmotor lander på knap 204.000 kroner, og som ventes at blive den mest solgte.

FORD FIESTA ACTIVE II 140 HK
Pris: 203.980 kroner.Grøn ejerafgift, halvårlig: 330 kroner.

CO2 pr. km: 113 gram.

Brændstofforbrug: 19,2 km/l.

Motor: Trecylindret motor på 1,0 liter.

Effekt: 140 hk.

Ydelse: 180 Nm/6000 omdr.

Acceleration: 9,4 sekunder.

Topfart: 200 km/t.

L/B/H: 407/178/150 cm.

Højde og bredde

Udgangspunktet er femdørs-versionen af den vellykkede og helstøbte Fiesta, som kom på markedet i fjor.

Den er hævet med små to centimeter i forhold til ophavet, mens sporvidden er blevet en centimeter bredere. Til sammenligning er en Seat Arona med sine 19 centimeter frihøjde yderligere hævet fire centimeter.

Samtidig er undervognen i Fiesta Active videreudviklet med støddæmpere, som skal være bedre til at glatte hullerne ud på bumpede veje.

Mens man med et nyt terrænsystem, som vi også kender fra PSA, kan sætte bilens elektronik op til kørsel i indstillingerne normal, økonomi eller fedtet underlag, hvor ændret ESC går ind og hjælper med igangsætning på grus eller is og give bedre kontrol over bilen ved vognbaneskift på glat vej ved at lave små justeringer i doseringen af speeder og bremse.

Det hele er rundet af med en styling med typiske skovmandsskjortefeatures som mørktonede lister, skærmkanter og kølergrill samt mulighed for tagræling, kombineret med de muligheder for personificering, som vi kender fra crossoverne, med anden farve på taget eller panoramaglastag.

Vi hopper om bord i bilen, der takket være sin lidt større frihøjde er nem at komme ind i, og hvor du har et godt overblik i trafikken.

På de snoede franske bjergveje viser den høje Fiesta sig fra sin bedste side. Den almindelige model er i forvejen klart den mest køreglade og sportslige bil i klassen, og de egenskaber følger stort set med i Active-modellen, der også styrer og kører næsten lige så præcist og sporsikkert, men er en tand mere komfortabel.

Den helstøbte fremfærd holder på motorvejen, hvor støjen er fornemt dæmpet. Her gør den 140 hk motor det godt og har masser af kraftoverskud.

Ford har af konkurrencemæssige årsager også den 125 hk-version i programmet. Men den er kun 3000 kroner billigere, og selv om den kører 20 km/l efter den nye WLTP-norm ligesom 100 hk-udgaven, mens den med 140 hk klarer 19,2 km/l, ville vi vælge den store motor.

Som udgangspunkt er 100 hk-udgaven dog ganske fin, hvis du bare skal bruge bilen til de mest dagligdags gøremål.

Der er ikke umiddelbart planer om at tage en dieselversion hjem, mens automatgear overvejes.

Mange muligheder

Basismodellen Active I har et rimeligt grundudstyr, mens Active II blandt andet har B&O Play-lydanlæg med 10 højttalere og subwoofer som standard. Bag rattet har du udsigt til et velordnet instrumentbord i en fin bankefast finish med blød plast i fin kvalitet.

Fiesta Active byder som udgangspunkt på en beskeden 6,5-tommer skærm og var her opgraderet til en stor, klar og hurtig 8,0-tommer farvetouchskærm, der koster beskedne 1300 kroner ekstra og kan anbefales.

Dårlig gps

Det indbyggede navigationsanlæg er en del af en pakke med storskærm og DAB-radio til 13.000 kroner, men det er dog både klodset og upræcist i sin grafik, så vi flere gange kørte forkert ud af rundkørsler.

Brug i stedet for Google Maps fra Apple CarPlay, som kan benyttes med basisskærmen på 6,5 tommer, som er en del af Sync3-infotainmentsystemet. Det er dog uforståeligt, at nødbremse er ekstraudstyr ligesom i de almindelige Fiestamodeller.

Det vigtige sikkerhedsudstyr koster 3000-5000 kroner at tilkøbe alt efter model i en pakke, der blandt andet omfatter adaptiv fartpilot. Noget, som vi anbefaler klart. Det gælder også de smarte Bilka-bulebeskyttere, der hopper ud af dørene ved åbning. De koster 1000 kroner.

På den praktiske front hører Fiesta til blandt de mindre i klassen, hvor benpladsen på bagsæderne er noget mere trang end hos konkurrenterne. Mens bagagerummet med sine 311 liter også er mindre end i for eksempel Seat Arona.

Konklusion

Den nye Fiesta Active viser, at spændvidden i miniklassen vokser. Modellen er et fint kompromis for en høj bil, der både er præcist kørende og allround.

Prisen er rimelig, mens pladsen ikke placerer den blandt de mest rummelige i klassen, men kan være tilstrækkelig for mange. Tilkøb pakken med nødbremse og adaptiv fartpilot.

Avisen var inviteret til Nice af Ford.

Fiesta går nye veje for de høje biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce