Flere japanske mærker siger farvel til diesel

En model som Nissan fås fortsat med dieselmotor. Men det vil være slut med fremtidige nye modeller. Foto: Nissan

Flere japanske mærker siger farvel til diesel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nissan følger nu gradvist Toyota, Subaru og flere japanske mærker og skipper dieselmotorerne.

Toyota har gjort det konsekvent, og nu gør Nissan gradvist det samme - siger farvel til diesel. Det samme gælder Subaru, mens Honda drosler ned på udvalget.

Sådan tegner billedet sig for en række af de store japanske bilfabrikker, der mere eller mindre direkte tager konsekvensen af den stigende fokus på miljø og dieselmotorer efter "dieselgate".

Nissan har således meldt ud over for flere europæiske medier, at mærket gradvist vil udfase dieselmotorerne i nye bilmodeller, mens de nuværende får lov til at løbe linen ud. Det er en tand mindre dramatisk end Toyota, som allerede ved udgangen af 2018 vil stoppe helt for salg af personbiler med dieselmotorer i Europa, mens firehjulstrækkere og varevogne stadigt vil kunne fås med dieselbrænder.

Flere bud

For mange af de asiatiske mærker har diesel dog også kun været et lille hjørne. Mens Toyota verden over er kæmpestor inden for benzin- og hybridmotorer, har man i Europa købt dieselmotorer fra BMW til personbilerne.

Honda spiller på flere heste og dropper diesel i den nye CR-V, mens der netop er lanceret en dieselmotor i Civic.

Men udviklingen er klar. Kun Mazda, der arbejder med sin egen specielle teknologi for diesel- og benzinmotorer, holder ved.

Koreanske mærker som Kia og Hyundai holder ligesom VW-gruppen dog også fast med nye teknologier som milde hybrider med 48 volts spænding, ligesom modeller som den nye Kia Sportage, der kommer med en ifølge mærket super-ren 1,6-liters dieselmotor.

Salget holder

Europæerne køber generelt færre dieselbiler og flere med benzinmotor. Således faldt dieselandelen fra 49 til 44 procent, hvilket er den laveste andel i 10 år, mens benzin steg fra 47 til 50 procent. Den udvikling kobles sammen med kritikken af dieselbiler, og at fabrikkerne tilsyneladende er ved at skrue ned for produktionen.

Herhjemme lå andelen af samlede salg på 50 procent for 5-10 år siden. Den har de seneste par år ligget på en tredjedel af salget. Andelen faldt en periode svagt, da "dieselgate" rullede i efteråret 2015 og markant kortvarigt under de store afgiftsomlægninger sidste efterår.

Flere japanske mærker siger farvel til diesel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce