Fransk løve tilbage i toppen

Citroën C3 kravler op ad listen og var i april den sjettemest solgte bilmodel. Foto: Christian Schacht

Fransk løve tilbage i toppen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peugeot 208 igen tilbage som nummer et på salgslisten for april, der endte med et pænt bilsalg.

Der er bølgegang i bilsalget, der i april ikke alene lå højere end samme måned i fjor, men også gav vind i sejlene efter en mat marts. Samtidig er den klassiske dansker-darling og bestseller, Peugeot 208, tilbage i toppen som nummer et på månedens top-20.

Her er der dog massiv Volkswagen-dominans med henholdsvis Golf, Polo, Up og Passat på plads nummer to, tre og fire og fem, mens Touran placerer sig midt på listen. Som altid afspejler salgstallene, at danskerne er til falds for et godt tilbud. Således har kampagner på blandt andet de udgående Ford Focus og Mercedes A-Klasse samt Skoda Fabia, der snart får et facelift, skudt disse højt op.

Den høje Nissan Qashqai, som har ligget i toppen det meste af året, og i sidste måned var nummer et, er røget længere ned i feltet. Men det kan muligvis være på grund af, at importøren afventer nye forsyninger.

Bilsalget i april
1. Peugeot 208: 7562. VW Golf: 571

3. VW Polo: 540

4. VW Up: 495

5. VW Passat: 467

6. Citroën C3: 464

7. Nissan Qashqai: 439

8. Skoda Fabia: 426

9. Toyota Yaris: 407

10. Toyota Aygo: 377

11. VW Touran: 374

12. Renault Clio: 366

13. Skoda Octavia: 309

14. Mercedes A-Klasse: 281

15. Hyundai i10: 263

16. Peugeot 3008: 261

17. Ford Focus: 255

18. Peugeot 2008: 253

19. Renault Captur: 249

20. VW Tiguan: 249

Kilde: De Danske Bilimportører

Ro efter overenskomst

I tørre tal ligger årets første fire måneder 2,5 procent under samme periode i fjor, mens april med godt 17.600 biler lander seks procent højere end april i 2017.

Gunni Mikkelsen, som er direktør for De Danske Bilimportører, tror nu, at der kommer en mere stabil periode.

- April blev et pænt stykke højere end sidste års salg, hvilket vi selvfølgelig er glade for, men vi noterer os også et marginalt mindre salg i årets første fire måneder end sidste års tilsvarende periode. Modsat oplever vi fortsat en stor og sund interesse for anskaffelse af ny bil, og med afklaringen af overenskomstforhandlingerne har vi en positiv forventning til de næste måneder, siger Gunni Mikkelsen.

Mens det traditionelle køb af bil stiger, er der et mindre fald i leasing, mest hvad angår privatleasing, men også erhvervsleasing. Ligesom andelen af udlejningsbiler er faldende.

Gunni Mikkelsen vurderer, at det er efterårets stramning på leasingområdet, der nu har en effekt her. Han tror dog, at markedet nu vil gå støt frem, blandt andet på grund af den lave rente sammenholdt med efterårets sænkning af afgifterne.

Over en kam fortsætter tendensen, hvor danskerne køber fortsat færre af de helt små mikrobiler, mens mini- og mellemklassen holder sig stabil, og der er vækst i de høje modeller. I det helt lille segment er VW Up, Toyota Aygo og Hyundai i10 således de tre eneste mikrobiler på top-20-listen, og her ligger altså kun den lille VW pænt højt placeret.

Fransk løve tilbage i toppen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce