Franskmændene forsøger igen med angreb i firmabilklassen

En del af instrumenterne styres på en storskærm med de klavertangentagtige toggles. Foto: Peugeot

Franskmændene forsøger igen med angreb i firmabilklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny Peugeot 508 spiller ud som et stilrent og velkørende alternativ til VW Passat. Avanceret udstyr og opgraderede motorer skal være med til at bane vejen.

Skarpt skåret designsnit, avanceret udstyr og nye motorer er ingredienser, som skal bringe Peugeot 508 tilbage på nethinden hos firmafolket. Det er en mission, som har alle muligheder for at lykkes, viser den første test af den nye løvebil i firmaklassen ved den internationale præsentation i Monaco.

Her kører vi 508 med den opgraderede 2,0 liters Blue HDI-dieselmotor på 180 hk med PSA's nye otte-trins EAT-automatgearkasse og topudstyret GT. Den danske importør har endnu ikke priserne på plads for modellen, der kommer til oktober. Men priser og beskatningsniveau ved erhvervsleasing ventes at ligge tæt på VW Passat. Så vi gætter på, at priserne starter fra omkring 330.000 kr. for grundmodellen Active, med en 1,5 liters BlueHDi-dieselmotor på 130 hk og manuelt gear. Den testede model vil formentlig ligge på omkring 530.000 kr. med en beskatningsværdi på cirka 450.000 kr. Firmafolket vil dog ganske givet få skræddersyede modeller, der sigter mod VW Passat for den almindelige 508'er og VW Arteon for GT-modellen, som Peugeot ikke lægger skjul på er hovedkonkurrenterne.

Det er ord, som forpligter, men holder et langt stykke hen ad vejen. 508 lanceres som femdørs fastback med stor bagklap og lægger afstand til forgængeren, der blev søsat som klassisk sedan i 2011. Den nye 508'er følger som forgængeren i stationcarversionen, SW, der introduceres i starten af næste år.

Importøren tror, at den femdørs fastback vil få en større markedsandel. Linjerne rammer nemlig tidens trend om en mere coupéagtig afslutning, mens den store bagklap og bagagerummet på pæne 487 liter trækker op. Her lander stationcaren på enorme 530 liter.

PEUGEOT 508 GT BLUE180 HDI S&S EAT 8
Fire stjerner ud af seksPris: 530.000 kr. (forventet)

Beskatningsværdi fra: 450.000 kr. (forventet)

Grøn ejerafgift, halvårlig: 2160 kr.

CO2 per km: 123 g

Brændstofforbrug: 21,3 km/l (WLTP-norm)

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,0 liter

Effekt: 180 hk

Ydelse: 400 Nm/2.000 omdr.

Acceleration: 8,3 sek.

Topfart: 235 km/t.

L/B/H: 475/186/140 cm.

Rammeløse vinduer

Den nye 508'er er med sine 4,74 meter otte cm kortere end forgængeren. Det gælder også mellem akslerne, mens udhængene også er kortet af. Nyheden kan dog især spottes på de lodrette og ubrudte LED-kørelys. 508'eren har full LED-forlygter fra standardversionen, men lysteknologien kan udbygges med flere funktioner. Som noget nyt får 508 også for- og bagdøre med rammeløse ruder, som skal understrege det elegante islæt.

Hvis du kender 3008- og 5008-modellerne, er du allerede velbevandret i koncernens digitale instrumentering, der spiller sammen med i-cockpittet, hvor det digitale instrumenthus med 12,3 tommers display er hævet over et let minimeret og let rektangulært rat. Noget, som spiller sammen med en central berøringsskærm, der kan betjenes med klavertangentagtige "toggles". Det er en opsætning, der er forfinet i 508'eren. Her er den centrale skærm som udgangspunkt på otte tommer og vokser til 10 tommer fra Allure-niveauet og op, mens de syv "toggles" i forhold til crossover-modellerne er flyttet op til en højere placering.

Det digitale instrumenthus virker overbevisende med letlæselig grafik, mens navigationsanlæggets 10 tommer-skærm ikke er alt for præcis. Hvis du er ny i Peugeot-universet, kan opstillingen med rat og instrumentering kræve tilvænning, men vinder ved brug. Det hele er pakket ind i en finish med lækre, bløde materialer, finpolerede aluminiumskontakter, og i testbilen med trim i ægte egetræ, som er standard i GT-modellen. Men det er på alle måder en finish, der giver en kvalitetsoplevelse på linje med klassedukse som Audi A4 og VW Passat.

Dørene har dog en blikagtig måde at lukke på, som formentlig delvis kan tillægges de rammeløse vinduer, som du altså heller ikke skal prøve at gribe fat i, når dørene skal åbnes eller lukkes. Her giver håndtagene et mere sikkert greb.

Kattepotestil

508'eren er meget letkørt og har på vejen en nærmest kattepoteagtig tilgang til asfalten.

Den 2,0 liters motor på 180 hk, hvor PSA's ingeniører har finpudset gangkulturen, er blød og smidig som smør at arbejde med. Momentet på 4000 Nm, der topper ved 2000 omdr., hentes flydende gennem den nye otte-trins EAT-automatgearkasse, som du styrer let med en lille joystik-agtig gearstang. Ved ligeudkørsel har vi en komfortabel fremfærd, mens firmaløven i sving sætter kløerne i med et fast og sikkert vejgreb uden dog at være på BMW-niveau.

Den forholdsvis overlegne fremfærd er godt hjulpet af en elektronisk undervogn, der er standard i alle benzin-og GT-versioner, og hvor vi kan sætte bilen op i de fire indstillinger Normal, Eco, Sport og Manuel. Det lover godt for et fint kompromis mellem det komfortable og sportslige, men kræver en nærmere og længere sammenlignende test med klassekonkurrenterne på de danske veje. Her vil vi også kunne prøve en mere normalt udstyret Allure-model med den 1,5 liters 130 hk diesel og EAT-automatgearet, som importøren forventer skal være spydspidsen over for firmafolket, fordi den med et brændstofforbrug på imponerende 27,0 km/l efter den nye, mere retvisende WLTP-skala vil have en fin TCO (Total Cost of Ownership).

Et alternativ er den 160 hk diesel, som klarer 22,2 km/l mod de 21,7 km/l i den 180 hk diesel. Ingen af de andre dieselversioner var dog til stede ved premieren. 508'eren kommer i første omgang også med 1,6 liters Puretech-benzinmotorer på 180 hk og 225 hk. I dieselrækken fås kun den mindste med manuelt gear. Til næste år kommer også en plug-in-hybrid med benzinmotor.

UDSTYR OG MOTORER
Den femdørs version lanceres i oktober, mens stationcaren SW lander herhjemme i starten af 2019.

Udstyr: Active, Allure, GT-Line og GT.

Motorer: 1,6 liters benzinmotorer på 180 hk og 225 hk, 1,5 liters dieselmotorer 130 hk og 2,0 liters dieselmotorer på 160 hk og 180 hk.

Ekstraudstyr: Køassistent, der kan gøre bilen selvkørende på niveau 2, "Night Vision" med infrarødt kamera kan indfange levende væsener på en afstand af 200-250 meter, 360 graders kamera, automatisk parkeringshjælp, panoramaglastag eller musikanlæg fra Focal. Kan personificeres med icockpit amplify, hvor lyssætning, musik, sædemassage og køreindstillinger kan sættes op i ambient eller boost.

Nattesyn

I førersædet kan du glæde dig over en fin arbejdsplads. Især i GT-versionen, hvor de prisbelønnede AGR-sæder er standard. Sæderne har en række indstillingsmuligheder og er udviklet af tyske ryglæger. De kan også bestilles med multipunkt-massage og fem massageprogrammer. Det er sæde-knowhow, der fulgte med fra Opel, da PSA købte sin tyske konkurrent, og som herhjemme har fået ros i firmabilen Opel Insignia.

Sæderne i 508'eren opleves dog smallere i opbygningen. På bagsæderne er pladsen også overbevisende, men taghældningen tager noget højde. Alle danske modeller vil som standard bl.a. have nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, der også virker i mørke og op til 140 km/t. Skiltegenkendelse, der kan spotte stop eller indkørselsforbud, og hvor fartpiloten indretter sig efter tavlerne, er også med i prisen.

Du kan supplere med adaptiv fartpilot med køassistent, der følger trafikken ned til stilstand og op til 130 km/t., men også gør bilen selvkørende på niveau 2. Det betyder, at du på motorvej kan slippe rattet kortvarigt, mens bilen selv holder sig i vognbanen og afstanden til forankørende. Systemet virker overbevisende, kunne vi konstatere på de højtliggende motorveje mellem Monaco, Frankrig og Italien.

Du kan også tilkøbe "Night Vision", der med infrarødt kamera kan indfange levende væsener i en afstand på 200-250 meter uden for forlygternes lys i mørke eller ved dårlig sigtbarhed.

Konklusion

Den nye Peugeot 508 rammer firmabilsegmentet spot on. Den byder på den rigtige kombination af avanceret udstyr, nye motorer, høj finish og en indbydende indpakning. Platformen er i orden, og sammenligningen med VW Passat og VW Arteon er ikke fjern. Den femdørs fastback kan med sit stilrene design og gode funktionalitet klart hente markedsandele fra stationcars. Succesen afhænger af, hvilke priser og beregninger på de samlede udgifter importøren kan vise over for de vigtige leasingselskaber. Vi ser frem til at teste 508'eren i en mere standardudstyret variant mod konkurrenterne på danske veje.

Franskmændene forsøger igen med angreb i firmabilklassen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce