Helstøbt elbil med enkelte udfordringer

Interiøret er enkelt og funktionelt. Bilen sættes i gear med et lille joystik, mens e-Pedalen aktiveres med en kontakt. Foto: Jens Høy

Helstøbt elbil med enkelte udfordringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Nissan Leaf er letkørt, spækket med teknologiske muligheder og kan køres kun med speederen nærmest uden brug af bremse. Den byder på store plusser, men ikke alt er perfekt.

Et pænt udbud af modeller og enkelte rigtig skarpe pletskud. Sådan kan Nissan beskrives. Det japanske mærke har nemlig ramt plet med den høje SUV Qashqai, den komfortable pickup Navarra og ikke mindst elbilen Leaf, der takket være sin fornuftige pris og letkørthed har ført elbilerne mere i front og gjort modellen til verdens mest solgte af sin slags.

Nu er anden generation så på banen. Leafen er vokset lidt i størrelse og har fået strammet pressefolderne, så den er blevet mere stilren i linjerne, mens forgængerens afvæbnende frølook er væk.

Nissan Leaf Tekna
4 STJERNERPris: 303.880 kroner.Grøn ejerafgift, halvårlig: 330 kroner.

Motor: Elmotor.

Rækkevidde: 270 kilometer (WLTP).

Effekt: 270 hk.

Ydelse: 320 Nm.

Acceleration: 7,9 sekunder.

Topfart: 144 km/t.

L/B/H: 449/179/154 cm.
Den nye Nissan Leaf er et helstøbt bud på en elbil, hvor du får meget udstyr med i prisen. Rækkevidden er forbedret, men ikke i top. Foto: Jens Høy
Den nye Nissan Leaf er et helstøbt bud på en elbil, hvor du får meget udstyr med i prisen. Rækkevidden er forbedret, men ikke i top. Foto: Jens Høy

God pakke

Under hjelmen ligger en elmotor på 150 hk, der på papiret klarer 372 kilometer efter den gamle NEDC-skala og 270 kilometer efter den nye og mere retvisende WLTP-skala, mens prisen starter fra 284.000 kroner for grundmodellen Accenta, mens den dyreste, Tekna, som vi tester, koster beskedne 20.000 kroner mere. Det er samlet set en god pakke til en rimelig pris for den mellemklassestore Leaf.

Det er nemlig den mest letkørte elbil på markedet, mens rækkevidden er blevet omkring 100 kilometer bedre end forgængeren. Importøren skriver, at den reelle rækkevidde ligger mellem 165-300 kilometer, og på rækkeviddefronten holder Leaf, hvad den lover - især ved forsigtig kørsel i by og på landevej.

Men der skal ikke mange accelerationer til, før du sætter mange kilometer over styr, mens motorvejskørsel - altså helt som forventet - let koster 30 procent ved selv forsigtig kørsel. Det hæmmer anvendeligheden, især set i lyset af, at en konkurrent som Hyundai er på vej med en ny elektrisk Kona, som fabrikken lover kan klare henholdsvis 400 kilometer og 500 kilometer efter WLTP-skalaen.

Mellemklassemodellen Leaf har fin anvendelighed med en stor bagklap, hvor bunden dog er høj. Opladning foregår ved et stik i fronten. Foto: Jens Høy
Mellemklassemodellen Leaf har fin anvendelighed med en stor bagklap, hvor bunden dog er høj. Opladning foregår ved et stik i fronten. Foto: Jens Høy

Større batteri

Nissan er dog på vej med en Leaf, der har større batteri, så rækkevidden ifølge udenlandske medier bliver mindst 380 kilometer efter WLTP-skalaen, og så begynder det at ligne noget. Den skulle angiveligt også kunne klare lynopladning på 100 kW mod de 50 kW, som er grænsen i dag, hvor du undervejs kan lade bilen 80 procent op på 40-60 minutter. Fra en almindelig stikkontakt er opladningstiden til 100 procent 15 timer - også med wallboks, som dog kan opgraderes til at kunne klare det på 7,5 timer.

Leaf er sammen med e-Golf den for tiden mest helstøbte elbil på markedet. Mens Golf er den mest komfortable og luksuriøse - men også tung - opleves Leaf langt lettere, og den er intuitivt nem at betjene og køre. Det hele er centreret omkring et lille joystikagtigt gearskifte, som er nemt at betjene og giver bilen et strejf af hightech.

På vejen føles Leafen meget retningsstabil, og styretøjet placerer den forholdsvis præcist i svingene, her har vi i modsætning til mange andre elbiler ikke fornemmelsen af at køre med et tungt batteri i bugen. Motoren har pænt med moment, så vi selv i Ecomode ikke savnede kræfter til acceleration. Her mærkes, at motoren er vokset fra 110 hk til 150 hk i forhold til forgængeren.

Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy

Brems med speederen

Ud over det normale fremadgående gear og B-gearet med mere regenerering har Nissan introduceret den såkaldte e-Pedal, som er et meget kraftigt B-gear. Her kan du dog med speederen dosere motorbremsefunktionen meget mere glidende samtidig med, at bremselyset tænder. Det sparer på strømmen og kan tvinge dig til at køre mere roligt og forudseende i trafikken, for eksempel frem mod lyskryds.

Det tog noget tid at vænne sig til funktionen, som de første par dage gav hoppende kørsel, da bremsen tager kraftigt ved. Men efter lidt træning går der sport i at dosere foden og køre bilen på kun en pedal, nærmest uden brug af bremse.

Med et meget pædagogisk digitalt viserur kan chaufføren se effekten af opladningen med den nye e-Pedal. Foto: Jens Høy
Med et meget pædagogisk digitalt viserur kan chaufføren se effekten af opladningen med den nye e-Pedal. Foto: Jens Høy

Selvkørende

Leaf har i Tekna-versionen også Pro Pilot, som er Nissans delvist selvkørende system, der omfatter adaptiv fartpilot, traffic Jam Assist og intelligent vognbaneassistent. Det betyder, at du kan slippe rattet for korte perioder, mens bilen holder sig inden for vejstriberne og selv holder afstand med den adaptive fartpilot og bremser ned. Men systemet kan være irriterende. Den automatiske linjevogter er nemlig særdeles kraftig og nærmest aggressiv med at presse dig inde i din vognbane, hvis du uforvarende skulle strejfe en stribe på motorvejen. Det kan forhåbentlig gøres mere blidt.

Ellers byder Leafen på en fornem støjdæmpning og en finish, der virker indbydende og ikke mindst slidstærk. Skærmen på syv tommer byder dog på en tung og gammeldags grafik, og for eksempel telefonnavnene er svære at ramme præcist.

Pladsen foran er rimelig, mens man på bagsædet skal vænne sig til at klemme benene over en kardantunnel - bagagerummet er med sine 435 liter under klassens standard. Men batteripakken fylder også op. Det virker gammeldags, at rattet kun kan indstilles frem/tilbage, men ikke op/ned.

Vi testede samtidig Nissan Leaf-app til telefonen. Den giver et godt overblik på ladestanden, mens du også kan fjernstyre varme og køling. Noget, som kan være en fordel, når du om vinteren vil aktivere den avancerede varmepumpe, der kan varme kabinen op uden at tære meget på batteriet. Appen er dog noget langsom.

I det hele taget er Leaf ganske veludstyret fra den billigste version med blandt andet Apple CarPlay, nøglefri start og en omfattende sikkerhedspakke med nødbremse og en lang række features. Men der er ingen tvivl om, at du skal spendere de sidste håndører og få hele pakken, hvor der blandt andet også er full LED-forlygter.

Konklusion

Nissan Leaf er en på mange måder helstøbt elbil med en række nye teknologiske løsninger. Den er letkørt og byder på masser af udstyr til en pris, som ikke er urimelig. Vælg den største udstyrsversion. Det delvist selvkørende Propilot-system, der virker på det såkaldte Niveau 2, er dog noget uraffineret. Rækkevidden er stadig i underkanten af, hvad bilfabrikkerne har på vej. Overvej, om du skal vente, til der kommer en version med længere rækkevidde, hvilket giver langt større anvendelighed.

Helstøbt elbil med enkelte udfordringer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce