Her er tredje generation af bilen, der ændrede kursen for Kia

Den nye Kia Ceed har samme akselafstand som forgængeren. Men den får kortere udhæng for og længere bag, hvilket skulle give mere plads til bagsædepassagerer. Foto: Kia

Her er tredje generation af bilen, der ændrede kursen for Kia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nyeste generation af Kia Ceed får mulighed for masser af avanceret udstyr og kan blive delvist selvkørende.

Få modeller har betydet så meget for et enkelt bilmærke som mellemklassemodellen Ceed fra Kia. Det var bilen, som i første generation fra 2006 var med til at vise, at koreanerne for alvor kunne måle sig med alle de andre mærker på markedet og skulle tages seriøst.

Siden er det væltet frem med nyskabelser fra Kia og Hyundai, som allerede dengang oprustede kraftigt med nogle af de bedste hoveder fra tysk bilindustri og har fortsat kursen siden. Seneste skud er den nye og tredje generation af Ceed, som Kia fremhæver er udviklet i Frankfurt og skal produceres på mærkets fabrik i Tjekkiet.

Modellen, som vises på det kommende motorshow i Genève, vokser en skvis i bredden og bliver en tand lavere, mens akselafstanden er uændret. Til gengæld bliver udhænget foran kortere, mens det er længere bagtil, hvilket skulle give mere plads til bagsædepassagerer og i bagagerummet, der lander på 395 liter.

Modellen kan fås med koncernens nye 1,4 liter T-GDi-motor på 140 hk. Foto: Kia
Modellen kan fås med koncernens nye 1,4 liter T-GDi-motor på 140 hk. Foto: Kia

Mere sjov i gaden

Grundlaget er Kias nye K2-platform, og ifølge fabrikken betyder nye uafhængige hjulophæng og nyt styretøj en mere adræt fremfærd. Motorerne, som driver værket, bliver koncernens 1,0-liters T-GDI-motor med 120 hk og en ny 1,4-liters T-GDI-motor med 140 hk, som afløser den tidligere 1,6-liters sag med samme ydelse. Her sikrer turboladeren ifølge fabrikken et bredere momentområde og bedre respons. Man vil også kunne få en mere klassisk 1,4-liters MPI-motor på 100 hk.

Med modellen lanceres også Kias nye 1,6-liters såkaldte U3-dieselmotor, som lever op til de helt nye strenge Euro 6d-krav og kommer i versioner med 115 hk og 136 hk. Versioner med 1,4-liters T-GDI og 1,6-liters dieselmotor vil også kunne fås med syv trins automatgear med dobbeltkobling.

I den mere sjove afdeling kan føreren nu med et "drive mode"-system få mulighed for at vælge mellem en normal eller sport-opsætning af motor og styretøj. Inden døre byder Ceed på et instrumentpanel centreret omkring en "flydende" berøringsskærm på 5,0, 7,0 eller 8,0 tommer, mens kabinekvaliteten har fået et nøk op ad med mere bløde materialer, og udsynet er blevet bedre.

En stor flydende berøringsskærm dominerer inden døre, hvor kvalitetsoplevelsen ifølge Kia har fået et løft. Foto: Kia
En stor flydende berøringsskærm dominerer inden døre, hvor kvalitetsoplevelsen ifølge Kia har fået et løft. Foto: Kia

Holder øje med vognbanerne

På udstyrsfronten disker Ceed nu op med mulighed for opvarmelig forrude, mens LED-kørelys gennem såkaldte "Ice cube"-lygter i kofangerne bliver standardudstyr. På sikkerhedsfronten har fabrikken en stribe muligheder, hvor Lane Following Assist, som gør bilen delvist selvkørende på det såkaldte niveau 2, er det mest avancerede. Her overvåger den køretøjer foran og holder øje med huller i andre vognbaner, så bilen på en sikker måde kan skifte vognbane og på den måde komme mere sikkert frem, lyder det.

Samtidig kan bilen blive holdt i sin vognbane på motorveje, hvor systemet sikrer acceleration, opbremsning og styring ved hastigheder mellem 0 og 130 km/t. Udstyret omfatter også adaptiv fartpilot med stop/start, advarsel for krydsende trafik bag ved bilen og nødbremse med fodgængergenkendelse. Det vides dog endnu ikke, hvad der bliver standardudstyr, når bilen lander herhjemme i tredje kvartal i år. Lige som priserne endnu ikke kendes.

Her er tredje generation af bilen, der ændrede kursen for Kia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce