Honda med veloplagt dieselmotor

Den forholdsvis nye Honda Civic bliver nu ført helt up to date med en ny og meget elastisk dieselmotor. Foto: Christian Schacht

Honda med veloplagt dieselmotor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det japanske mærke er klar med en opgraderet og letløbende 1,6-liters diesel til Civic, som på papiret klarer 28,6 km/l.

Er det slut med biler, der har dieselmotor, eller er de klar til at tage en omgang mere med ny teknologi, som gør dem mere effektive og renser udstødningen bedre?

Det svar har blafret i vinden længe, godt næret af de nye krav til en mere reel opgivelse af brændstofforbruget, som snart træder i kraft. Krav, hvor forbruget skal opgives efter den mere retvisende WLTP-skala frem for den noget overdrevent positive NEDC-skala.

Honda Civic 1,6 i-DTEC Elegance Navi
4 STJERNERPris: 255.980 kroner.Grøn ejerafgift halvårligt: 1180 kroner.

CO2 pr. km: 93 g.

Brændstofforbrug: 28,6 km/l (WLTP-norm).

Motor: Firecylindret dieselmotor på 1,6 liter.

Effekt: 120 hk.

Ydelse: 300 Nm/2000 omdr.

Acceleration: 10,1 sekunder.

Topfart: 201 km/t.

L/B/H: 452/180/143 cm.

Literen rækker længere

Mens de fleste japanske bilfabrikker skruer ned for dieselbrænderne eller helt skrotter diesel - som Toyota, Subaru og til dels Nissan - vover Honda pelsen med en optimeret udgave af sin 1,6-liters diesel, kaldet i-DTEC, som yder 120 hk ligesom forgængeren og netop er lanceret i Civic. Den klarer i den femdørs version på papiret imponerende 28,6 km/l efter WLTP-normen mod 27,0 km/l efter NEDC-normen med den gamle motor.

Det er en motor, som vi tester med mellemudstyrsniveauet Elegance, der lander på godt 256.000 kroner. Den nærmest tobleronekantede Civic, som blev lanceret i tredje generation i fjor, er i forvejen en af de mest velkørende biler i klassen, og det adelsmærke bliver ikke fjernet med den nye dieselmotor, der optræder blødt og smidigt med en nærmest kattepoteagtig spinnen, før og efter momentet på de 300 Nm topper ved de 2000 omdrejninger.

Faktisk er motoren så elastisk, at den nærmer sig en turbobenziner i sin fremfærd, og den opleves som en af tidens bedste dieselmotorer på markedet.

Bag kulissen har ingeniørerne hos Honda blandt andet arbejdet med lavere friktion mellem motorens bevægelige dele. Noget, som ud over bedre motorgang også har mindsket støj og vibrationer, mens gearskiftet er optimeret. Vi havde i testugen et meget varierende kørselsmønster, men lå på den pæne side af 20 km/l, så vi tror bestemt, at du med en let speederfod kan holde en pæn brændstoføkonomi.

Som altid handler det om kørestil.

Drivers car

Men lad os lige kigge nærmere på modellen, der i det daglige opleves mere praktisk, end det kantede design antyder, men som bestemt også er lagt an på at være en drivers car af den slags, der konkurrerer mod Seat Leon eller Mazda3.

Her byder Leon på en diesel med 115 hk, der klarer 25,0 km/l, mens Mazda3's nærmeste bud er en 150 hk diesel, som kaperer 24,4 km/l.

Af andre konkurrenter byder Peugeot 308 ind med en 120 hk dieselmotor, der kører 32,3 km/l, og VW Golf, der med en 115 hk diesel lander på 24,4 km/l. De er alle opgivet efter den gamle NEDC-norm.

Bag rattet i Civicen har du udsigt til en førerplads, der med sine bløde overflader, stilrene instrumenter og en pænt stor skærm med navigationsanlæg, der er en del af den såkaldte Elegance-navipakke, udstråler en vis form for premiumattitude. Skærmen virker dog noget gnidret, og grafikken upræcis, så du skal ramme tasterne med knivskarp præcision for ikke at lave forkerte ordrer.

På vejen oplever vi en bil, der i bedste Honda-stil vil køres.

Forudsætningerne er et skarpt styretøj og et velklikkende gearskifte. Det følges senere af et automatgear med ni trin. Nuvel, vi har ikke samme veloplagte antrit som i modellen med den nye 182 hk benzinmotor, der også er noget dyrere, og som vi tidligere har testet, men det letløbende sejtræk i dieselmotoren giver en anden og mere tilbagelænet gangkultur.

Netop gangkulturen, som er chokoladesiden, er klar. Det er en motor, som spiller godt sammen med bilens dna. Til gengæld lider bilen af ganske meget dækstøj.

Funktionel

I det daglige fungerer tingene, som de skal. Bagsædepladsen er også god og tilstrækkelig. Hondas designgimmick med en todelt bagklap med en spoiler midt i bagruden gav et ringe udsyn i den tidligere model. I den nye er spoileren fastholdt, men justeret, så udsynet er blevet bedre. Men ideelt set havde vi gerne haft helt frit udsyn.

Bagagerummet er med sine 478 liter pænt rummeligt trods den skrånende bagklap. Hvis du vil have mere regulær plads, findes Civic som stationcar. Men den bygger på den ældre generation, der ikke er nær så helstøbt. En ny Civic sedan er mere livsstilsorienteret.

Udstyret i Civic hatchback er omfattende allerede fra den billigste diesel, der med Comfort Navi-udstyr, koster 239.000 kroner, og hvor importøren skal have ros for at have smidt en fuld sikkerhedspakke, der blandt andet omfatter automatisk nødbremse, vejstribealarm og adaptiv fartpilot, på alle modeller som standard. Mens Elegance også har DAB-radio, Apple CarPlay og elektrisk justering af lændestøtte.

Når den nye generation af den høje CR-V lanceres til efteråret, bliver det dog uden konkrete planer om dieselmotorer, og tiden arbejder imod teknologien. Men mindre motorer som den nye 1,6 i-DTEC-turbodieselmotor kan vende vinden.

Konklusion

Med den letløbende 1,6-liters dieselmotor på 120 hk, der klarer 28,6 km/l efter den nye, skrappe norm, har Honda vist, at der stadig er muligheder for at forbedre dieselteknologien. Spørgsmålet er så, om den kommer tids nok til at kunne ændre udviklingen.

Hvis du kører mange kilometer, hvilket betyder 20.000-25.000 om året eller dagligt over 30 minutter eller en halv time ad gangen, og går i dieseltanker, så skal du klart overveje Honda Civic. I et marked, med selv stærke konkurrenter som Peugeot 308 og VW Golf har den noget at byde på.

Honda med veloplagt dieselmotor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce