Mister Swing King

Sportssæderne støtter godt, og du sidder fast som i en skruestik. Foto: Suzuki

Mister Swing King

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Suzuki Swift Sport med 140 hk er sjov og ligetil, men den er også en smule mere kompromissøgende end den rå forgænger.

Ikoner betyder mere, end du tror. Tag bare GTI-modellerne fra VW, ST-versionerne fra Ford eller OPC- og GSI-varianterne fra Opel. De er alle med til at sætte en sportslig trumf på modelserierne. Hos Suzuki hedder den atletiske overbygning på den i forvejen adrætte Swift kort og godt Sport.

Det får vi masser af, mens vi med koncentreret blik og spændte muskler doserer rat, speeder og bremse på vej ned ad de snoede bjergveje nær den spanske ferieby Malaga, hvor Suzuki har international præsentation af den tredje generation af Swift Sport.

Den følger de mere civiliserede udgaver af den nye Swift, som landede herhjemme i fjor. De fleste er i den nye skriggule Champion Yellow-lakering, der er magen til den Swift, der deltog i JWRC-rallyserien, og som er unik for modellen.

Sport-versionen, som lander herhjemme til sommer og forventes at koste godt 230.000 kroner, er dog markant anderledes. De japanske ingeniører er nemlig gået lige så grundigt til værks med ændringerne, som når en nidkær sushi-kok anretter menuen. Tag bare den opstrammede undervogn med Monroe-dæmpere, der giver mere fast greb og mindre krængning, mens et karosseri med flere svejsepunkter gør det mere stabilt.

På motorfronten har teknikerne haft fat i den nye 1,4 liters turbobenzinmotor, som er hidset op til 140 hk, og som tager over efter den 1,6 liters sugemotor med 136 hk. Det lyder måske ikke af meget i en tid, hvor der er gået inflation i effekt, men Suzuki har i tidens ånd slanket modellen, så der er røget nogle kilo af trykket på badevægten. Det betyder, at motoren flytter bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 8,1 sekunder - mod 8,7 sekunder i forgængeren - mens topfarten er 210 kilometer i timen mod tidligere 195. Og det opleves faktisk som tilstrækkeligt.

SUZUKI SWIFT SPORT
Pris: Forventer cirka 230.000 kroner.Grøn ejerafgift, halvårlig: 1720 kroner.

CO2 pr. km: 125 gram.

Forbrug: 17,9 km/l (NEDC).

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,4 liter.

Effekt: 140 hk.

Ydelse: 230 Nm/2500-3500 omdr.

Acceleration: 8,1 sekunder.

Topfart: 210 km/t.

L/B/H: 3,89/1,74/1,50 meter.

Simpel og sjov

Swift Sport er nemlig en bil, der byder på en forfriskende enkelhed og direkte kontakt med vejen, som gør, at vi efter turen ned ad bjerget sad med et stort smil om munden, men også med en smule vemod.

Mens forgængeren var nærmest upoleret, direkte knaldhårdt affjedret og skulle køres med hyppige gearskift og høje omdrejninger, er den nye model gjort mere allround. Det fjerner på den ene side noget af charmen, men giver på den anden i højere grad en bil, som kan bruges mere til hverdagsbrug. På lange køreture er Swiften dog fortsat ikke den mest behagelige rejsekammerat.

Fast hånd i sæderne

Lad os lige gå om bord i modellen, som Suzuki har bestykket med sportsæder, der holder dit korpus fast som med en stor hånd. Her er udsigt til det tykke læderrat og kabinen, der i bedste GTI-stil er garneret med alupedaler, læder med røde syninger og instrumentering med displays for olietryk og turboboost.

Og så af sted i bilen, der byder på et styretøj, som er ganske skarpslebet, men dog opleves en smule syntetisk, hvor det meget af tiden gerne søger ind mod midterstillingen. Skiftet i den seks-trins sportsgearkasse, der spiller sammen med en optimeret kobling, klares med diskrete vrik med håndleddet, mens undervognen er fast og hård som en boksehandske.

Vi har et stykke hen ad vejen samme oplevelse af mekanisk præcision, som du oplever i modellerne fra Mini. Det er noget, som hjælper os gennem svingene og giver retningsstabilitet med knusende sikkerhed på motorvejene omkring Malaga.

Skub i ryggen

Den 1,4 liters turbomotor er en perle og arbejder elastisk og fleksibelt og giver et pænt skub i ryggen. Heldigvis har fabrikken holdt sig fra at forstærke motorlyden voldsomt elektronisk, som nogle mærker ellers er forfaldne til, og som ofte lyder forlorent. Tak for det.

Importøren har fra starten valgt at tage bilen hjem med den fulde udstyrspakke. Det betyder, at Sport-modellen er bestykket med blandt andet full LED-forlygter, sikkerhedspakke med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og en ganske hurtigtvirkende storskærm på syv tommer med Apple CarPlay.

Inden døre har kabinen også fået et pift med læderdetaljer med røde syninger samt flader med rødt og pianolak. Finish og kvalitet er med en del flader med knaldhård plast ikke på niveau med de bedste i klassen, men de mange detaljer, som er forfinede - især hvor man rører ved tingene - hjælper.

Udefra kan Sport-modellen især kendes på den markante front, har et større hajgab end de andre modeller og gør Sport-udgaven fem centimeter længere, mens den ydermere er optimeret med et karbonlignende kofangerlook. Agterude er der blandt andet stor bagspoiler og diffuser med to afgangsrør.

Få direkte konkurrenter

Den nye Suzuki lander i et felt af konkurrenter, som dog alligevel er forskellige fra japaneren. Her huserer Ford Fiesta ST-line med 140 hk og Seat Ibiza FR med 150 hk til 190.000 kroner samt Opel Corsa Sport med 150 hk til 229.000 kroner. Her placerer den veludstyrede Suzuki Swift Sport sig som et meget godt kompromis, der forener sjov og det praktiske til en rimelig pris.

Importøren forventer en vis interesse, men konstaterer også, at det er en bil, som henvender sig til et mere smalt, men dedikeret publikum. Der er således solgt 450 stk. af de to første generationer af Swift Sport, mens forventningen er at sælge sammenlagt 150 stk. af den nye Sportmodel i 2018 og 2019. Det lyder ikke urealistisk for tredje generation af den hurtige Swift, der bestemt også har potentiale som et ikon.

Konklusion

Den nye Suzuki Swift Sport er stadig en sjov bil, der giver noget ekstra. Den er blevet mere civiliseret end forgængeren, men er stadig sat så hårdt op, at det er en bil, som du skal ville. Der er dog mange hurtige og allround alternativer i prisklassen lige under og over.

Mister Swing King

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce