Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny Polo vil være miniklassens største minibil

Interiøret domineres af den standardmonterede otte tommer skærm med fuld glasfacade og mulighed for at vælge digital instrumentering.

Ny Polo vil være miniklassens største minibil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den helt nye Volkswagen Polo bliver en stor lille bil - og byder på åbenlyse Golf-kvaliteter. Folkevogn-fans må dog væbne sig med tålmodighed.

Inkarnerede Golf-kunder kan godt kigge nærmere på den kommende generation af helt nye Poloer, der dog først lander herhjemme til november. Hele dens måde at være på har næppe nogensinde før lignet den større VW Golfs i så høj grad som nu. Den nye VW Polo har så åbenlyse Golf-kvaliteter, at den kunne tiltrække købere, som ellers ville være gået efter Golf.

Tag nu designet, som er snydt ud af kørergrillen på den seneste faceliftede Golf, men også tilsat en snert af det nye VW-look fra den større coupé, Arteon. Bagenden fortsætter kile-temaet med en bagrude, der peger nedad i en svag spids.

Større er den også blevet, fire centimeter længere, men mere væsentligt: Afstanden mellem akslerne, der typisk definerer pladsen i kabinen, er øget med hele 9,4 centimeter, så fabrikken lover generøst rum på bagsædet, samtidig med at der er plads til imponerende 351 liter i bagagerummet. Det er 25 pct. mere end i dag. Faktisk hævder Volkswagen, at Polo bliver klassens mest rummelige bil, og at den er mere rummelig end en Golf 4 fra 1997.

Den nye Polo deler teknik, herunder platform og motorprogram, med den nye Seat Ibiza, som vi her på redaktionen allerede har fremhævet som den måske bedste bil i klassen netop nu. Derfor er der lagt op til en køreglad, men især særdeles komfortabel minibil.

 

Fakta
MotorprogrammetBenzinmotorernes spektrum rækker fra 1,0 MPI med 75 hk til den helt nye 1,5 TSI Evo med cylinderfrakobling (ACT) og 150 hk. Når det gælder diesel, kommer Polo med 95 hk. Alle motorer er som standard udstyret med start-stop-system. Fra en ydelse på 95 hk kan alle motorer kombineres med en dobbeltkoblingsgearkasse (DSG).

Som et ægte highlight udgør GTI'en topversionen i Polo-familien - TSI-motoren i Polo GTI yder 200 hk.

Sikkerhed

Allerede basisversionen kommer med automatisk nødbremse kaldet Front Assist, inklusive citynødbremsefunktion og fodgængerregistrering som standard. Som ekstraudstyr fås Polo med den automatiske afstandsregulering ACC (kan nu aktiveres op til en hastighed på 210 km/ t.).

Kun én model er prissat

Priserne forventes at starte ved 159.900 kr. for en Trendline med 1,0 benzinmotor og 75 hk. Det er 10.000 kr. dyrere end forgængeren, som dog slet ikke markedsføres i basisudgaven længere. Der er tale om en fornuftigt udstyret basismodel og ikke en skrabet en af slagsen, for der er både aircondition og en stor berøringsfølsom farveskærm på otte tommer med om bord. Samtidig er alle Poloer fremover med fem døre, mens også automatisk nødbremse, der kan bremse for fodgængere, er standard.

Resten af Polo-modellerne er ikke prissat endnu. Vi gætter dog på, at en bestseller vil være 1,0 med 95 hk og Comfortline til cirka 190.000 kr. Prisen på basismodellen er umiddelbart 10.000 kr. højere end på Seat Ibiza, men traditionelt er der mange, der opfatter VW som lidt finere, bl.a. ved, at plastickvaliteten skulle være bedre i Polo.

Den eksisterende Polo kom i 2009, blev Årets Bil i Danmark og er fortsat en populær vare herhjemme, bl.a. takket være privatleasing, så den i sidste måned blev den femtemest indregistrerede bil herhjemme. -

- Derfor fortsætter vi selvfølgelig også med privatleasing på den nye Polo, siger Søs Righolt, som dog ikke har disse priser klar endnu.

Motorprogrammet består af følgende: 1,0 benzin uden turbo med 75 hk, 1,0 turbobenzin med 95 eller 115 hk, 1,5 turbobenzin med 150 hk, 2,0 turbobenzin og 200 hk, mens der kun er en enkelt dieselmotor på 1,6 liter og 95. VW kan levere DSG-automatgear til alle varianter undtagen den mindste benzinmotor.

Ud over Trendline kommer der Comfortline, Highline og den sportslige R-Line foruden topmodellen Polo GTI med 2,0 benzinmotor og 200 hk. Den nye Polo fås med digital instrumentering og full LED-lys.

Polo, der nu har været i produktion i 42 år, er nået til sjette generation.