Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny dieselmotor med takt og tone

Peugeot 308 kommer efter sommerferien med en ny og fremragende dieselmotor, der er gearet til fremtidens skrappere krav til blandt andet udledning af skadelige stoffer. Foto: Christian Schacht

Ny dieselmotor med takt og tone

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Helt ny effektiv, støjsvag og superren dieselmotor debuterer i Peugeot 308.

Skal, skal ikke. Dilemmaet melder sig, når det gælder køb af ny bil med dieselmotor. Mange har for længst afsagt dødsdommen over dieselbilerne, men sandheden er, at langt de fleste eksperter forventer, at motortypen vil eksistere længe endnu. På trods af at stadig flere vælger benzin- og hybridbiler, og elbilerne også snart for alvor vil holde deres indtog, er antagelsen fra de store europæiske bilproducenter, at klassiske diesel-og benzinmodeller omkring 2025 vil tegne sig for 75 procent af salget.

Det gælder dog om at fremtidssikre sig, hvis man ønsker at køre diesel, og her kommer den faceliftede Peugeot 308 ind i billedet. Efter sommerferien kommer den populære familiebil nemlig med en af markedets mest moderne, effektive og rene dieselmotorer. Navnet er 1,5 BlueHDi og er maskinen, som erstatter den kendte 1,6 BlueHDi med 120 hk.

PEUGEOT 308 1,5 BLUE HDI SW GT LINE
5 STJERNERPris: Ikke fastlagt endnu, dansk debut efter sommerferien.Forbrug: 26,3 km/l efter den nye og strammere norm for brændstofforbrug.

CO2 pr. km: 100 g.

Motor: 1,5 dieselmotor.

Hk: 130.

Nm: 300/1750 o/min.

Topfart: 203 km/t.

0-100 km/t.: 10 sekunder.

Mere miljøvenlig

Den nye konstruktion lever op til den kommende Euro-6c-norm, der er på vej, og som er et krav fra 2020. Den skrappe test har fokus på minimering af de farlige NOx-partikler, og bilerne bliver afprøvet under virkelige test i stedet for i et laboratorium. Der er både SCR-katalysator og partikel-filter. Mens 308 triller af sted, behandles udstødningen både tæt ved motoren og igen ved udstødningen, og i stedet for at skulle køre med et additiv, som forhandleren skal fylde på, er der nu en AdBlue-tank med opfyldning ved siden af det almindelige tankdæksel.

Selv om motoren er blevet mindre, 1,5 liter i stedet for 1,6 liter, er ydelsen røget op på 130 hk, drejningsmomentet er uændret 300 Nm ved 1750 o/min., men vigtigst af alt: Dieselmotoren har en endnu blødere og mere kultiveret motorgang, der fader til en fjern, næsten uhørlig brummen på motorvejen. Det her er klassens bedste dieselmotor og den mest støjsvage.

At bilen er testet efter en langt mere realistisk metode til opmåling af brændstofforbrug, gør så, at det officielle forbrug ikke længere er 31,1 km/l, men 26,3 km/l. I praksis er bilen dog lige så økonomisk som forgængeren, men da den grønne ejerafgift beregnes ud fra de teoretiske tal, koster 308 med ny dieselmotor 1080 kroner i halvårlig grøn ejerafgift mod 600 koner i dag. En anden uheldig konsekvens er, at prisen på bilen vil stige lidt, fordi afgifterne også afhænger af køretøjets officielle forbrug.

Peugeot Danmark har endnu ikke de endelige priser, men et bud kunne være en stigning på 6000-8000 kroner. Til gengæld er automatisk nødbremse nu standard i dieselversionen her, og det kan ikke engang fås mod merpris til den kendte 1,6 diesel.

Velkørende og komfortabel

Vi tester vognen med det lækre GT Line-trim, der giver 308'eren et lidt mere sporty look med 17-tommer fælge og lidt kosmetik udvendigt, mens interiøret er virkelig lækkert med alcantaraindtræk og røde syninger og standardmonteret navigation. Det er en variant, der i dag koster 365.000 kroner, men selvfølgelig kommer den danske importør også med versionerne, der i dag koster 260.000 kroner.

Et hurtigt blik i kabinen afslører ingen synlige ændringer, men bilen blev jo også faceliftet i efteråret, blandt andet med ny skærm, der reagerer betydeligt hurtigere ved tryk end den gamle. Apple CarPlay og Android Auto er standard, Android virker stadig ikke på dansk, men det kan Peugeot ikke gøre for, og det samme er tilfældet i klassens øvrige biler. Adaptiv fartpilot, der automatisk holder afstand til bilerne foran, er ekstraudstyr til 11.000 kroner.

Den rummelige stationcar har uendelig meget plads på bagsædet og i bagagerummet, mens en Peugeot 308 grundlæggende er en velkørende bil, både sjov og komfortabel.

Konklusion

Og så for lige at svare på hele historiens store spørgsmål: Skal, skal ikke. Dieselmotorer bliver i hvert fald ikke bedre i denne klasse, men Peugeot har jo også den fremragende 1,2-liters benzinmotor med turbo og 130 hk, som ligeledes er fremtidssikret, men har du behovet for en dieselbil, da du kører langt, fås det ikke bedre end her.

Ny dieselmotor med takt og tone

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.