Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ny lille Volvo føles stor

Volvo XC40 er forbløffende rummelig både inde i kabinen og i bagagerummet. Foto: Volvo

Ny lille Volvo føles stor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Præsentation. Man behøver ikke at købe en stor bil, for at oplevelsen skal være premium. Volvos foreløbig mindste XC'er føles større, end den fysisk er, og den byder på flere praktiske detaljer.

Sidder jeg i en Volvo XC60 eller hvad? Det er den oplevelse, som den noget mindre og helt nye XC40 formidler lige nu. Vi er taget til Barcelona for at finde ud af, om Volvo kan blive ved med at sende nye modeller på gaden, som det er svært at finde noget negativt at sige om. Det skulle da lige være, at en Volvo bør præsenteres i Sverige uanset årstiden.

Ikke mindst i Volvos nyfundne stolthedsperiode, hvor man ranker ryggen og ikke tøver med at sætte små svenske flag rundt om på produkterne. Men som vejen bugter sig op og ned, og solen titter frem bag en novembersky, er det svært ikke at blive forført af XC40.

I modsætning til flertallet af premiumproducenter er Volvos design forskelligt fra model til model. Der er genkendelighed, men en stor XC90 ligner ikke den lille nye XC40 meget.

Volvo XC40 D4 AWD
Pris: 455.395 kr.Forbrug: 20,0 km/l

CO2 per km: 133 g

Motor: 2,0 diesel

Hk: 190/4.000 o/min.

Nm: 400/1.750 o/min.

Topfart: 210 km/t.

0-100 km/t.: 7,9 sek.

Næsten en 60'er

De udvendige streger tilføjer et frisk pust til Volvos designstrategi. XC40 er praktisk i formgivningen og har masser af attitude som en fræk, moderne bil til byen. Godt nok er den firehjulstrukket, men senere kommer forhjulstrukne versioner.

Det indvendige afslører en meget rummelig bil. Bag rattet er det tydeligt, at det er en Volvo, og den opleves i praksis næsten lige så stor foran som storesøster XC60.

Naturligvis er vi i en anden prisklasse, og det kan ses på en række grundlæggende løsninger. Visse dyre knapper er skiftet, men det er i småtingsafdelingen. Det første, som øjet ser, er en tro kopi af det design, som vi har vænnet os til, siden XC90 ramte verden som den første bil fra det nye kinesisk-ejede Volvo. Men selv om kabinen minder meget om XC60, er der reelt kun fire stumper, som direkte er overført fra XC60.

Det er knappen til volumen under den karakteristiske midterskærm, knapperne på rattet og selve den digitale skærm direkte foran chaufføren, som viser fart, og hvad man ellers har lyst til at blive informeret om. Resten er nyt inklusiv sæderne.

I den mindste XC'er har man naturligvis været nødt til at spare lidt på materialer og løsninger, men det generelle niveau for finish er højt, og man tænker ikke meget over at være i en prisklasse, der begynder omkring 200.000 kr. under XC60. Det varsler godt for salget, der da også allerede har sat rekord i forudbestillinger nogensinde på en Volvo.

Priserne starter indtil videre ved 455.000 kr., men det er for en D4 med 190 hk, automatgear, firehjulstræk og topudstyret Momentum. Den beskatningsmæssige værdi udgør 431.000 kr.

Vil du have den kraftige T5-benzinmotor med 247 hk, er prisen 35.000 kr. højere, mens merprisen for det sportslige R-design er 68.000 kr.

I uge 5 er den nye Volvo XC40 ude hos de danske Volvo-forhandlere. Fra uge 5 til produktion i uge 17 leveres den nye Volvo XC40 med to motorvarianter: D4 og T5, begge med automatgear og AWD.

Fra uge 17 vil modelprogrammet blive udvidet, og der vil komme flere motorvarianter samt modeller med manuelt gear og forhjulstræk. Hvad en basis-XC40 med mindre motor og forhjulstræk skal koste, ved vi ikke.

Praktiske detaljer

Med XC40 følger en række detaljer som et direkte resultat af ønsker fra kvindelige kunder. Hvis du nogensinde har kørt langt i en bil, så ved du, at der ikke går mange timer, før man har brug for en skraldespand. Den findes i midten mellem forsæderne i XC40.

I handskerummet kan man desuden klappe en lille krog ud, så dametasken er tøjret, eller posen med hentemad hænger så nogenlunde forsvarligt, at grillkyllingen ikke væsker på måtten.

I XC60 har Volvo ikke fundet det umagen værd at tilbyde en trådløs oplader til mobilen, men heldigvis er man kommet på bedre tanker i 40'eren. Tåbeligt nok har Volvos ingeniører dog glemt, at der skal være en indikation af, om telefonen lader, men det lover Volvos ansvarlige vil blive rettet i en kommende softwareopdatering.

XC40 bygger på en helt ny platform, der, når det gælder hjulophæng, er lidt mere simpel end den større XC60. Luftaffjedringen er således ikke mulig i en XC40, men det overordnede indtryk af bilen er uhyre komfortabelt.

Under præsentationen kører vi på 20- og 19'-fælge og er gladest for bilen på standardundervogn og 20'-hjul.

Testbilerne er vanen tro topmodellerne i form af D4-diesel med 190 hestekræfter og T5 med 247 hk. Der er masser af kræfter i dem begge, men ingen af dem kan helt nå niveauet fra de tyske konkurrenter, når det gælder lav støjudvikling og et minimum af vibrationer. Senere kommer bilen med mindre motorer, og lidt længere væk er en trecylindret version og en ren elbil.

Blandt de praktiske nyheder er, at bilen kan låses op og deles via mobiltelefon. På den måde kan du låne din Volvo XC40 ud til andre. Det kræver blot Volvo ON-Call og en mobil, så kan andre få glæde af bilen, uden at de behøver en nøgle. Når de kommer frem til bilen, åbnes der med mobilen. Smart.

Ny lille Volvo føles stor

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.