Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye bilers styringssystemer bliver lige så vigtige som motoren

Udviklingsdirektør Ola Källenius fra Mercedes-Benz regner med, at talestyring vil være en væsentlig del af det at betjene sin bil allerede om to år. Foto: Mercedes

Nye bilers styringssystemer bliver lige så vigtige som motoren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye Mercedes-modeller lystrer dit mindste vink, gør, som du siger, og det hele foregår via stemmestyring. I et interview med Gear siger udviklingsdirektør Ola Källenius, at tale snart vil være den foretrukne måde at betjene sin Mercedes på, og man starter med den nye A-Klasse.

Har du talt med din bil i dag? Selv de bilejere, der giver den firehjulede et kærligt klap på bagsmækken, vil nok svare nej. Men står det til Mercedes-Benz' øverste udviklingsdirektør, får bilisterne snart et nært, nærmest menneskeligt forhold til deres biler. Det hele sker via det måske mest avancerede infotainmentsystem på markedet lige nu.

- Ved hjælp af massiv computerkraft kan den nye A-klasse aflæse, afkode og til dels forudsige, hvad dens ejer vil, siger Ola Källenius, som vi møder i Kroatien under den internationale præsentation af den mindste Mercedes.

Mercedes kalder teknologien MBUX - Mercedes-Benz User Experience - og på mange måder kan MBUX sammenlignes med styringssystemet i en smartphone - Ios til Apple eller Android - og er simpelthen grundstammen i bilens funktioner.

Det er ikke tilfældigt, at MBUX har premiere i A-Klasse. Bilen er udviklet til de kunder, der typisk er vokset op med smartphones og tablets. Den lille Mercedes startede for godt 20 år siden som en høj og praktisk bil, men med generationen fra 2012 og frem har den fået fat i et ungt publikum.

- A-klasse med sit sportslige design og ditto køreegenskaber var nærmest en revolution for vores mærke, og det har reduceret gennemsnitsalderen på vores købere markant, bemærker Ola Källenius.

Snak med din Mercedes
Mercedes kalder teknologien MBUX - Mercedes-Benz User Experience.På mange måder kan MBUX sammenlignes med styringssystemet i en smartphone - Ios til Apple eller Android - og er simpelthen grundstammen i bilens funktioner.

Takket være det intelligente MBUX vælger bilen automatisk din yndlingsmusik og husker din favoritrute frem og tilbage mellem hjemmet og jobbet. Og så kan du endda tale med den. Start med "Hey, Mercedes" - og den lytter.

Som en smartphone

Derfor mener Ola Källenius, at A-klasse er det perfekte sted at starte rejsen mod at gøre bilen til en rullende smartphone. Idéen er, at bilen skal hjælpe sin chauffør mest muligt og dermed gøre det nemmere at køre bil. Tanken er, at chaufføren taler med sin bil, ligesom mange af kunderne allerede gør til deres Iphone via Siri.

- Stemmestyring er nøglen til en endnu mere effektiv udnyttelse af bilen, forklarer Källenius og understreger, at det at tale til sin bil ikke er noget nyt, men MBUX er markant mere avanceret og intelligent end tidligere tiders styresystemer.

På det danske marked er det standard, og fordelene ved stemmestyring er enorme. I stedet for at chaufføren roder med knapper, drejegreb og kigger på en skærm under kørslen, kan han bare fortælle bilen, hvad den skal gøre. Lige fra "Tænd lyset" over "Skift til P3" til "Jeg sveder".

Til gavn for komfort og trafiksikkerhed

Lige nu foregår det hele på engelsk, men en dansksproget version er på vej. Hvornår den kommer er dog endnu usikkert. Der er to måder at aktivere MBUX på: enten ved at trykke på en knap på rattet eller ved at sige: "Hey Mercedes", endda med lokale varianter. Spanien vil således bruge "Hola Mercedes", og det er muligt, at australierne kommer til at sige "G'day Mercedes".

Mercedes-chefen er sikker på, at teknologien vil være en væsentlig del af det at betjene sin bil allerede om to år. MBUX er bygget sammen med navigationssystemet, og især en avanceret 3D-animation af bilen i realtime, der for eksempel bruger kameraet til at projicere oplysninger til navigationen og altså vise rigtige billeder frem for grafiske illustrationer af, hvornår man skal dreje af, imponerer. Dette kræver dog, at man investerer i de lidt større skærmløsninger, der koster ekstra.

- Tidligere havde bilerne ikke så meget computerkraft, at de kunne forstå andet end simple kommandoer. Chaufføren måtte altså bruge bestemte ord for at få teknikken til at lystre, bemærker Källenius.

- For nøjagtigt at bestemme, hvad stemmen betyder, skal stemmestyring være en følsom type. Den skal groft sagt kunne afkode humør og følelser. Ellers risikerer man, at bilen blander sig i passagerernes samtaler og umotiveret skruer op og ned for musikken eller klapper med spejlene, fortæller Ola Källenius.

Mens Mercedes har valgt at udvikle sit eget system, benytter andre bilproducenter sig af talestyring fra Amazon, Google og Apple, men disse kan endnu ikke på samme vis integrere alle bilens betjeningsmuligheder. MBUX og talestyringssystemet er koblet til et udvalg af forskellige skærme, hvor de mest avancerede er ekstraudstyr. En mulighed er derfor at have forskellige indstillinger af instrumenter og lyssætning, alt efter om man kører rundt i byen eller er på vej hjem fra et langt møde og kører om aftenen.

Intelligent

Under alle omstændigheder tillærer MBUX sig løbende, hvad føreren sandsynligvis vil gøre eller ønske. Hvis han eller hun kører til og fra job inden for et bestemt mønster og har brug for at ringe til en bestemt person, så vil destinationen og det aktuelle telefonnummer ligge først i menuen. En sidegevinst er, at alle Mercedes-biler kan tilpasse sig til individuelle ønsker.

- Når bilen skifter fører, tilpasser alt fra belysning og sædeindstillinger til temperatur og navigationsfavoritter sig. Og på samme måde som mobiltelefonen eller computeren opdateres systemet løbende med nye funktioner over internettet, siger Ola Källenius, der understreger, at nye biler vil kunne individualiseres digitalt.

Samtale med bilen

Tyskernes mål er, at det skal fungere som en dialog mellem mand/kvinde og bil, der minder om en samtale mellem to mennesker. Den servicemindede Mercedes kan endda vise vej til det område nærmest bilen, hvor der er størst sandsynlighed for at finde en ledig p-plads. MBUX vil selvfølgelig finde vej til alt, hvad Mercedes-Benz bygger.

- Vær sikker på, at vi hurtigt vil sprede denne teknologi, siger Källenius.

Er der så mange gadgets i nye biler, at kunderne hellere vil have det end en eksempelvis en kraftig motor? spørger vi.

- Det interessante ved menneskers behov er, at de aldrig ønsker sig mindre, men altid mere. Men der er da helt klart en tendens til, at kunderne ønsker sig flere features i bilerne. Og dem leverer vi selvfølgelig gerne, som når de bliver forelsket i de store skærme til A-Klasse, siger Ola Källenius.

Nye Mercedes-biler bliver under alle omstændigheder af de mest belevne slags.

Nye bilers styringssystemer bliver lige så vigtige som motoren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.