Så vildt er salget af elbiler i Norge

VW e-Golf blev den mest solgte elbil i Norge i fjor med langt over 6000 stk. Foto: VW

Så vildt er salget af elbiler i Norge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Over hver anden nye bil, som blev indregistreret i Norge i 2017, var en el- eller plug-in-hybridbil, og væksten ventes at fortsætte i 2018. Kunderne står i kø efter en lang række nye modeller.

700 biler. Så mange Tesla blev der i fjor solgt i Norge - hver måned. Det siger noget om, hvor meget gang, der er i salget af elektrificerede køretøjer i alpelandet mod nord, der i nogle år har haft en lang række begunstigelser for elbiler som afgiftsfritagelse, gratis passage af de dyre bybomme, delvist gratis p-pladser og gratis strøm samt retten til at køre i busbaner.

Udviklingen fortsætter med stadig kraftigere styrke. Salget af elbiler, der sammen med de delvist elektriske plug-in-hybrider, som kan lades op i en stikkontakt, satte nye rekorder i fjor, og det ser ud til at nå nye højder i 2018, hvor der kommer en lang række nye elbiler på markedet.

Der er flere årsager til væksten, forklarer Petter Haugneland, der er kommunikationschef i Norsk Elbilsforening, som er en interesseorganisation for landets mange elbil-ejere og har 50.000 medlemmer.

- De mange begunstigelser fra politikernes side har gjort det lettere at være elbil-ejer. Det er dog et langt sejt træk. Men i takt med, at elbilerne nu bliver bedre og får længere rækkevidde, går det hurtigt, og der bliver solgt flere og flere, siger Petter Haugneland.

Top-20 over bilsalget Norge 2017
1. VW Golf: 12.164 (inklusive brændstof, plug-in- og elbiler)2. BMW i3: 5036

3.Toyota RAV4: 4821

4.Tesla Model X: 4748

5. VW Passat: 4544

6. Mitsubishi Outlander: 4274

7. Toyota Yaris: 4071

8.Tesla Model S: 3712

9. Skoda Octavia: 3604

10. Toyota C-HR: 3508

11.Volvo V90: 3426

12.Nissan Leaf: 3374

13.Toyota Auris: 3246

14. Mercedes GLC: 2779

15.Renault Zoe: 2533

16.Volvo XC60: 2475

17. VW Tiguan: 2443

18. BMW 2-serie: 2392

19. Hyundai Ioniq: 2371

20. Audi A3: 2337

Kilde: OFV
Tesla Model X var i fjor den fjerdemest solgte bil i Norge med 4700 biler, mens Tesla Model S var nummer otte med 3700. Foto: Tesla
Tesla Model X var i fjor den fjerdemest solgte bil i Norge med 4700 biler, mens Tesla Model S var nummer otte med 3700. Foto: Tesla

Mange modeller

Et kig på top-20-listen over solgte biler for 2017 viser således, at elektriske modeller som Tesla Model S og Model X, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq og Renault Zoe ligger højt. Den mest solgte bil er VW Golf, men her trækker e-Golf og plug-in-hybriden Golf GTE godt med i statistikken, hvor de udgør over 6000 biler.

Når vi ser på rene elbiler, var salget rekordhøje 21 procent af det samlede salg eller 33.000 elbiler ud af et samlet salg i 2017 på 159.000 biler. mens der også blev importeret hele 8500 nyere brugte elbiler til Norge. Der blev oven i hatten solgt næsten lige så mange nye plug-in-hybrider som elbiler. Til sammenligning blev der herhjemme solgt 698 elbiler i 2017 og 621 plug-in-hybrider.

I Norge står køberne i kø og har allerede lagt tusindvis af reservationer ind på helt nye modeller som Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric, Audi e-tron, Mercedes IQ, og den hypede Tesla 3, hvor der er usikkerhed om introduktionstidspunktet. Men også den nye generation af Nissan Leaf, den faceliftede BMW i3 og den netop introducerede Hyundai Ioniq, som senere får følge af en elektrisk Kia Niro, vil trække.

De norske politikere er begyndt at skærpe begunstigelserne og har talt om, at større elbiler som i Tesla X-størrelsen skulle stige 70.000 kroner. Men de nuværende satser holder foreløbig til 2020. Petter Haugneland har da også store forventninger til 2018. Her forudser Elbil Norge, at der bliver solgt 50.000-55.000 elbiler, men der kan være udfordringer, da leveringstiden på nogle modeller er 8-10 måneder.

- I 2018 vil vi se en stigende efterspørgsel for hver ny bilmodel, der kommer. Men der er et stort problem, at der kan blive lange leveringstider. Markedet og kunderne er der. Men efterspørgslen er større end udbuddet, og spørgsmålet er, om bilfabrikkerne kan følge med, siger han og fortsætter:

- Norge er et af de største markeder for elbiler. Men i forhold til de store markeder er vi et forholdsvist lille område. Og det ser blandt andet ud til, at kineserne har større efterspørgsel end europæerne lige nu. Men det kan vende.

Den nye elektriske Jaguar I-Pace er en af de biler, som vil rykke i Norge i 2018, hvor importøren forventer at sælge 2500 stk. Foto: Jaguar
Den nye elektriske Jaguar I-Pace er en af de biler, som vil rykke i Norge i 2018, hvor importøren forventer at sælge 2500 stk. Foto: Jaguar
BMW i3, der findes som ren elbil og som elbil med rækkeviddeforlænger, ligger nummer to på salgslisten i Norge. Foto: BMW
BMW i3, der findes som ren elbil og som elbil med rækkeviddeforlænger, ligger nummer to på salgslisten i Norge. Foto: BMW
Den nye Audi e-tron er forudbestilt i mange eksemplarer og vil også blive en af de store bilmodeller i Norge i 2018. Foto: Audi
Den nye Audi e-tron er forudbestilt i mange eksemplarer og vil også blive en af de store bilmodeller i Norge i 2018. Foto: Audi

Så vildt er salget af elbiler i Norge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce