Sejlivet Amarok spiller med musklerne

Det permanente firehjulstræk klarer sig godt, hjulpet på vej af 580 Nm og VW Amaroks frihøjde, men på vej mod klittens top sidder først en, så tre og til sidst fem biler fra kortegen fast i sandet. Fotos: Volkswagen

Sejlivet Amarok spiller med musklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er trængsel i klassen for pickupper rundt omkring i verden. Det moderne menneske vil biler, der kan fragte det helt frem til det aktive liv. En af de ældste biler i klassen er VW Amarok. Den skal nu kæmpe med Mercedes-Benz, så derfor har Amarok fået flere kræfter.

Jens Høy gear@jfmedier.dk

i Oman

Jo færre ændringer der er på en aldrende bilmodel, desto længere ud i verden skal journalisterne fragtes for at prøve køretøjet. Det gælder for personbiler, og når det handler om VW Amarok, der stammer helt tilbage fra 2010, ja, så skal man rigtig langt ud på landet.

Når landet er ørkenstaten Oman, der ligger tæt ved Dubai, så medfører det en tur gennem et næsten ufattelig smukt og varieret bjerglandskab og et forsøg på at forcere blødt sand med stigninger, der kræver mere erfaring, end deres udsendte har. Derfor sidder jeg lige nu hjælpeløst fast i betagende omgivelser. Gennem forruden er udsigten gulbrunt sand af den helt fine slags, der flytter sig og danner nye bunker og forræderiske kanter ved den mindste vind.

Med min højre fod kan jeg ændre udsigten i bakspejlet. Et blødt tryk på speederen, og det fine sand indhyller hele bilen, fordi hjulene blot snurrer og sender sandet i luften og Amarokken længere ned i det hul, man graver for sig selv, hvis man ikke holder fart i køretøjet, når det begynder at blive stejlt.

Jo, vi sidder fast, de fleste af os, og de ellers så korrekte tyskere er ved at blive lidt stramme i ansigtet, mens de sveder for at grave journalister i fastkørte biler fri. Så snart den ene Amarok er trukket fri, sætter den næste sig fast, og hele scenariet ligner optagelserne til en gang skjult kamera.

Fakta
AmarokMotor: V6 3,0-liter diesel 8-trins aut. Drejningsmoment: 580 Nm

Topfart: 205 km/t.

Maks. last: 3500 kg

Priser

Amarok Highline 258 hk: 340.490 kr. ekskl. moms. - 404.802 kr. inkl. moms.

Amarok Highline 258 hk: totalvægt 3.080 kg (dermed maks. afgift): 315.690 kr. ekskl. moms. - 380.412 kr. inkl. moms

Amarok Highline 258 hk på hvide plader: 708.490 kr.

Amarok Aventura 258 hk: 414.994 kr. ekskl. moms. - 492.852 kr. inkl. moms.

Amarok Aventura 258 hk: totalvægt 3.080 kg (dermed maks. afgift): 369.994 kr. ekskl. moms. - 448.292 kr. inkl. moms

Amarok Aventura 258 hk på hvide plader: 873.390 kr.
Interiøret er måske nok lavet af hård plast, men det virker godt, og den store skærm er let at betjene.
Interiøret er måske nok lavet af hård plast, men det virker godt, og den store skærm er let at betjene.

Sandet holder flyttedag

Oprindeligt var det meningen, at vi skulle have lov at køre rundt i et stort område med store sanddunes. Op og ned med fri leg under meget lidt opsyn, men området mangler markeringer, så det hele ligner hinanden, så snart der ikke er en anden bil i syne. VW ville dog lige sikre sig, at alle havde forstået ruten rundt i området, så derfor skulle der køres en tur med ledsagerbil forrest, så alle tumper inklusive mig kunne lære sporet at kende.

Uheldigvis går alt sjældent, som det skal i Omans ørken. Sandet flytter sig med vinden, og hvad der var nemt at køre i for måske tre timer siden, er nu det rene, bløde sand, der nærmest suger varme terrændæk ned. På overfladen ligner sand bare sand for en vinterbleg nordbo, men grebet skiftet fra meter til meter afhængig af fugtighed, og hvor længe solen har varmet. Alle sidder fast, og tyskernes plan om fælles samling på ørkenhotellet kl. 19 til en iskold alkoholfri pilsner svinder i takt med dagslyset.

Enden på dagen bliver, at tyskerne må bede lokale guider om at få journalister og biler sikkert ned til hotellet, og da er det allerede blevet faretruende mørkt.

Motoren er en videreudvikling af den tidligere topmotor med 258 hk. Den har nu fået powerboost, så den i 10 sekunder øger trykket i turboladeren, hvilket resulterer i 272 hk.
Motoren er en videreudvikling af den tidligere topmotor med 258 hk. Den har nu fået powerboost, så den i 10 sekunder øger trykket i turboladeren, hvilket resulterer i 272 hk.

Kræfter hjælper intet

Læren af de omkring 10 totalt fastkørte biler er lige så klar, som natten er kulsort, kun oplyst af funklende stjerner. Uanset hvor mange kræfter en 4X4-bil har, så afhænger evnerne i sand af dæk, sandets evne til at bære, og om du vælger den rette linje op og ned ad de kæmpemæssige bjerge af sand.

I tilfældet Amarok har køretøjet nu 272 hk fra den store V6-motor i topversionen. Motoren er en videreudvikling af den tidligere topmotor med 258 hk. Den har nu fået powerboost, så den i 10 sekunder øger trykket i turboladeren, hvilket resulterer i 272 hk. Hovedkonkurrenten er Mercedes X-Klassen, som for nylig er sendt på markedet. Den kommer senere i år med Mercedes' egen V6-diesel med 258 hk, så derfor er det lige nu de to modeller, som kunderne til kraftige dieseludgaver kigger på. Konkurrenterne klarer sig typisk med firecylindrede dieselmotorer, men der er stadig kunder, der gerne vil betale for de mere tørstige, men også blødere V6' ere.

Turen med den nye Amarok gav os rig lejlighed til at mærke, hvorfor V6'eren er overlegen. Det er ikke så meget selve kræfterne, der gør forskellen, men mere det bedre moment. Med V6-diesel i Amarok behøver motoren ikke ret mange omdrejninger for at trække op ad en stejl grusvej, ja, det sker bare helt afslappet med få omdrejninger og et afdæmpet lydniveau.

Ørkenen er ubarmhjertig og ligeglad med antallet af hestekræfter. Sandkørsel kræver træning, og arbejdet med at få bilerne fri er hårdt.
Ørkenen er ubarmhjertig og ligeglad med antallet af hestekræfter. Sandkørsel kræver træning, og arbejdet med at få bilerne fri er hårdt.

Holder sig godt

Gårsdagens chaufførfejl og efterfølgende fastkørsel i sandet gav god lejlighed til at se bilen indefra, og her imponerer den gamle Amarok næsten. Bilen blev første gang sendt på markedet i 2010, og interiøret holder overraskende godt. Vel er designet og plasticen ikke i samme klasse som den nye Mercedes-Benz, der i virkeligheden er en pimpet Nissan Navara, men Amarok har sin egen rustikke charme.

Amarok og konkurrenterne Toyota Hilux dominerer klassen i Danmark. Sammen med Nissan Navara er de to modeller de bedst sælgende i år. VW Amarok er nr. tre, og på de følgende pladser finder man biler som Ford Ranger, Mitsubishi L200 og Fiat Fullback.

Avisen var inviteret til Oman af Volkswagen.

Sejlivet Amarok spiller med musklerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce