Slut med nødkald for Opel-ejere

Opel Onstar har en række services, hvor nødopkald til en alarmcentral ved ulykker har været en hjørnesten. Den del forsvinder med systemet i slutningen af 2020. Foto: Opel

Slut med nødkald for Opel-ejere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel dropper den avancerede amerikanske Onstar-tjeneste, mens nye modeller får anden tjeneste med franske rødder. Kunder mister sikkerhedsfunktion med nødopkald, og FDM kræver kompensation.

Mindre sikkerhed og service på vejene.

Det er udsigten for tusindvis af Opel-ejere, efter at mærket dropper det, som længe har været markedets mest avancerede convenience- og sikkerhedstjeneste.

I løbet af kort tid er det nemlig slut med Opel Onstar, der ikke alene forsvinder fra de nye biler, men som fra udgangen 2020 heller ikke kan bruges i de mange Opel-modeller, der herhjemme har haft systemet siden efteråret 2016.

Dermed er det ikke kun slut med at bruge en række servicefunktioner som fjernstyring af bil, diagnose download af destination til navigationsanlægget eller butler-servicer som hjælp til at finde hotel og restauranter. Det er heller ikke muligt at bruge nødopkalds-funktionen, der selv ringer op ved ulykker og angiver bilens position, eller hvor man med tryk på den røde SOS-knap kan tilkalde hjælp.

Ændringerne sker som konsekvens af, at franske PSA har købt Opel, og fra 2019 udstyres de første helt nye Opel-modeller med PSA's eget system, som er døbt Opel Connect, og som har en række lignende funktioner, men er mindre avanceret end Onstar, der er udviklet af GM, som indtil for nylig ejede Opel.

De to systemer, som minder om hinanden og begge to har automatisk nødopkald, kan dog ikke tale sammen. Og det får konsekvenser for alle Opel-ejere i Europa, som har installeret det "gamle" system, når Onstars europæiske kontrolcenter i engelske Luton lukker i 2021. Det drejer sig herhjemme om 8000-10.000 danske Opel-ejere og leasingtagere.

Onstar og Connect
Opel Onstar har seks grundpiller, som er respons ved kollision, wifi hotspot, smartphone-app med fjernstyring af bilfunktioner, assistance ved stjålet bil, bildiagnose og download af destination til navigationsanlægget. En butlerservice ville kunne hjælpe med at finde for eksempel hoteller eller restauranter.Opel Connect er udviklet af PSA. Ligner Onstar med blandt andet nødopkald, bildiagnose, assistance ved stjålne biler, fjernstyring af funktioner i bilen og flådestyring samt Apple Carplay. Har ingen butlertjeneste.
Den centrale røde SOS knap i Opel biler med Onstar mister funktionen, mens nye med Opel Connect fortsat har kontakt til en alarmcentral. Foto: Opel
Den centrale røde SOS knap i Opel biler med Onstar mister funktionen, mens nye med Opel Connect fortsat har kontakt til en alarmcentral. Foto: Opel

Efterlyser løsning

Hos FDM lyder der kritik over, at kunderne nu kommer i en situation, hvor de har et anlæg, som ikke kan bruges.

Lennart Fogh, der er afdelingschef for juridisk rådgivning hos FDM, ser det som en betydelig forringelse af det produkt, som kunderne har købt eller bestilt.

- Det undrer os, at Opel nu lukker det, der har været anført som fremtidens teknologi. Især fordi den sikkerhedsmæssige fordel med nødkaldsfunktion har været markedsført, og at nogle givetvis har købt bil efter dette, fordi de vil have en bil, der var både sikker og fremtidssikret, siger Lennart Fogh.

Erik Morsing, som er pressechef hos Opel, beklager, at Onstar lukker helt ned:

- Det er virkelig brandærgerligt. Men det er en konsekvens af, at GM har trukket sig fra Europa, og Onstar er et firma, som er uden for vores indflydelse, siger Erik Morsing.

Onstar, som har fungeret i USA i mange år, blev introduceret i Europa i 2015. Danmark kom sent med, så de første biler fik det herhjemme i slutningen af 2016, hvorefter det er rullet ud i det meste af modelprogrammet. Her er det gratis at bruge det første år. Herefter er kun nødopkaldsfunktionen uden beregning, mens bilejerne har kunnet tilkøbe flere servicer for 750 kroner årligt. På europæisk plan har godt hver 10. tilkøbt abonnement, og det forventes at være på samme niveau herhjemme.

Lennart Fogh mener, at Opel bør kompensere kunderne. Enten ved at sikre, at nødkaldsfunktionen og måske flere af mulighederne kan fortsætte, eller på anden vis give et plaster på såret. Både til dem, der har købt bil, har bilordre eller har leaset en Opel med Onstar.

- Det vil være rimeligt med en kompensation, da man kan forvente at kunne bruge det sikkerhedsudstyr, som bilen er solgt med. Her bør Opel komme med en samlet løsning til alle bilkøberne, så hver enkelt ikke skal afklare problemet med sin forhandler, siger han.

Nødopkald
Fra 1. marts 2018 skal alle helt nye bilmodeller have en såkaldt e-call-funktion med nødopkald til en alarmcentral. Enten med en offentlig gratis service eller en privat central, som kan kræve betaling.
Onstar styres fra et stort callcenter i engelske Luton, hvor der også er dansktalende personale. Det lukker med udgangen af 2020. Foto: Opel
Onstar styres fra et stort callcenter i engelske Luton, hvor der også er dansktalende personale. Det lukker med udgangen af 2020. Foto: Opel

Helt nyt område

Lennart Fogh kan dog ikke med sikkerhed sige, om ophævelsen af Onstar er tilstrækkeligt til at få en handel annulleret.

- Vi kan ikke udelukke, at Opels fjernelse af Onstar kan begrunde en ophævelse af en handel. Vi har endnu ikke set nogen praksis omkring digitale tjenester i biler, som lukker ned, hos domstolene eller Ankenævn for Biler, og derfor er der en vis usikkerhed om en sags udfald. Det er noget andet, hvis der for eksempel var en teknisk mangel. Men det er en skærpende omstændighed, at det er et sikkerhedsmæssigt aspekt, som har været markedsført. Men det et vigtigt, at Opel nu selv kommer på banen med løsningsmodeller, siger Lennart Fogh.

Erik Morsing fra Opel kan dog ikke umiddelbart love nogen kompensation.

- Jeg kan ikke sige noget på nuværende tidspunkt. Det er ikke en isoleret dansk problemstilling. Men det er et område, som Opel skal have afklaret på europæisk plan, siger Erik Morsing og fortsætter:

- Onstar er dog aktiv to et halvt år endnu. Så der er noget tid til at få en afklaring på det, siger han.

Opel har markedsført Onstar indtil for nylig. Men man har ikke kunnet sige noget til kunderne før nu, oplyser Erik Morsing.

- Vi har ikke været informeret om det tidligere, så vi har ikke kunnet gøre noget før, siger han.

På importørens hjemmeside informeres kunderne nu om, at systemet ophører med udgangen af 2020, mens beskrivelsen af Onstar snart fjernes.

Alle nye Opel-modeller, som produceres efter sommerferien, er uden Onstar. Den nye Opel Combo, der lanceres senere på året, får Opel Connect, ligesom den nye Corsa, der kommer i 2019.

Fra 2024 vil Opel Connect være udrullet til at Opel-modeller.

Slut med nødkald for Opel-ejere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce