Toyota dropper dieselmotor i helt ny Auris

Auris vokser og bliver en tand længere, mens der kommer lidt mere afstand mellem akslerne. Foto: Toyota

Toyota dropper dieselmotor i helt ny Auris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med udgangen af 2018 er det slut med dieselmotorer i personbilerne hos Toyota, der satser på hybrider. Ny Auris kommer i to hybrid-varianter.

Du skal være hurtig, hvis du vil have en ny Toyota personbil med dieselmotor. Med udgangen af 2018 er det nemlig slut med at købe modeller som Yaris, Auris, Avensis, Verso og RAV4 med dieselmotor, mens C-HR slet ikke har haft den mulighed. Den store japanske bilproducent tager konsekvensen af faldende efterspørgsel på dieselbiler og øget modvind for teknologien og drosler helt ned i Europa for i højere grad at satse på sine egne hybrid-modeller, hvor en benzin- og en elmotor spiller sammen.

- Andelen af vores kunder, som valgte diesel, er under 10 pct. og den bliver kun mindre med tiden. Det tager vi konsekvensen af og vil i stedet udvide paletten af hybridmodeller, som der er stor efterspørgsel på, siger Anders Tystrup, som er pressechef for Toyota Danmark.

Fakta: Mange hybrider
Fire ud af ti solgte Toyotaer i Europa i 2017 var hybridbiler - svarende til 406.000 hybridbiler. Det er en stigning på 38 procent sammenlignet med året før. Til sammenligning udgjorde Toyotas salg af biler med dieselmotorer blot 10 procent af det samlede salg i Europa.
Toyota Auris, som kan fås med den nye store 2,0 liters hybridmotor på 180 hk, har fået skærpet profilen. Foto: Toyota
Toyota Auris, som kan fås med den nye store 2,0 liters hybridmotor på 180 hk, har fået skærpet profilen. Foto: Toyota

Udvikling i gang

Herhjemme er hver fjerde Toyota med hybridmotor, hvilket meget godt svarer til tallet på europæisk plan. Det tal er steget kraftigt og skal udvides. På den nye C-HR er det endda 80 pct. Til sammenligning udgør Toyotas salg af biler med dieselmotorer altså kun 10 pct. på både dansk og europæisk plan. Mærket vil dog fortsat tilbyde dieselmotorer i varebiler som Hilux, Proace og Land Cruiser 150.

Toyota har længe nedprioriteret selv at udvikle dieselmotorer til personbilerne, der mest efterspørges i Europa og ikke i resten af verden, hvor koncernen er til stede i større omfang. Derfor har man ud over egne motorer i stort omfang købt motorer hos BMW. Set i lyset af den stigende modstand mod dieselmotorer er det en naturlig udvikling.

Kraftig motor

Første skridt hen mod flere muligheder på hybridfronten sker med den nye mellemklassemodel, Auris, som netop er vist på den store biludstilling i Genève. Den debuterer nemlig i en hybridudgave med en ny 2,0-liters benzinmotor på 180 hk, som bliver en overbygning på den kendte 1,8 liters hybridmodel med 122 hk. Den nye 2,0 liters hybridvariant vil også have gearskifte-paddles, så føreren i højere grad kan gå i spænd med den indbyggede CVT-gearkasse.

Auris kommer dog også med den letløbende 1,2 liters turbobenzinmotor på 120 hk. Den nye Auris, som syner langt mere spændstig i designet end den nuværende model fra 2012, og bygger på samme platform som C-HR, vokser fire cm i længden og bliver en tand bredere og lavere, mens akselafstanden er vokset med to cm. Udhængene er kortere, hvilket taler for endnu mere plads i kabinen på hatchback-modellen.

Fabrikken har ikke frigivet flere tekniske detaljer om motorerne eller oplysninger omkring f.eks. sikkerhedsudstyr eller infotainment. Men der er også endnu et pænt stykke tid, før den nye model lander herhjemme i første halvdel af 2019, hvor den får følge af en stationcar-udgave.

Toyota dropper dieselmotor i helt ny Auris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce