Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


VW på vej med ny generation hybridbiler

VW-koncernen kommer nu med en stribe milde hybrider med 48 volts system, som skal give mindre emission og bedre trækkraft til især diesel- og benzinmotorer. Foto: VW

VW på vej med ny generation hybridbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En stribe 48 volts hybrid-motorer på vej fra VW, hvor en ny 2,0 liters dieselmotor i den kommende Golf VII bliver den første.

48 volt. Det er det store buzz-word i disse år. De såkaldte milde hybrider, hvor et batteri opsamler bremse- og regenererings-energi, og med en elmotor får dråberne til at strække længere og giver motoren et boost ved overhalinger, får nemlig nyt liv med de kraftige 48 volt.

Derfor er en række bilfabrikker på vej med de nye 48 volts milde hybrider i både benzin, diesel og gasdrevne biler, der alle sigter mod at leve op til skærpede EU-krav, der kræver et gennemsnitligt CO2-udsplip på 95 gr/km og træder i kraft i 2020.

Det er en teknologi, som foreløbigt har været forbeholdt premium-mærkerne og modeller som blandt andet den nye Audi A8. Nu kommer de mere folkelige mærker. VW lancerer teknologien i den nye Golf VIII, der kommer i 2019, hvor den debuterer i en ny 2,0 liters TDI dieselmotor, som for alvor skal lægge afstand til diesel-skandalen.

Avanceret teknologi

Rent teknisk kombinerer det nye hybridsystem en forbrændingsmotor med en 48V remstartergenerator og et 48V batteri, der betyder, at systemet under visse kørselssituationer fuldstændigt kan slukke for motoren ved hastigheder på op til 130 km/t. Batteriet bruges til at aktivere remstartergeneratoren, der genstarter forbrændingsmotoren så smidigt, at føreren ifølge VW-fabrikken næsten ikke mærker det. Dette reducerer både emission og brændstofforbruget med op til 0,3 liter/100 km.

Med den nye 2,0 TDI Evo dieselmotor er det første gang, man hos VW kombinerer diesel med mild hybrid-teknologi. Den følges også af en 1,5 TGI Evo benzin-hybridmotor.

Bedre værdier

Motoren er ændret på mange områder i forhold til dagens teknik. Det gælder blandt andet turboladerens respons og effektivitet, mens dieselpartikelfiltret er anderledes dimensioneret, lyder det fra fabrikken. I tørre tal er den nye dieselmotors CO2-udslip reduceret med 10 procent i forhold til forgængeren, mens effekten er øget med ni procent er meldingen. Konkrete værdier foreligger dog endnu ikke.

Konkurrenterne fra koreanske Kia er dog godt med. Fra efteråret kan den faceliftede Sportage fås som 48 volts mild hybrid, mens den nye Kia Ceed følger til næste år, mens Ford er på vej med 48-volt til den nye Focus. Det er helt klart en teknologi, som vi kommer til at høre mere til.

VW på vej med ny generation hybridbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.