Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


XC40 vil være helt sin egen

Interiøret minder meget om det, vi kender fra de større Volvoer, altså med en stor central skærm.

XC40 vil være helt sin egen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Volvos nye XC40 er designet til moderne storbymennesker. Derfor er bilen proppet med praktiske detaljer, men også topmoderne teknik. Dansk introduktion til februar næste år.

Indbygget skraldespand. Store dørlommer med plads til en Ipad og i det hele taget bygget efter kundernes ønsker til et praktisk køretøj. Sådan er Volvos første bil i en bilklasse, der vokser med eksplosiv fart.

Navnet er XC40, og modsat de tyske rivaler som Audi Q3, BMW X1 og den nye Jaguar E-Pace ligner den lille suv ikke blot en krympet XC60. Billeder yder ikke bilen retfærdighed, for den ser kantet ud, grænsende til kedelig på fotos. I virkeligheden er den langt bedre i udtrykket, for designet rummer masser af skulpturelle flader, hvor lyset kan spille. XC40 bygger på Volvos nye platform, som kommer til at bære de nye små modeller fra Volvo.

I første omgang kommer XC40 udelukkende med de store motorer, men næste år kommer der også trecylindrede maskiner og senere en rent elektrisk version. Priserne begynder ved 500.000 kr. Beskatningen begynder ved 476.600 kr.

XC40 er hos forhandlerne i februar i to varianter, Momentum First Mover og R-Design First Mover. I begyndelsen er der blot to motorer D4 med 190 hk og T5-benzinmotoren med cirka 250 hk, begge med firehjulstræk. Senere næste år kommer mindre maskiner og forhjulstræk.

De praktiske detaljer i XC40 er udviklet i samarbejde med potentielle kunder. En god detalje er dørene, der går meget langt ind under bilen i et kurvet design, der skal mindske risikoen for, at man får beskidte bukser/sko, når man kraver ud og ind af bilen.

 

Fakta
Under den store XC90 og den mellemstore XC60 kommer nu Volvos mindste suv, den helt nye XC40. På en ny platform og med mere udfordrende design end på de større modeller går svenskerne efter Audi Q3, BMW X1, Jaguar E-Pace og Range Rover Evoque.

Fornuftig plads

Bilen befinder sig i en klasse, hvor prisen er følsom, og det ses trods alt i visse detaljer, selv om bilen fremstår som meget lækker i finishen. Der bliver eksempelvis ikke nogen former for adaptiv undervogn, og hjulophængene er i afdelingen for kompakte og lidt mere enkle løsninger, end vi normalt er vant til fra Volvo.

En tur på bagsædet afslører rigtig fin plads, omend man sidder lavt. Men indtrykket af rummelighed er ellers markant i bilen, der kan bestilles nu hos danske forhandlere.

 

billedtekst:

Interiøret minder meget om det, vi kender fra de større Volvoer, altså med en stor central skærm.

Fronten er typisk Volvo med signaturen a la Thors Hammer i forlygterne. Det svenske mærke har lavet et interiør, der har elementer fra de større modeller som den store skærm. Den nye Volvo XC40 er svenskernes første kompakte SUV. Den kommer i første omgang kun med firehjulstræk, men senere også med forhjulstræk. Fotos: Jens Høy