Blog: Vægttab - sådan støtter du undervejs


Blog: Vægttab - sådan støtter du undervejs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anette Schnieber, Ph.D., Psykolog, VIA UC, Ernæring og Sundhed
Flemming Krogh
Blog. 

Mange tror, at det, en person, der ønsker vægttab, har brug for, bare er mere motivation - en opfattelse, der ofte resulterer i, at den, der gerne vil hjælpe, serverer en byge af argumenter for vægttabets nødvendighed. Det er jo dejligt, når andre gerne vil hjælpe en, men problemer med spisning og vægttab er ekstremt komplekse, og mange forskellige faktorer har betydning for, hvilken slags støtte vi mest har brug for, for at lykkes med et vægttab.

En af disse faktorer handler om, hvor tæt på eller langt fra at være klar til forandring man overhovedet er - kæmper man for eksempel med at finde motivationen, har man brug for en hel anden slags hjælp end den, der gerne vil i gang, men ikke helt ved, hvordan projektet bedst gribes an.

Tag for eksempel personen, der overvejer et vægttab, men ikke rigtig kommer videre. Han er måske fanget i en ambivalens: Han vil egentlig gerne tabe sig - men fordelene ved status quo og ulemperne ved forandring vinder, hver gang han overvejer at gå i gang. Denne person har brug ikke brug for en masse forslag om konkrete forandringsplaner som "prøv den her opskrift/selvhjælpsbog/nye motionsform", for han er ikke klar til handling. Derimod har han brug for at komme mere i kontakt med ulemperne ved status quo og fordelene ved forandring - ikke ved at få disse argumenter serveret, men ved selv at komme frem til dem, når den interesserede ven eller kone spørger på den rigtige måde.

"Hvad bekymrer dig ved din nuværende vægt?" eller "hvad håber du at få ud af et vægttab?" - udsagn som disse giver personen selv mulighed for at reflektere over, hvad et vægttab er værd for ham, og denne tilgang står i modsætning til at forsøge at overbevise personen om vigtigheden af et vægttab. Denne samtale må selvfølgelig baseres på, at personen selv har udtrykt et ønske om at finde motivationen, hvis ikke selve det at tale om vægttab skal blive et negativt pres i sig selv.

En person, der allerede har fundet motivationen, men nu skal til at gøre noget reelt ved sagen, har brug for hjælp til forberedelsen. Her er det således ikke så relevant at snakke om hvorfor, men hvordan. En fælles undersøgelse af, hvor, hvornår og hvordan den nye måde at spise eller være aktiv på bedst kan implementeres i netop denne persons specifikke hverdag, er en godt skridt på vejen. I hvilke måltider kan forandringernes lettest indføres? Hvad er mulighederne for en mindre fed frokost på netop hans arbejdsplads? Hvor i hverdagen ligger fristelserne, og hvor går det faktisk allerede fint? Hvad kan han gøre for at undgå de situationer, hvor han allerede nu kan forudse udfordringer? Det er også vigtigt, at udfordringen, som kostændringen repræsenterer, ikke er for stor; entusiasmen over at være kommet i gang kan få os til at slå for stort brød op - og pludselig er det for hårdt og surt at lave så meget om på en gang. En god støtte hjælper med at fejre succeser og beroliger, når alt ikke går som planlagt. Svipsere og tilbagefald sker for alle, så at tale om, at det er helt normalt, og om hvordan man undgår den aktuelle fælde en anden gang, er vejen frem.

Når personen er godt i gang, er der stadig brug for støtte - nu blandt andet til at forudse kommende udfordringer, for eksempel når all inclusive-ferien eller julen nærmer sig, og alt det negative, der motiverede til vægttabet ( for eksempel udseendet eller forpustetheden) faktisk er blevet bedre og ikke i samme grad kan holde processen i gang. Hvad ville være rigtig træls ved at vende tilbage til det gamle mønster? Hvad ville kunne få dig til at falde i nu? Hvad kan du gøre for at undgå det?

Ønsker vi at støtte en ven eller et familiemedlem i et vægttab, har de brug for forskellige ting på forskellige tidspunkter - pas på med at presse til handling, eller omvendt: At tro, at nu kører det af sig selv.

Det er vigtigt, at udfordringen, som kostændringen repræsenterer, ikke er for stor; entusiasmen over at være kommet i gang kan få os til at slå for stort brød op - og pludselig er det for hårdt og surt.

Blog: Vægttab - sådan støtter du undervejs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce