Branding og døden


Branding og døden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Preben Mejer
IT Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab
Billede
Blog. 

Lige nu er nogle af Danmarks gamle ikoniske virksomheder - Post Danmark - nu PostNord, og TeleDanmark - nu Yousee, i gang med en overlevelseskamp, som det ikke er sikkert de kommer helskindet igennem.

De to har faktisk ganske meget til fælles.

For det første er de jo i virkeligheden det gode gamle Post og Telegrafvæsen, der blev privatiseret i to forskellige retninger.

Den ene skulle håndtere fysisk post, altså breve og pakker. Den anden skulle stå for telekommunikation, altså telefoni - et næsten glemt begreb i dag. Det samme kan man snart sige om breve, små flade firkantede hvide ting med et farvestrålende mærke i det ene hjørne - kaldet et frimærke. Man puttede dem i røde kasser, der stod rundt omkring, og vupti var de ude hos modtageren næste dag. Breve er noget, ældre mennesker skriver, og de kommer i heldigste fald frem en uge senere.

Telefonsamtaler er der heller ikke meget gang i - ikke engang på smartphones. En undersøgelse viser, at unge mennesker faktisk kan gå i dagevis uden at bruge deres smartphone til at tale i - de bruger den til altmuligt internet-agtigt, men snak er der ikke altid så meget af.

For det andet er både Post Danmark - eller Nord, og TeleDanmark - nu Yousee, begge blevet bragt i vanskeligheder af internetudviklingen. Internet har gjort, at digital post og mail har taget over.

Og internetkommunikations-standarden er hamrende billig og effektiv, derfor er der ikke mange penge i at levere teleydelser i dag, de er nemlig alle sammen baseret på internet.

Teleselskaber verden over ser deres omsætning falde i takt med, at det hele baserer sig på internet-standarden. Det kniber med indtjeningen i begge selskaber på grund af den teknologiske udvikling.

Og begge virksomheder kunne, med sans for rettidig omhu - for nu at bruge gamle Mærsks udmærkede betegnelse for dygtig ledelse - have været succesfulde virksomheder med en fin fremtid.

Post Danmark sov i timen da pakkeposten boomede, og overlod det til et hav af mærkelige selskaber, der leverer til kiosker rundt omkring, at tage hele vækstområdet i pakker.

TDC var optaget af at levere resultater til kapitalfonde, og rundbarberede sig selv den ene gang efter den anden, så enhver gnist af innovation forsvandt ud af virksomheden.

Tilbage står et afpillet skelet, der ikke evner at forny sig. Andre, som for eksempel Telia og SE arbejder målrettet med at skabe next generation selskaber med masser af spændende ydelser, men TDC kan ikke rigtig finde ud af det, de er på jagt efter en ny strategi, siger de - faktisk siger de, at de ikke aner hvad det skal være, og at de er åbne for forslag udefra!

Og så er der det sidste punkt, hvor de to ulykkeligvis også ligner hinanden. Når man nu står der på perronen, og fremtiden er kørt fra en, og man står med gode gamle danske navne, brands der stadig er en vis sympati for, hvad kan man så gøre?

Jow, man vælger gud-dølemig at smide det sidste, der har værdi ud af vinduet, man skifter navn og til blå uniformer, eller man skifter til et intetsigende udenlandsk navn, som Yousee. Sådan slår man brands og virksomheder ihjel. Opskriften hedder dårlig ledelse, der sover i timen.

Vi har stadig andre vigtige dele af den danske infrastruktur, nemlig DSB og SAS, og de hedder stadig det, de altid har heddet.

Selvom de her selskaber også foretager dårlige beslutninger - som f.eks. små kiksere som for 7 mia. kroner IC4 indkøb - så er de der stadig. Og selvom de har det svært, holder vi af dem.

Det er selve hemmeligheden ved et brand, man kender det og er tryg ved det selv i hårde tider. Jeg flyver stadig med SAS, selvom flyene er ældre end stewardesserne. Jeg kører stadig med DSB, og er lidt stolt af de gamle IC3 tog, der tog en ekstra tjans, fordi IC4 togene ikke fungerer. Gammel brand kærlighed ruster ikke, den knager lidt, men den ruster ikke.

Tænk sig hvad dygtig ledelse kunne have gjort ved TDC og Post Danmark.

Det er selve hemmeligheden ved et brand - man kender det og er tryg ved det selv i hårde tider.
Preben Mejer, IT Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab 

Branding og døden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce