Cravings: Hold ud, det går over


Cravings: Hold ud, det går over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anette Schnieber, Ph.D., Psykolog, VIA UC, Ernæring og Sundhed
Billede
Blog. 

At opleve cravings - en intens trang til at indtage en bestemt fødevare, for eksempel chokolade - kan være meget ubehageligt, hvis det, man får trang til, samtidig er noget, man har et stærkt ønske om ikke at indtage.

For nogle mennesker handler ubehaget yderligere om, at de oplever denne trang ofte, meget intenst og nærmest ukontrollerbart: deres erfaring er, at de ikke kan styre selve trangen og i langt de fleste tilfælde heller ikke modstå at handle på den, selv om de ønsker det. Cravingen indvarsler således et nederlag: Jeg oplever, at jeg ikke kan lade være, selv om jeg har et brændende ønske om ikke at give efter.

Jo mere man mister troen på, at man kan gennemføre en kostændring, jo lavere er sandsynligheden for, at det vil lykkes. Tilhører man dem, der ofte og intenst oplever cravings, kan det derfor være rigtig vigtigt at vide, at der er håb forude. For det første tror mange, at cravings udtrykker sig på samme måde som andre fysiske behov, hvis vi ikke giver efter for dem: skal man for eksempel tisse, bliver følelsen mere og mere presserende, indtil man til sidst ikke har andet valg end at give efter.

Sådan er det imidlertid ikke med cravings efter for eksempel chokolade (eller cigaretter for den sags skyld): de kommer i bølger, og det betyder, at hvis man kan holde ud for en stund (forskningen peger på cirka 10 minutter), vil trangen klinge af og være fraværende et stykke tid. Du behøver således ikke at frygte, at den ubehagelige følelse og optagethed bare bliver mere og mere intens, mens du sidder på sofaen og prøver at koncentrere dig om filmen - den begynder, stiger, topper, og klinger af.

Og der er flere gode nyheder: Selv om man skulle tro, at for eksempel chokoladecravings ville blive mere intense, hvis man skar ned på chokolade, så tyder forskningen faktisk ret konsistent på det modsatte. Nogle studier finder, at cravings reduceres, når man indtager fødevaren sjældnere, og andre finder, at når man overordnet indtager færre kalorier, så reduceres cravings for specifikke fødevarer også.

Desuden har et hold forskere fundet, at cravings oplevedes mindre intense, hvis deltagerne troede, at den fødevare, de fik trang til, faktisk ikke var tilgængelig; omvendt havde de deltagere, der fik at vide, at de godt kunne få adgang til fødevaren, mere intense cravings. Dette fund er et argument for at gøre det meget vanskeligt for sig selv at få fat i chokoladen eller kagen: Cravingen vil som udgangspunkt ikke være så intens, hvis jeg ved, at jeg ikke har disse varer i huset.

Jeg har i tidligere udgaver af klummen beskrevet flere at de strategier, som virker mod lettere cravings, og som man kan bruge straks derhjemme, og jeg har også beskrevet nogle af de terapiformer, som en psykolog kan tilbyde, hvis man ønsker en meget grundlæggende indsats mod den uønskede trang.

Budskabet i denne klumme er således ikke, at man bare skal bruge rå selvkontrol på at holde ud, men at man - hvis man lærer de rigtige strategier til at modstå craving-bølgerne gang på gang - er godt på vej til at opbygge både større evne til at modstå, og samtidig vil blive mødt af denne udfordring sjældnere og i aftagende styrke.

Jo mere man mister troen på, at man kan gennemføre en kostændring, jo lavere er sandsynligheden for, at det vil lykkes. Tilhører man dem, der ofte og intenst oplever cravings, kan det derfor være rigtig vigtigt at vide, at der er håb forude.

Cravings: Hold ud, det går over

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce