De unges svære valg


De unges svære valg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Gitte Nørgaard Direktør, Aarhus Business College
Billede
Blog. 

Tilbage i starten af 1980'erne krævede mit valg af ungdomsuddannelse ikke de store overvejelser. På min hjemegn kunne vi med boglige tendenser enten tage bussen mod øst eller mod syd, og efter en god times kørsel ville man i begge tilfælde nå frem til et alment gymnasium.

Så mine venner og jeg tog en studentereksamen. Bagefter lokkede store, spændende Aarhus med et væld af muligheder. Jeg søgte frejdigt ind på hele tre uddannelser - cand.merc., medicin og noget med IT.

I dag kan jeg more mig over mit unge jegs noget rouletteagtige tilgang til valg af arbejdsliv. Hvor afklaret var det lige?

I disse måneder, hvor en ny årgang af unge skal træffe de samme valg, tænker jeg tit tilbage på min egen "beslutningsproces". Som det fremgår, var det ikke ligefrem noget, hverken mine forældre eller jeg lå vågne over om natten. Jeg kan knapt nok huske, om vi drøftede det ved middagsbordet.

For nutidens unge i 8. og 9. klasse forholder det sig helt anderledes. Både "Den nationale sundhedsprofil", der udkom sidste år, og undersøgelser foretaget af Børnerådet og af VIVE - Det Nationale Forsknings-og Analysecenter for Velfærd - fortæller alle om stigende mistrivsel og præstationspres i grundskolens ældste klasser. For mange af dem er uddannelsesvalget blevet et åg. Eller som næstformand i Stressforeningen Birgitte Larsen sagde til Morgenavisen Jyllands-Posten d. 16. december:

»De unge har svært ved at vælge. De føler, at det er et valg for livet, men mange i 8.-9. klasse er slet ikke afklarede med, hvad de gerne vil resten af livet.«

Hertil må jeg sige, nej, selvfølgelig er de ikke det! De er lige blevet konfirmeret, hormonerne er helt ustyrlige, og mange af dem har en periode, hvor øverste etage er lukket ned på grund af ombygning. Sådan er det bare, og sådan var det i øvrigt også for deres forældre. Vi skal derfor ikke foregøgle de unge, at vi selv var specielt modne, forstandige og 100 procent afklarede på vores fremtid allerede som 15-årige.

I stedet bør vi hellere huske på, hvilke snørklede veje vi siden endte med at følge. Det er vist de færreste af os, der har det job, vi drømte om i 9. klasse...

Lad os derfor hjælpe de unge lidt med det åg. En uddannelse er naturligvis en god idé, for der er næsten ingen efterspørgsel på ufaglært arbejdskraft. Men vi ved også, at lysten og evnen til fortsat læring er en endnu bedre idé.

Med et globalt arbejdsmarked i hastig udvikling tør selv eksperter ikke forudsige, hvilke jobfunktioner der er efterspørgsel på om 10 år. Det betyder, at der venter de unge et arbejdsliv, hvor de får behov for løbende at dygtiggøre sig og opkvalificere deres kompetencer uanset fag. Det perspektiv skal vi huske at have med, når vi begynder at tale fremtid og uddannelse med de unge i familien.

Men det er også et perspektiv, vi skal have øje for i uddannelsessystemet. Her bør vi tænke i større fleksibilitet, så elever og studerende får mulighed for at søge i nye retninger undervejs og bygge videre på det, de allerede kan. Det gælder ikke mindst dem, der opdager, at de er kommet til at gå ind ad den forkerte dør til uddannelsesverden. Det kan få nogle til at føle sig som en fiasko, men jeg kan berolige både dem og deres familie med, at erhvervede kompetencer aldrig er spildt.

Tværtimod skal vi vænne os til at se uddannelse som en livslang proces, hvor man undervejs tilpasser, opjusterer og bygger videre på sine færdigheder, uanset om man sigter mod et job inden for de praktiske fag eller en akademisk karriere. Og det gælder i øvrigt ikke kun de unge, men faktisk også allerede for os, der er på arbejdsmarkedet i dag.

Et af de første trin på den trappe hedder selvfølgelig en ungdomsuddannelse. Hvor alsidige uddannelserne er i dag, og hvor meget de kan bruges til, kan de unge og deres forældre blive meget klogere på i disse uger, når alle ungdomsuddannelserne her i Aarhus inviterer til åbent hus. Mit råd til familier med rådvilde unge er, at I besøger så mange skoler som muligt. I er selvfølgelig også velkomne her hos os på Aarhus Business College. Her er vi i fuld gang med at holde åbent hus for de måske kommende elever og deres forældre, og det er en af de årlige begivenheder, vi altid ser frem til.

Tværtimod skal vi vænne os til at se uddannelse som en livslang proces, hvor man undervejs tilpasser, opjusterer og bygger videre på sine færdigheder, uanset om man sigter mod et job inden for de praktiske fag eller en akademisk karriere. Og det gælder i øvrigt ikke kun de unge, men faktisk også allerede for os, der er på arbejdsmarkedet i dag.

De unges svære valg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce