En spejlkugle i Kairo


En spejlkugle i Kairo

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Nønne Mai Svalholm, koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans
Kim Haugaard
Blog. 

Som noget helt nyt er jeg inviteret til Kairo, Egypten for at skabe et nyt koreografisk værk med lokale egyptere, som alle er ældre end 60 år. Jeg er inviteret af Danmarks Ambassade, Det Danske Dialog Institut og D-CAF festivalen i Kairo. Værket får en varighed på maksimalt 20 minutter, når det er færdigt, som er optimistisk, men stadig realistisk i forhold til min begrænsede arbejdsperiode på 5 uger i Kairo, og de udfordringer der er forbundet med at skabe under så varme himmelstrøg.

Jeg forbereder mig bedst muligt på det kunstneriske arbejde før afrejse, ved at udvælge et koreografisk koncept, som i dette tilfælde bliver en videreudvikling af mit arbejde med værket Circuit - en refleksion over aldring (2016), hvor jeg arbejdede med en stor spejlkugle på 1,10 meter i diameter, som hang i en sort wire ned fra loftet midt på scenen, 5 cm over scenegulvet.

De medvirkende i forestillingen satte spejlkuglen i bevægelse hver især og som gruppe, ved at bevæge sig rundt på scenen og skubbe til den, og derved sætte den i svingninger så kaskader af lysglimt sendes ud i scenerummet. Værket tager helt konkret fat i det engelske ord "circuit"s betydning (et kredsløb), og koreografien bygger på vekslende rotationer, drejninger, cirkler og spiraler, hvor forandring langsomt vokser frem.

Fordi jeg allerede har erfaring med dette koreografiske koncept, giver det mening at afprøve det i en ny og lidt kaotisk kontekst, og jeg ser frem til at udvikle værket sammen med de lokale egyptiske seniorer. En af de udfordringer jeg står overfor er, at jeg ikke kender antallet af medvirkende, jeg ved ikke, om de er mænd eller kvinder, hvordan deres motorik eller fysik og mentalitet er. Jeg skal på 5 uger formidle min kunstneriske vision til mennesker med en anden kulturel baggrund, imens jeg opholder mig på udebane i et andet land.

Jeg får tildelt en lokal koreografassistent, som er flydende i arabisk og engelsk, og hvis hovedformål er at støtte op om mit arbejde ved at skabe og formidle kommunikation mellem de medvirkende og mig. Det er helt afgørende, at jeg på meget kort tid skaber "et arbejdsrum" af tillid og engagement, som kan fange og fastholde deres udvikling fysisk og mentalt.

Mit vigtigste arbejde bliver at forberede dem til at stå på en scene og udtrykke følelser og formidle historier, helt uden ord - blot ved at anvende af deres krop og nærvær.

Derfor er det også helt afgørende, at samarbejdet med min nye koreografassistent bliver et godt samarbejde, som inspirerer os begge to. Min erfaring viser, at det bedste jeg kan gøre er at være åben, imødekommende, nysgerrig, og oprigtig interesseret i alle de mennesker, jeg skal arbejde med. Jeg rejser allerede om et par dage, og jeg ved endnu ikke, hvor mange der har meldt sig, om der kun er mænd eller kvinder, eller hvilket niveau deres fysik og motorik er på.

Det bliver så spændende, og jeg kan slet ikke vente med at tage udfordringen op. Jeg skal bo i Zamalek-distriktet på Gezira-øen, hvor mange af ambassaderne ligger, og hvor man også kan opleve Kairotårnet med sine 187 meter. Næste gang skriver jeg fra orkanens øje i Kairo.

Mit vigtigste arbejde bliver at forberede dem til at stå på en scene og udtrykke følelser og formidle historier, helt uden ord - blot ved at anvende af deres krop og nærvær
Nønne Mai Svalholm, koreograf, kunstnerisk leder

En spejlkugle i Kairo

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce