Fjern nu det fejlplacerede kunstværk


Fjern nu det fejlplacerede kunstværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Lars Svendsen, Skribent og foredragsholder
Kim Haugaard
Blog. 

De århusianske byrum er gennem de seneste år blevet begunstiget og besmykket med adskillige nye kunstværker - specielt langs den nye havnefront. Med flotte donationer fra vel især Salling-Fondene har Aarhus Kommunes investeringer desangående været til at overse. Det har glædet rigtig mange århusianere - at få noget smukt at kigge på, mens skattekronerne bruges på noget andet - men det pudsige er, at endnu flere århusianere ville blive endnu gladere, ja måske endog lykkelige, hvis der i stedet blev investeret i at fjerne eller flytte et kunstværk fra byens mest centrale byrum.

Jeg brugte en dag i påsken til lige at kigge indre by efter i sømmene. Det er et rigtig fint tidspunkt at gøre sådan noget på. Jeg kunne komme hurtigt rundt i min bil, fordi der ikke var nogen nævneværdig trafik - og i de forskellige byrum var der også kun ganske få mennesker, fordi flertallet sad derhjemme med familie og venner over påskefrokosten. Det gav mig et perfekt og frit udsyn alle steder.

På Store Torv fik jeg billedeligt talt en knytnæve lige i ansigtet. Dér for mit blotte åsyn stod Torvenes Brøndsløjfe, som i folkemunde er bedre kendt som Vanddragen. Det er et næsten fire meter højt og 19 meter langt værk fra 2003 udført af københavner-kunstneren Elisabeth Toubro. Kunstværket er finansieret af Aarhus Kommune og Statens Kunstfond i fællig.

Det er vel egentlig et imponerende kunstværk, hvis væsentligste element er, at vand kommer ud af tårnet, løber ned ad dette, videre ad forskellige kanaler, for til slut at forsvinde i en brønd. Problemet er bare, at denne brøndsløjfe er bundet så stramt, at der ind imellem ikke kommer en dråbe vand ud af den. Fra dag ét har der været problemer med vandfunktionen i kunstværket, og selvom det gentagne gange er forsøgt afhjulpet, så oplever man ret så ofte en knastør Vanddrage. Det forekommer jo sådan lidt Aarhushistorie-agtigt.

Men det værste er nu ikke vandproblemerne. Det er selve kunstværket, der er problemet - eller rettelig placeringen af det. Det mener anslået 99 procent af alle århusianere.

Hvordan Elisabeth Toubro i sin tid - med sin stål og diabas-skulptur til placering midt på byens fine gamle torv - kunne vinde konkurrencen, fortaber sig fortsat i det uforståelige. Beslutningstagerne må have været komplet blottet for æstetik.

Vi taler om pladsen lige foran verdens smukkeste og ganske imponerende kirke, den godt 700 år gamle Aarhus Domkirke. Og på siderne af stålraketten har vi nogle af byens ældste og flotteste huse med Hotel Royal som perlen. Man skal dæleme være skruet mærkeligt sammen oppe i hovedet, når man lader dette hypermoderne kunstværk få byens ældste og fornemste plads.

Flyt nu den Vanddrage. Flyt den eksempelvis ned på den nye og moderne havnefront. Dér vil den tage sig helt perfekt ud.

Jeg véd godt, at en flytning tidligere har været undersøgt, men at både kunstneren og Statens Kunstfond modsatte sig dette. Til det er der blot at sige: "Klap i, I københavnersnuder. I skal fandeme ikke bestemme, hvor vi århusianere vil have vores kunst stående!"

Ønskværdigt ville det være, om nogle af vores byrådsmedlemmer - som ikke kun er udstyret med rygrad af nykogt spaghetti - ville vise mod og mandshjerte til at banke københavnerne på plads, finde penge til flytteomkostningerne og få sat gang i projektet. For borgernes skyld.

Og når torvet så er ryddet, så lad os få Per Kramers fantastiske Grædende Træ i bronze op i stedet. Det ville få alt i Aarhus til at gå op i en højere enhed, men det er jo en helt anden historie.

Flyt nu den Vanddrage. Flyt den eksempelvis ned på den nye og moderne havnefront. Dér vil den tage sig helt perfekt ud.

Fjern nu det fejlplacerede kunstværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce