Fremtiden skal også indeholde kunst af høj kvalitet


Fremtiden skal også indeholde kunst af høj kvalitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Nønne Mai Svalholm, koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans
Udklip
Blog. 

Jeg har inviteret komponist Line Tjørnhøj til en samtale om kunst, kvalitet og kunstnerisk kvalitet.

Tjørnhøj arbejder med at iscenesætte musikalske kunstværker, det vil sige, at der indbygget i værket er en invitation til at publikum på forskellig måde er med til at give værket lyd. Som for eksempelvis Tusk, som blev opført af Aarhus Symfoniorkester i Jægergårdsgade i 2017 og spiseoperaen Agony, hvor publikum fik serveret og spiste knasende mad under værket.

I øjeblikket er Line Tjørnhøj også medlem af Statens Kunstfonds Legatudvalg for musik og er med til at uddele arbejdslegater til komponister på tværs af genrer og kultur, samt kunstnerisk konsulent på Godsbanens åbne Scene, som netop understøtter kunstprojekter, der er undersøgende og udviklende og skaber og formidler ny viden inden for sit felt.

Vi er begge to optagede af den eksperimenterende kunst, hvor nye metoder udvikles, og hvor kunsten re- eller nykontekstualiseres. På mange måder er arbejdet inden for dette felt grundforskning i værk-materialet, hvor konceptet og kunsthandlingen ofte bliver en del af selve kunstværket. Tjørnhøj og jeg arbejder begge med udgangspunkt i autentisk og dokumentarisk materiale som belyser menneskelige dilemmaer eller menneskelig eksistens. Hvor Tjørnhøj arbejder med reportager, hvor historisk materiale og tekster indgår til at belyse nutidige menneskelige vilkår, er min tilgang mere nonverbal, abstrakt og konceptuel, når jeg iscenesætter mennesket, kroppen og blikket på kroppen i forhold til vores samtid.

I denne klumme kommer vi ind på "armslængdeprincippet" indenfor kunststøtte og på det arbejde, der ligger i at vurdere kvalitet i de forskellige faglige kunstråd. Alle kunstarter udvikler sig over tid, og ofte med formeksperimenter og avantgardistiske udskejelser der bryder med "rigtigt" og "forkert" i samtiden. På samme måde som genrer og kunstformer er i konstant bevægelse, må selve arbejde med at vurdere, hvilken kunst der har kunstnerisk kvalitet i dag også følge med tiden.

I Danmark har man uddelt kunst-og kulturmidler via armslængdeprincippet siden 1964. Det sikrer magtadskillelse og uafhængighed fra det politiske system. Mindre kunstfagråd indenfor forskellige genrer uddeler kunststøtte til konkrete kunstnere og kunstprojekter, og kunstfagrådene udskiftes med tre til fire års mellemrum. Formålet er at sikre kunstnerisk ytringsfrihed, diversitet og kunstnerisk kvalitet.

Ved forskellige ansøgningsrunder i løbet af året, forholder de sig fagligt til ansøgningernes projektbeskrivelser og vurderer projektørernes kunstneriske kvalitet blandt andet ved at vurdere projektets relevans, projektets evne til kommunikation og formidling af kunstnerisk idé, personpræg - idéen som ligger til grund for værket, effektopnaelse via tekniske og kunstneriske virkemidler, den emotionelle appel, den intellektuelle og teoretiske appel, de håndværksmæssige evner og det øvrige kunstneriske team. Derforuden vurderer udvalgene projektbeskrivelsen i forhold til kunstnerens tidligere produktioner, men også på grundlag om kunstneren arbejder professionelt og har værktøjer og strategier i forhold til at kunne realisere den kunstneriske idé.

Fagrådene stiller endog store krav til, at kunstneren har strategier omkring formidling af sit projekt til omverdenen, samt at kunstneren har et produktionsapparat, partnere og evner til samarbejde, administration og projektledelse såvel som kunstnerisk ledelse. Kunst-støttesystemet er optaget af at beskytte den kunstneriske integritet og at sikre kvalitet.

Armslængdeprincippet er nødvendigt for at sikre netop det og for at undgå, at politikere skal styre kunststøtten, som de hverken har belæg, uddannelse eller erfaring til. Tjørnhøj og jeg er enige om, at armslængdeprincippet er afgørende for, at vi som samfund har kunst af international anerkendt høj kvalitet. Vi ser gerne, at der ydes en ekstra indsats for at udvikle den eksperimenterende kunst og de projektstøttede kunstnere for også at kvalitetssikre fremtidskunsten. En måde at opnå det er ved at investere i flere arbejdslegater og længerevarende arbejdsperioder, så kunstbranchen kan arbejde bæredygtigt i forhold til vidensdeling, netværksudviklig, udvikling og specialisering af parksis, metoder og kompetencer igennem hele karrieren. Praksisbaseret kunstnerisk udviklingsvirksomhed eller kunstnerisk forskning på PHD-niveau. Det er tid til fordybelse, der gør den afgørende forskel for kvaliteten.

Vi ser gerne, at der ydes en ekstra indsats for at udvikle den eksperimenterende kunst og de projektstøttede kunstnere for også at kvalitetssikre fremtidskunsten.

Fremtiden skal også indeholde kunst af høj kvalitet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce