Kunsten at tabe kontrollen


Kunsten at tabe kontrollen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Nønne Mai Svalholm, koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans
Kim Haugaard
Blog. 

Samskabelse, interaktion og borgerinddragelse er ord, som beskriver en tendens, som for alvor har bidt sig fast over de seneste 5 - 10 år indenfor de fleste kunstgenrer.

Tendensen handler som udgangspunkt om at åbne tidligere lukkede processer, miljøer, viden, håndværk og idéer op for udenforståede, for at få impulser udefra. Med en vision om, at det bidrager til en anden type kunst og til flere kunstoplevelser for flere mennesker, kombineret med sociale aspekter, så som ejerskabsfølelse og sociale fællesskaber, i kunst og kultur.

I denne klumme tager min kollega Signe Klejs, som arbejder med interaktiv installationskunst, og jeg jer ved hånden, og fortæller hvordan og hvorfor vi hver især er inspirerede af tendensen. I vores kunstneriske arbejde åbner vi på forskellig vis processen, går linen ud og lader os påvirke - for vil man ad denne vej, må man afgive noget kontrol.

"Jeg, Signe Klejs, arbejder primært stedsspecifikt, gerne i offentlige rum og med værker der er delvist baserede på digitale teknologier. De teknologiske greb muliggør at værkerne forandrer sig via inputs fra omgivelserne. Jeg er optaget af at spejle og forstørre naturens foranderlighed, der er flygtig - ligesom livet selv - og det betyder at mine kunstværker ikke er ens to dage i træk. Når jeg arbejder med samskabelse og interaktion er uforudsigelighed et uundgåeligt aspekt. I øjeblikket arbejder jeg på en udsmykning af Kvindemuseets facade, der benytter vinden som katalysator for forandring. Min lysinstallation på Ringgadebroen tager farve efter hver aftens solnedgang, og min bronzeskulptur Forgreninger i Fredensborg, forandrer sig på baggrund af udendørstemperaturen. Værkerne bliver så at sige først færdige, når de påvirkes af omgivelserne".

"Samskabelse og interaktion handler for mig, Nønne Mai Svalholm, om borgerinddragelse og kontroltab. Jeg inviterer ældre borgere, som derforuden er ikke-professionelle, til at opføre mine koreografiske værker. Man kan på en måde kalde det samskabelse og interaktion i yderste potens. Det kunstneriske valg sætter mig i en meget sårbar og udfordrende situation som forudsætter, at jeg tvinges til at afgive kontrol, for at kunne blive i processen, og komme i mål med et koreografisk værk. Sårbarheden og det uforudsigelige i at arbejde med ældre, ikke-professionelle, giver som I helt sikker kan gætte jer til, et hav af udfordringer, men det får mig til at se på mennesker, kroppe, tid og liv med nye øjne.

På den måde præger det både mit blik på omverdenen, på værket og på mig selv. Min kunstneriske vision er at sætte kroppen fri ved at iscenesætte den, og derved skabe rum for nye erkendelser. Hvor Klejs afgiver kontrollen ved at opføre sine værker på offentlige steder og lade teknologien være medskaber i værkerne, er mit kontroltab meget fysisk, fordi jeg lader ikke trænede og ikke- professionelle kroppe opføre værkerne, og det er et personligt kontroltab, fordi jeg påvirkes i høj grad."

Kontroltabet hos Klejs, mig og andre kunstnere, som inspireres af tendensen, betyder ikke et lavere kunstnerisk niveau i vores værker. Heller ikke, at vi mister kunstnerisk suverænitet. Det er en arbejdsmetode, der afspejles i resultatet.

Vi tror, at borgerne i Region Midtjylland kommer til at se tendensen udfolde sig i endnu højere grad i fremtiden. Både som kunst der skaber tilhørsforhold i eksempelvis byudvikling, udvikling af nye kunstoplevelser via teknologi, eller kunst hvor helt almindelige mennesker præger kunsten og kunstnerne selv.

Sårbarheden og det uforudsigelige i at arbejde med ældre, ikke-professionelle, giver som I helt sikker kan gætte jer til, et hav af udfordringer, men det får mig til at se på mennesker, kroppe, tid og liv med nye øjne.

Kunsten at tabe kontrollen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce