Salling Rooftop Gardens og fremtidens Conversational Commerce


Salling Rooftop Gardens og fremtidens Conversational Commerce

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Preben Mejer
IT Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab
Billede
Blog. 

Når det handler om indkøb, er vores yndlingsbutikker Købmand Smedegaard i Sjællandsgade og Salling stormagasinet. Veldrevne og dygtigt ledede butikker der opfylder hver deres formål. Smedegaard er en super fin købmandsbutik i lokalområdet, og Salling er et sted, man tager hen for de lidt mere avancerede indkøb og for at få shoppingoplevelsen.

I mange år har vi talt om, at internet udkonkurrerer de traditionelle butikker, og de gør da et stort indhug, men faktisk er nethandel kun 11 procent af butikshandel i USA, og selvom det vokser hastigt, er der langt til de 100 pct.

Fremtiden tilhører fortsat en blanding af nethandel og traditionelle butikker. Salling har med deres Rooftop Garden netop lavet noget af det, der skal til for at holde sig selv interessant i en netudvikling. Jeg får lyst til at besøge butikken og opleve noget nyt og spændende, såsom at vandre på en glasgangbro ud over Strøget.

Amazon - der jo for mange er overskurken - har indset, at internet skal suppleres med det fysiske, og de åbner nu butikker i USA, så det er en lyst, stribevis af boghandlere, og her senest har de købt en fødevarebutikskæde, så de har den perfekte blanding af nethandlens nemhed og de fysiske butikker. Google, der prøver at konkurrere har netop indgået en strategisk aftale med Walmart, verdens største butikskæde, for at nå den samme blanding af butikker og nethandel.

Tiden må vise, hvem Salling bliver strategisk samarbejdspartner med. Men en central del af denne udvikling er de allerede nu. Fremtiden tilhører hybriden af fysiske og netbaserede butikker. Og så tilhører den dem, der har de bedste værktøjer på tværs heraf.

Conversational commerce er overskriften for værktøjskassen. Det er skiftet til en dialogbaseret måde at betjene kunderne på, alt sammen funderet i kunstig intelligens-software, der hjælper butikken til at give mig en endnu mere personlig betjening. Man har styr, på hvad jeg senest har kigget på på virksomhedens website, hvad der egentlig interesserer mig, og hvad jeg plejer at købe. De kender mig, og det er idealudgaven af en kundeoplevelse. Fuldstændig som den gode oplevelse jeg får hos købmand Smedegaard, men her bliver en kæmpebutik, som for eksempel Salling - hvis de vælger at bruge løsningen - hjulpet på vej af kunstig intelligens-software.

Conversational commerce starter derhjemme, og den er i stigende omfang funderet i tale og dialog. Både Amazon og Google har lanceret en enhed på størrelse med en halv-liters mælkekarton, som står på hylden, og jeg taler med den, spørger, får svar, beder den om at tænde og slukke lyset, spille musik, købe ind, give mig status fra min kalender eller læse en opskrift op. Amazons hedder Alexa, og Googles hedder Home. De traditionelle PC- og smartphone-producenter ser lidt bekymret til, for den nye dims gnaver af deres domæne. En ny dims, der ovenikøbet kan gå til hånde derhjemme.

Conversational commerce er også med i butikkerne, så teknologier som den russiske FindFace - der kan genkende mig ved et ansigtscan - vil betyde, at jeg bliver mødt af en venlig ekspedient, der kender mine præferencer, og som i øvrigt også har min shoppinghistorie, så jeg kan få en endnu bedre shoppingoplevelse. Friction-less shopping.

Velkommen til Rooftop Gardens og conversational commerce.

 
 

Salling Rooftop Gardens og fremtidens Conversational Commerce

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce