Store batterier og små politikere


Store batterier og små politikere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Preben Mejer,
IT Ekspert, Digital Fremtidsforsker, RadrLab
Billede
Blog. 

Diesel- og benzinbiler er en betydelig bidragyder til Co2 udslip, global warming, forurening og dårlig luft i storbyerne. Alle er enige om, at elbiler er løsningen. Men elbiler er ikke prioriteret i Danmark - verdens mest elbils fjendtlige land.

På et tidspunkt, hvor andre giver skattelettelser, præmier og prioriterede kørebaner i myldretrafikken for elbiler, gør Danmark det stikmodsatte.

Ligesom Trump, der åbner kulminer for at tækkes vælgere i midtvesten, letter vi afgifterne på store Audier og firehjulstrækkere, og giver folk mulighed for at købe større (og mere benzin/diesel forbrugende) biler.

Samtidig bruger man også - om det er bevidst eller bare talentløst, kan jeg ikke afgøre - FUD. FUD er opfundet af IBM. Det betyder Fear, uncertainty and Doubt. Når man er på bagkant rent teknologisk (og det har IBM været ved flere lejligheder), kan man altid så lidt forvirring og bekymring. Det gør man her med elbilafgifterne. Ingen kan finde ud af, hvad de er nu, og hvor de vil være i fremtiden. Man har endda også talt om, at strøm til elbiler skal være dyrere. Ingen tør købe en elbil under de omstændigheder.

Rent teknologisk er udviklingen imod Trump, undskyld jeg mener den danske regering. Det er for sent at åbne kulminer, det kan simpelthen ikke betale sig at udvinde kul længere, grønne teknologier er billigere. Det samme kommer til at ske med el-bilerne. Vi skal bare lige hjælpe udviklingen i gang.

Inden 2020 vil batterier til elbiler være 60 pct. billigere iflg. stifteren af Tesla, Elon Musk, og i 2019 vil der ske et generationsskifte, der gør det muligt at køre 40 pct. længere på batterierne. Så i starten af 2020'erne vil elbilen være konkurrencedygtig med en benzin/diesel bil.

Der er i øvrigt 45 pct. færre sliddele i en el-bil. Den skal stort set aldrig til service. Min Tesla har 4 års garanti - uanset om den bliver sendt til eftersyn eller ej. Der er ikke rigtig noget at skifte. Man skal checke bremserne, men det er så cirka også det.

Det man burde gøre - her er nogle ideer:

Det indlysende: Fritag elbiler for afgifter til 2022, derefter er der ikke brug for forskelsbehandling. Enkelt og overskueligt. De næste 5 år har elbiler brug for hjælp. Derefter kan de klare sig selv.

Beløn folk for at købe grønne biler. Giv dem sikkerhed og tryghed for, at afgifterne ikke ændrer sig.

Belønning. Byerne har store problemer med diesel-forurening. Eventuelt gratis parkering i storbyerne for elbiler. Eventuelt særlige "lanes" på motorveje til pendlere der kører flere i bilerne og til elbiler (San Francisco og Oslo bruger elementer af dette).

Den frække. Bil nr. 2 SKAL være en el-bil. Man kunne jo også gøre - som Claus fra Aarhus-områdets bedste synshal (der ligger i Hornslet) foreslog: Ligesom etbarns politikken i Kina. Hvis du skal have to biler i familien, skal den ene være en elbil. En europæisk gennemsnitstur i bil er på under 5 kilometer, så rækkevidde er ikke noget problem.

Den mest avancerede - men absolut realiserbare: Man kunne også give os alle sammen en Co2 ration, som vi selv kan bruge. Alle borgere får en årlig Co2 kvote. Vil du have stor bil, bruger du den på det, eller hvis du vil til Thailand, så bruger du den der, eller spise store bøffer hver dag, så er det, hvad den kan bruges til. Det ville være nemt at lave en Co2 "valuta" ved hjælp af det, der i dag er fundamentet under bitcoin, blockchain. En teknolog, der er klar, og som er en virtuel valuta. Det kan ligeså godt være en virtuel Co2 valuta. Så kan man sælge overskydende Co2 til naboen, hvis han/hun gerne vil til Thailand 2 gange.

Samme system kunne bruges i plejesektoren. Vil du have gjort rent 2 gange om ugen, værsgo, eller vil du en tur i skoven, så god tur.

Små visionsløse politikere bliver heldigvis kørt over af de store batterier, der kommer, men alligevel. Hjælp nu elbilerne på vej, så vi kan trække vejret frit i byerne, i stedet for at følge Trump ned ad en kulsort sti til Global Warming helvede.

 

 
 

Store batterier og små politikere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce