Storm Stopper S-tog

Billede
Blog.

Kære læser

Bladene på træerne ude i Risskov er ved at skifte farve, og efterårets første storm har allerede besøgt landet. I Den Gamle By, hvor jeg arbejder, er der efterhånden blevet stille i gaderne, og de fleste turister er taget hjem.

Den afsluttede turistsæson betød starten på min ferie, hvor jeg sammen med min søn, Storm på 2½ år, skulle ud i verden. Vores destination var Parga i Grækenland, hvor hovedformålet var strandture og afslapning.

Inden Storm og jeg kom så langt, havde vi en længere rejse med en del forskellige transportmidler. Efterfølgende kan jeg godt grine lidt af, hvor mange anstrengelser vi skulle igennem, før vi kunne opnå feriens formål med afslappende dage i roligt tempo.

Først skulle vi til København med toget, hvor jeg regnede med, at Storm ville sove det meste af turen. Men jeg havde lige glemt, at min søn er en ægte togentusiast, og togturen fik derfor et uafbrudt kommentarspor med spørgsmål. Et af hans yndlings spørgsmål var: Moar, hvad kører lastbilen med? Jeg har ingen anelse om, hvad lastbiler kører med, så de fleste kørte den dag med mælk. Heldigvis var vi med lyntoget, så turen tog kun lidt over tre timer.

I København havde mine ører og Storm brug for en pause, inden vi skulle videre med flyvemaskinen. Derfor overnattede vi hos min veninde. På turen til lufthavnen forklarede jeg Storm, at det var meget vigtigt, at vi kom med det rigtige S-tog, så vi ikke kom for sent til flyveren.

Turen ind til hovedbanen gik godt. Det gav næsten ingen problemer at få klapvogn, håndbagage, den 14 kilo tunge rygsæk og Storm med sin lille rullekuffert formet som en mariehøne ind i først en bus og derefter et S-tog. Men da vi skulle fra hovedbanegården, kom jeg til at lede os ned på en forkert perron. Da det gik op for mig, at vi var i den forkerte ende af stationen fik jeg pludselig travlt, og jeg bad Storm om at løbe med. Først hen til elevatoren, tryk på knappen, vente, ind i elevatoren, op til hallen, og derefter i fuld fart mod det rigtige spor. Endelig var vi på det rette sted, desværre havde tiden indhentet os, og S-toget holdt allerede klar. Lige da vi er ved togets forende, lyder den hylende lyd, som betyder, at toget kører. Jeg nåede lige at kigge på Storm, for at fortælle ham, at vi ikke kom med. Men Storm er handlingens dreng. Han rakte resolut sin lille hånd op og spændte hele kroppen i en positur, der mest af alt mindede om Supermand, hvorefter han råbte med sin høje barnestemme: Stop vi ska' med!

Sekundet efter rullede togførens vindue ned, og en lidt ældre mand kiggede ud på os med et smil. Jeg tror ikke, at han kunne lade være med at grine af Storms iver og vores oppakning med klapvogn, tasker, rygsæk og en mariehønekuffert, fordi lidt efter åbnede han dørene med ordene: Så hop ombord.

Jeg har aldrig oplevet, at man kan stoppe et S-tog, når man kommer for sent. Men denne dag i september kunne min Storm gøre det. Jeg er imponeret.

Efter et par stop opdagede jeg desværre, at vi slet ikke skulle med S-toget, men derimod et regionaltog. Nogle togskift senere ankom vi med alt vores bagage til lufthavnen, hvor min veninde Maria ventede med åbne arme og feriesmil.

Nu er vi hjemme igen efter en skøn uge med sol, sommer, strand og transport. Det krævede virkelig sin mand eller dreng at nå frem til destinationen. Det er rart at være tilbage i Aarhus, hvor vi kan cykle til børnehave og på arbejde uden at skulle finde perroner, gates og stoppesteder.

Nu falder bladene fra træerne, og vi falder helt til ro, og nyder de mørke aftener under tæppet med en god bog.