Udskældt tolkefirma: Der er kommet relativt få klager

Siden 1. april i år har selskabet EasyTranslate stået for at levere tolkeydelser til Justitsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet ved blandt andet retssager. Selskabet er blevet kritiseret, men torsdag meddeler Justitsminister Nick Hækkerup (S), at Kammeradvokaten har vurderet, at det trods problemerne ikke på nuværende tidspunkt er nok til, at aftalen kan opsiges. (Arkivfoto).

Udskældt tolkefirma: Der er kommet relativt få klager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vi vil arbejde hårdt på at løse problemerne, siger direktør for EasyTranslate, der er udsat for kritik.

Tolkefirmaet EasyTranslate, der siden 1. april har stået for tolkeopgaver i det offentlige, erkender, at der har været begået fejl.

Selskabet arbejder på at udbedre problemerne sammen med Rigspolitiet, meddeler Frederik R. Pedersen, der er direktør i EasyTranslate. Han påpeger dog, at firmaet generelt oplever, at tilfredsheden er høj.

Direktøren udtaler sig i en mail til Ritzau, efter at Kammeradvokaten har vurderet, at Justitsministeriets aftale med selskabet ikke kan opsiges trods problemer.

EasyTranslate tager Kammeradvokatens redegørelse til efterretning.

- Der har været problemer, som dog ikke er så alvorlige, at der er grundlag for at opsige kontrakten. Nu vil vi arbejde hårdt på at løse problemerne i samarbejde med Rigspolitiet, lyder det fra direktøren.

EasyTranslate vandt i 2018 udbuddet om at levere tolke til Justitsministeriet og Udlændinge- og Integrationsministeriet. Det har selskabet gjort siden april.

Siden har der været en lang række historier i pressen om, at firmaet har svigtet. Blandt andet er tolke udeblevet fra retssager, at kvaliteten enkelte gange har været for dårlig, og at tolke ikke har været sikkerhedsgodkendt.

Igennem EasyTranslates bookingportal er der ifølge Rigspolitiet tikket 172 klager ind i perioden fra 1. april til 31. juli i år.

I samme periode er der bestilt i alt 16.802 tolkninger.

- Der er kommet relativt få klager, og generelt er tilfredsheden høj. 94 procent af brugerne er tilfredse eller meget tilfredse. Men vi behandler hver eneste klage, som vi tager meget alvorligt, skriver Frederik R. Pedersen i sin mail.

De fleste af klagerne handler om, at tolke ikke er mødt op.

Rigspolitiet har dog modtaget flere henvendelser om ordningen, der ikke er indgivet som officielle klager i bookingportalen.

Justitsminister Nick Hækkerup (S) har kaldt situationen for "utilfredsstillende". Han oplyser på et samråd, at Kammeradvokaten efter nytår igen skal vurdere, om der er grundlag for, at aftalen kan opsiges.

- Hvis den samme misligholdelse foreligger ved årsskiftet, så vil det kunne være ophævebegrundende, siger han.

Ifølge Frederik R. Pedersen vil EasyTranslate nu drøfte med politiet, hvordan problemerne kan blive løst.

Udskældt tolkefirma: Der er kommet relativt få klager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce