Amazon til Danmark: Atombombe mod detailhandlen? Intet slår nærheden og den gode oplevelse

Amazon til Danmark: Atombombe mod detailhandlen? Intet slår nærheden og den gode oplevelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

IT-ekspert, digital fremtidsforsker, RadrLab, Aarhus Preben Mejer
Billede
Debat. 

Nu kommer den amerikanske e-handelsgigant Amazon snart til Danmark. Rædselscenariet er, at detailhandel står over for noget, der ligner Hiroshima-bomben: Butiksdød og byer, der ligger affolkede hen. Sådan frygter mange, at Danmark vil se ud, efter Amazon for alvor tager fat. Amazon skal naturligvis også have lov til at være her; vi bruger dem alle sammen. Men der er ingen grund til, at vi sidder på vores hænder og lader dem spise det hele. Amazons forretning er bygget på effektiv distribution uden mellemled, og jo mere ensartet sortiment, jo bedre for den effektive distribution. Jeg bestiller varen i USA - eller hvor det nu er - og vupti!dukker den op i Danmark nogle dage senere.

Undersøgelser viser, at selv om vi er glade for Amazon, føler vi ikke rigtigt noget for dem. Vi bruger dem, fordi det er praktisk, men det er ikke sådan, at jeg bliver glad, indeni, når jeg omtaler Amazon. Og hvorfor skal varerne egentlig sendes fra et eller andet kæmpe lager i Langtbortistan eller en mega-monsterstor fabrik, hvis de nu kan skaffes - eller produceres i lokalområdet?

I en Olsenbanden-film er brikkerne til det store kup usædvanlige ting som f.eks et legetøjstog, en Tuborg-pilsner og et stopur. Vores brikker til det store Amazon-kup er den teknologiske udvikling, kombineret med en dansk erhvervsstruktur med mange mellemstore virksomheder. Mindre virksomheder er vant til at samarbejde, det er de nødt til for at overleve. Og så har vi en helt speciel og god dansk platform, der kan bruges der hvor det måtte være relevant, nemlig andelsbevægelsen.

Den industrielle revolution gav os kæmpefabrikker. De flyttede til Kina, for det var det billigste. Amazon er funderet i logistik, det at få varer hamrende effektivt fra den ene ende af verden til den anden. remtidens produktion vender i et vist omfang tilbage til lokalområdet. Tag nu Adidas som eksempel. Adidas producerer i Kina som alle andre. De har typisk 60-90 dages gennemløbstid på et par sko fra fabrik til forbruger. Adidas arbejder med et helt nyt produktionskoncept, som de kalder speedfactories - små fabrikker, der er bemandet af robotter. Udenfor Atlanta ligger en speedfactory. Den laver 500.000 par sko om året, tilpasset de underlige smagsvarianter, der nu bliver hotte i Atlanta. Målet er, at leveringstiden på et par sko skal ned på en dag. Én dag - i stedet for de 60-90 dage. Mere effektivt, mindre miljøbelastende, totalt individuelt og skræddersyet. Det er en speedfactory.

Adidas er begyndt at arbejde med at 3D-printe dele af skoene, det samme gør GE med reservedele. GE er en af verdens største virksomheder, som laver alt fra elevatorer til jetmotorer. I stedet for at vente på reservedele, der skal sendes Jorden rundt, har GE lanceret en Multi Modal-facility i Indien, hvor man hulter til bulter imellem hinanden producerer reservedele til GE's forskellige produkter på 3D-printere. Planen er at placere Multi Modal-print facilities der, hvor det er relevant for GE rent geografisk.

Naturligvis kan ikke alt 3D-printes eller samles af robotter, men tendensen er klar: En del af produktionen foregår igen decentralt, distribueret og lokalt i fremtiden. De mellemstore virksomheder har måske svært ved at løfte en speedfactory. Svaret på det er - samarbejder. I gamle dage samarbejdede man i andelsbevægelsen. Man havde frysehuse og andre produktionsanlæg, som man ejede i fællesskab i kooperativer. Denne struktur, som rummer gode traditioner og kvaliteter fra fortiden, kan bygge bro til fremtiden. Der er ikke så meget brug for Amazon i en decentral produktions-model.

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan fremtidens butik er et sted, hvor nogle mennesker brænder for at give mig en oplevelse - en blanding af udstillingsvindue, oplevelsessted og nethandel, og det gælder stadig. QAt sætte kunden i centrum og skabe en god oplevelse er nøglen til succes. Det har det altid været. Butikker kuraterer oplevelsen for mig, de vælger et vareudbud, som passer mig, så jeg slipper for at forsøge at overskue tusindvis af alternativer. Butikkerne skal være spændende steder i lokalområdet, og så skal de være funderet i et logistik apparat, der siger spar to. Det er netop her, Amazon excellerer. Men det kan alle vi andre også.

En af de tjenester, der vokser voldsomt i USA, er Shippo, der netop understøtter butikker på disse områder, så de bliver Amazon-agtige i deres effektivitet, samtidig med at de leverer den fede oplevelse. Man kunne jo kombinere Shippo og butikkerne med opsamlingspunkter - opsamlingspunkterne kunne man eventuelt igen drive ligesom frysehusene i gamle dages andelsmodel.

Der er ingen grund til at besvime af skræk over Amazons lancering i Danmark; de leverer en fin service, og vi handler alle sammen med dem. Men fremtidens Amazon 2.0 er dansk, og den ligger i dit nærområde i Danmark. Den består af speedfactories, fede butiksoplevelser, og hammereffektiv logistik med lokale opsamlingspunkter. Det er en oplevelse, der gør mig varm om hjertet, og det kan Amazon aldrig komme i nærheden af.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce