Blog: Kroppen som platform for ytring

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nønne Mai Svalholm, koreograf og kunstnerisk leder i Svalholm Dans
Udklip
Debat. 

Der er en voksende interesse for eksperimenterende scenekunst i Danmark, som følger udviklingen af nye, spændende tendenser inden for kunstgenren. Hvis du endnu ikke har opdaget tendensen, og fortsat har til gode at se eksperimenterende scenekunst, så har du gode rigtige chancer for oplevelser over hele Danmark i 2019.

Liaisons er et af de bedste koreografiske værker jeg har oplevet. Jeg så Liaisons af koreograf Marie Topp sidste sommer på teater BORA BORA i Aarhus, og siden da har jeg taget initiativ til kontinuerlige samtaler med Marie Topp om koreografisk scenekunst. I denne klumme stiller Marie Topp og jeg hinanden spørgsmål, som går tæt på vores praksis, idéer og tilgang til koreografisk scenekunst.

Hvad optager dig lige nu?

Marie Topp: Radikal langsomhed. At bevæge sig langsomt i en acceleret tid er en koreografisk handling som indeholder transformativ potentiale og politisk kraft. Langsomheden lader detaljen træde frem. Langsomhed giver plads til at individet kan mærke efter, kan tænke. Langsomhed udmatter blikket, tillader refleksion. Som koreograf er kroppens betydning central i min praksis. Langsomhed stimulerer at kroppen ikke bare læses men genlæses, at den kan få andre betydninger end dens umiddelbare repræsentation.

Nønne Mai Svalholm: I mine værker er jeg optaget af kroppen som en platform for ytring. Jeg er interesseret i kroppen som medie for sansernes funktion, og den effekt sanser og følelser har på vores opfattelse af os selv, andre og verden omkring os. Siden 2015 har jeg iscenesat den ultra autentiske, ikke kultiverede, erfarne og gamle krop, som giver mig mulighed for at sænke tempoet dramatisk i mine værker og dermed tilbyde publikum chancen for at dvæle ved og spejle deres egne sanser og følelser i naturlige, erfarne og uperfekte kroppe. Det langsomme tempo er en modreaktion til det høje tempo og det præstationssamfund, som vi lever i.

Hvordan opbygger og udvikler du dine værker?

Marie Topp: Jeg arbejder ofte med udgangspunkt i en visuel ide, som udfoldes over tid. Den opløsning af tid der sker når man betragter et stille, transformerende billede, er nærværende i mine værker, da jeg oplever at de skaber et rum som er frisættende for publikum. Jeg tror, at mange mennesker har en længsel mod at være i rum der fordrer en anden rytme. Tidligere publikum har beskrevet, at det er både lystfuldt og konfronterende, at blive fastholdt og "tvunget" ind i en forestillingens situation hvor koncentration udfordres. Den langsomme koreografi er et levende billede som skaber rum for eftertanke og kan fremprovokere følelsesmæssige reaktioner.

Nønne Mai Svalholm: Lige nu er jeg særligt optaget af samstillingen mellem krop og objekt som dekonstrueres i symbolske møder. Et eksempel på det ses i mit værk Circuit fra 2016, som havde premiere på Åbne Scene, Godsbanen og senere samme år spillede på teater BORA BORA her i Aarhus. I Circuit arbejdede jeg med en meget stor spejlkugle, som hang i en lang wire ned fra loftet i scenerummets midte blot få centimeter over gulvet og med en diameter på 12 meter, så den kunne svinge ret voldsomt hen over scenen. Mødet mellem den symbolrige spejlkugle og den store symboltunge gruppe af ældre medvirkende på scenen gav både genstand og kroppe ny betydning. I samstillingen af krop og objekt udforsker jeg hvordan værdi konstrueres og kommunikeres. Jeg undersøger kroppens og objektets evne til at bære information, og hvordan værdi konstrueres og kommunikeres.

Mødet mellem den symbolrige spejlkugle og den store symboltunge gruppe af ældre medvirkende på scenen gav både genstand og kroppe ny betydning. I samstillingen af krop og objekt udforsker jeg hvordan værdi konstrueres og kommunikeres.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce