Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


"Dem som fnyser ad vores værdier"


"Dem som fnyser ad vores værdier"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Hvad er egentlig meningen med det burkaforbud? Uanset om man med sig selv når frem til, at man er for eller imod, så er det som om, at forbuddet i sig selv er mere udansk end burkaen - eller niqab'en, som det hele i virkeligheden handler om..

Vi plejer jo ikke sådan at blande os i, hvilken slags tøj andre mennesker går rundt i. Og hvem skal holde øje med, at forbuddet bliver overholdt? Parkeringsvagterne måske, sådan som Niels Hausgaard allerede har foreslået med begrundelsen: "De går jo alligevel og dasker rundt".

Der er næppe nogen, der er uenige i, at de ganske få kvinder, der går i burka i Danmark, ikke udgør noget synderligt stort samfundsproblem - endsige en terrortrussel. Men de er blevet et symbol på et uhåndterligt parallelsamfund.

"Dem, som fnyser ad vores værdier om tolerance, ligestilling og frisind. Dem, som hverken deltager i - eller respekterer - vores demokrati. Dem, som ikke alene definerer sig anderledes end det danske samfund, men er i direkte opposition til det... Dem, som kan finde på at bruge "dansker" som skældsord. Dem, som mener, at koranen står over dansk lov", som statsminister Lars Løkke Rasmussen sagde i sin tale på Venstres landsmøde i weekenden.

Men en lovgivning, der rammer kvinders hovedbeklædning, løser ikke problemet med, at formørkede, mandsdominerede underesamfund får lov til at trives i Danmark. Det løser heller ikke, at de selvstændige, veluddannede unge kvinder med indvandrerbaggrund føler sig budt så lidt indenfor i det danske samfund, at de af sig selv vender tilbage til mellemøstlige traditioner og brug af hijab og niqab for at understrege deres identitet.

Forleden hørte jeg to håndfaste forslag til løsninger på integrationsproblemet i Danmark. De kom fra en kunstner (som jeg ikke fangede navnet på) i Radio 24Syv.

Han mente, at vi skulle starte med at forbyde omskæring og indføre strenge straffe for at overtræde den lov. Det ville holde de mest fundamentalistiske religionsfanatikere væk, mente han. Dernæst skulle der indføres ét års tvungen værnepligt for begge køn, så danskere og folk med indvandrerbaggrund kunne lære hinanden at kende.

Forslagene er muligvis i den spøgefulde ende. På den anden side; i et land, hvor man ikke må klippe halen af en hund, hvorfor tillader vi så religiøse klipperier i drengebørns tissemænd? Og med hensyn til værnepligten, så er ét af de store problemer jo netop, at danskere og folkene fra de såkaldte parallelsamfund ikke aner, hvem hinanden er. Det er jo ikke sådan, at vi gifter os ind i hinandens familier, og det er de færreste danskere, der kan sige, at de blandt deres nærmeste venner har en muslimsk familie. Det retter burkaforbuddet heller ikke op på.

Samtidig med, at Lars Løkke Rasmussen holdt sin tale på Venstres landsmøde om parallelsamfund og burkaforbud - eller maskeringsforbud, som det hedder - udgav tidligere direktør i Socialstyrelsen, Knud Aarup, sin bog "Fra udenforskab til fællesskab". Ifølge hans beregninger lever 101.500 ikke-vestlige indvandrere i Danmark et liv udenfor fællesskabet på mere eller mindre permanent offentlig forsørgelse. Samtidig er det 30 procent af indvandrerdrengene med ikke-vestlig baggrund, som ikke har anden uddannelse end folkeskolens afgangsprøve.

Hvis vi kunne finde nogle meningsfulde love, der forhindrede det, så skulle man umiddelbart tro, at det havde større effekt end at lovgive mod kvinders hovedbeklædning.