Den danske madhistorie rummer mange fortællinger


Den danske madhistorie rummer mange fortællinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Bettina Buhl, Museumsinspektør og madhistoriker, Det Grønne Museum
Kim Haugaard
Debat. 

Aktuelt er en af mine arbejdsopgaver udviklingen af en totalt anderledes teateroplevelse - et madteater. Året er 1842, og vi befinder os midt i en vågestue. Døden har været på besøg. Uventet og pludseligt. Der er mistanke om mord! Gæster skal opklare mordmysteriet. Er det en af vågekonerne? Eller kan det være præsten? Måske malkepigen, hun ser så mistænkelig ud? Eller er det mon alligevel en af de andre personligheder i madteateret, som er morderen? Undervejs i forestillingen serveres seks spændende og smagsfulde retter, som alle har relation til mordgåden. Madteateret er unikt, og manuskriptet er skrevet specielt hertil, hvor der er fokus på fortællinger om den danske madkultur, madhistorie, tro og overtro, livets traditioner og ikke mindst fortidens syn på hygiejne. Forestillingerne vises i midten af juni. Min opgave som madhistoriker er netop at lade vores kulturhistorie fungere som fundamentet for arbejdet med tilvirkningen af manuskriptet. For selv datidens begravelsesgilde kan give vigtige fortællinger om vores danske madkultur.Det at spise og drikke i fællesskab havde, også i gamle dage, betydning i forhold til samhørigheden med familien og det omkringliggende landsbysamfund. Gilderne gav anledning til en bekræftelse af ens status og funktion i landsbyen, dels som vært for festligheder og dels som indbudt og deltagende. En god begravelse eller kistegilde endte i fest og lystighed.

Vi har ganske få kilder til at belyse kistegilderne i gamle dage:Begravelsesgilderne var kendetegnet ved, at både mænd, karle og de store drenge kom dagen efter dødsfaldet. Der skulle drik­kes tæt ved denne lejlighed. En messingkedel fuld af øl blev tømt og atter fyldt. Man drak af "smaa Lerpaatter med 3 Ben og et Øre; 2 á 2 tog saa vær en Paatte og drak til Pæls, som de kaldte det. Den, der kunde drikke det meste, blev rost." Allerede om formiddagen, inden den kirkelige handling, samledes gæsterne i stuen, hvor liget lå. Mændene drak snaps og kvinderne øl til en tve­bak. Efter begravelsen holdtes nogle steder gilde flere dage i træk. Anretningen bestod af kolde retter, snapse og sødt øl. Dem, som havde båret afdøde til graven, fik ekstra opvart­ning.

Vågestuerne i gamle dage var ofte over 2 dage, hvor folkene fra landsbyen gæstede den gård, hvor afdøde lå i den fine stue på et blødt lag af lighalm. Forinden havde kirkens klokker kimet, så onde ånder ikke tog bolig i landsbyen. Alle skulle se og røre ved liget, som var pænt klædt på i ligskjorte, øjne og mund var stramt lukket, og kors af stål sikrede, at ingen af de tilstedeværende blev trukket med i døden. Afdødes fødder var bundet sammen, overtroen sagde, at den døde derved ikke kunne gå igen. For at sikre gårdens afdøde en god og vedvarende "søvn" stoppede man humle som fyld i kistens hovedpude. Blandt samfundets fornemme havde man i renæssancen tradition for at begrave folk i kister omgivet af humle. Humlens anvendelsesmuligheder i den landlige husholdning var mangeartede. Først og fremmest tilførte humlekopperne madmors hjemmebryggede øl bitterhed, aroma og fylde. Yderligere forbedrede den holdbarheden og skumdannelsen. Men humle spillede også en rolle i relation til overtro. Skulle det gå så galt, at en kvindens foster døde under fødslen, måtte hun ligge på humle for at udstøde det dødfødte foster. Humlekopperens kirtler, lupulinet, har en søvndyssende effekt, således lagde man tørrede humleblade i vuggepuden til gårdens mindste. Under 1. verdenskrig manglede man sovemidler til de sårede ved fronterne. En læge fandt på at lade soldaterne sove på hovedpuder stoppet ud med humlekopper

Min opgave som madhistoriker er netop at lade vores kulturhistorie fungere som fundamentet for arbejdet med tilvirkningen af manuskriptet. For selv datidens begravelsesgilde kan give vigtige fortællinger om vores danske madkultur.

Den danske madhistorie rummer mange fortællinger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce