Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Forbud mod maskering. Burkaen er uhyggelig kvindekontrol

Forbud mod maskering. Burkaen er uhyggelig kvindekontrol

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

UIla Tørnæs, minister for udviklingssamarbejde (V)
Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix Denmark
Debat. 

Forbud: I Venstre ønsker vi ikke at lovgive om en enkelt religion. Derfor kommer vil vi heller ikke til at forbyde hverken burka eller niqab specifikt. Men vi ønsker et generelt forbud mod maskering, der skjuler ansigtet - herunder burka og niqab.

Jeg kan ikke forestille mig noget, der er mere kvindeundertrykkende, mistænkeliggørende eller ekskluderende end burka og niqab. De er et udtryk for en uhyggelig kvindekontrol og har til formål at styre kvinder. Og de skaber uovervindelige barrierer mellem de kvinder, der tvinges i dem, og det danske samfund, herunder muligheden for at deltage på arbejdsmarkedet. Og når en kvinde iføres en burka eller niqab, presses hun ind i en rolle, hvor vi andre kun ser dragten - og ikke individet og mennesket. Det er dybt kvindeudtrykkende, og helt, helt uforeneligt med mit og Venstres menneskesyn. Derfor støtter jeg et generelt forbud mod maskering, der skjuler ansigtet - sådan som en burka eller niqab gør det.

Men kampen for kvinders ligestilling stopper ikke ved Frøslev grænse. Den seneste tid har pigers og kvinders rettigheder lidt alvorlige tilbageskridt globalt. Mest kendt er nok præsident Trumps stop af USA's støtte til de organisationer, der arbejder for at sikre kvinder i bl.a. verdens fattigste lande ret til abort. Derfor er jeg også glad for, at statsministeren under FNs generalforsamling for nylig annoncerede, at Danmark allerede i år vil bidrage med ekstra 315 mio. kr. målrettet FNs indsatser for piger og kvinders seksuelle og reproduktive sundhed og rettigheder samt adgang til uddannelse i krisesituationer. Samtidig vil regeringen på næste års finanslov fordoble rammen for vores bidrag via multilaterale kanaler til at styrke netop reproduktiv sundhed og rettigheder.

Kampen for pigers og kvinders rettigheder - i Danmark og ude i verden - er ikke alene vigtig ud fra et menneskerettighedsperspektiv. Kvinder er også nøglen til økonomisk udvikling i mange udviklingslande. F.eks. har en rapport fra McKinsey vist, at det globale BNP kan øges med op til 26 pct., hvis kvinder får samme adgang til arbejdsmarkedet som mænd. Samtidig er kvinders rettigheder, herunder retten til at bestemme over egen krop og ret til uddannelse, helt afgørende, hvis vi skal have bremset den voldsomme befolkningsvækst i landene syd for Sahara. Det bl.a. i disse lande, at mange migrationsstrømme mod Europa i dag starter, og derfor er en styrkelse af kvinders rettigheder også et vigtigt element i dansk og europæisk sikkerhedspolitik.