Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Forhandlinger. Stop kaos om bilafgifterne

Forhandlinger. Stop kaos om bilafgifterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Benny Engelbrecht, MF (S), forhenværende minister
Benny Engelbrecht
Debat. 

Biler: Det er med ændringer i registreringsafgiften, som det i gamle dage var med devalueringer. Det er ikke noget, man taler om. Det er noget, man enten gør eller ikke gør. Så enkelt kan rådet til nye skatteministre beskrives. Derfor er det ubegribeligt at Danmark nu på tredje uge oplever en regering, der har talt salget af nye og brugte biler ihjel - uden udsigt til en løsning. Det er ikke bare uansvarligt, det er ganske enkelt elendigt politisk håndværk.

Læren fra 2012, hvor TV-avisen havde en historien om, at der var omlægninger af registreringsafgiften på vej. Det viste sig at være en and, hvor både DR og skatteministeriet begik fodfejl. Ikke desto mindre var konsekvensen var total panik.

Jeg er ikke i tvivl om, at enhver, der nogensinde har beklædt posten som skatteminister, har gjort sig sine overvejelser over, hvordan man bedst kan indrette registreringsafgiften. Men derfra og så til at lufte tankerne i utide, det har ingen dog vovet. Vil man lave noget om, må man trække i den politiske kedeldragt og arbejde på at skabe sig et flertal. Lykkes det ikke, må man holde sin kæft.

Den logik røg imidlertid fløjten, da den nuværende regering for et par uger siden fremlagde sine planer om markante ændringer af registreringsafgiften. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg straks tænkte: Det var ligegodt pokkers, at det er lykkedes regeringen at få Dansk Folkeparti med på så store sænkelser af registreringsafgiften på de dyreste biler. Bedre blev det naturligvis ikke af, at erhvervsminister Brian Mikkelsen begyndte sin Lamborghini-snak.

Så meget større var min overraskelse, da også da det viste sig, at regeringen ingenlunde havde et flertal på plads. Tværtimod er der et stort flertal, som jeg kan vurdere, består af alle partier uden for regeringen, der er enige om, at man bør lave en mere simpel teknisk registreringsafgift, der giver mere miljøvenlige og sikrere biler på vejene.

Det scenarium burde regeringen have set. Konsekvensen af den fejlvurdering er, at markedet nu er gået i stå. Protesterne vælter i ind fra hele landet, helt forståeligt, for den samlede værdi af danskernes biler udgør ifølge FDM cirka 150 milliarder. Derfor forstår jeg godt de frustrerede danskere, der står med en brugt bil, de gerne vil sælge, men uden en eneste køber, der er klar til at betale noget, der ligner en realistisk markedspris.

Jeg vil gerne understrege, uden antydningen af politisk drilleri, at Socialdemokratiet til enhver tid er klar til at bringe kaos til ophør. Men det må være med udgangspunkt i de principper, der tydeligvis er bredt flertal for i Folketinget.