Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hærværsmotorvejen. Useriøst at tale om en mafia


Hærværsmotorvejen. Useriøst at tale om en mafia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Kell Schellerup, Søndersøparken 17B, Viborg
Peter Leth-Larsen
Debat. 

 

Replik: Den 2. september skrev Jørgen Henneke kronikken "Den jyske trafikmafia er genopstået" i avisen Danmark. Her ironiserer han over bestræbelserne på etablerineng af hærvejsmotorvejen.

Han starter og slutter med to rigtige ting: 1. Professor Johannes Humlumadvokerede  i 1960'erne i sin bog "Landsplanlægning i Danmark - altså før beslutningen om den østjyske motorvej - for en midtjysk motorvej ("Hærvejsmotorvejen"). Historien har vel givet Humlum ret. 2. Henneke fremsætter en i øvrigt umotiveret bemærkning om, at "den, der er sikker på, at han har ret, kan ikke tænke". Ja, det sidste er hans indlæg en bekræftelse på.

Er man byplanlægger - som Henneke hævder, han er - forventes en mere kvalificeret kritik af hærvejsplanerne, end han åbenbart er i stand til at mobilisere. At kalde tilhængerne for "mafia" og Kristian Pihl Lorentzen for "trafikgodfather" er ikke seriøst. Det siger mere om den, der femkommer med skældsordene end om Kristian Pihl Lorentzen og er aldeles utilstedeligt i noget, der burde være en seriøs debat. Man kunne med endnu større ret kalde Henneke og hans ligesindede for en Aarhus-mafia. Her er et udpluk af perlerne i Hannekes indlæg:

Det hedder, at "det er en kendsgerning, at nye motorveje genererer mere trafik", og at pendlingen har et uønsket omfang. Men Henneke mener åbenbart, at østmotorvejen er en undtagelse, og at dennes udvidelse fra to til tre spor ikke genererer mere trafik? Motorvejstrafik mellem f.eks. Viborg og Vejle er pendling, men mellem Hobro og Aarhus er det ikke? Det siger Henneke faktisk! Men er pendlingen nu så uønsket som påstået af Henneke? Den viser vel blot, at der er behov for de veje, der anlægges, og at virksomheder får de medarbejdere, der er brug for, og at borgerne får ditto jobs.

"Vi skal afskaffe de store lastbiltog, der fungerer som kørende lagre for erhvervslivet og som fylder urimeligt op på vejene". Men endnu flere mindre lastbiler gør det åbenbart ikke?

Men Henneke har løsningen - vupti! Vi skal anvende helt anderledes transportformer end i dag, skibs- og jernbanegodstransport er igen sagen "ligesom i vore nabolande". Der er bare det at sige til det, at billedet er noget mere mudret, end Henneke påstår. I Tyskland og Frankrig er godstrafikken via bane ifølge Euorostat godt nok gået frem de seneste år, mens den er gået tilbage i samtlige nordiske lande. I Danmark ligger DSB som bekendt i ruiner (ligesom postvæsnet, DR, skattevæsnet m.fl.).

Danmark har Europas langsomste togtransport - bortset fra Schweiz - der har ganske særlige landskabelige problemer. Udover, at der er sat penge af her og der til en togfond, er der ikke noget, der tyder på en løsning på problemerne i min levetid, selvom det kunne være ønskeligt - det medgiver jeg Hanneke. Og Hannekes kolleger blandt de aarhusianske byplanlæggere har ikke gjort jernbanetilhængernes sag nemmere, da de planlagde Aarhus Banegård, som er et misfoster af en jernbanestation. Jeg ved ikke, hvorfra Hanneke har oplysningen om, at "vore nabolande" i stigende grad benytter søtransport. Eurostat tyder på det modsatte. Måske på grund af logistiske problemer med at få varen fra havnene til bestemmelsesstedet?

Hannekes indlæg afviger ikke en tøddel i sit indhold fra andre kritikere af hærvejsmotorvejen ("Aarhus-mafiaen" - for at bruge deres argumentationsform). Og det har det til fælles med de andres, at det er skrevet af folk, der bor ved en allerede etableret motorvej og ved et etableret offentligt trafiknet - så pyt da være med resten af befolkningen.

Er det utopisk at forestille sig, at vi satser både på at få jernbanerne op fra det hul, hvori de befinder sig, og på en udbygning af motorvejnettet? Held og lykke til jer, der arbejder for Hærvejsmotorvejen!